Czesi mogą być rozczarowani. Ekspansja na polskie tory mocno ograniczona przez UTK

Urząd Transportu Kolejowego wydał nowe decyzje ws. otwartego dostępu do torów w Polsce. "Rynek Kolejowy" informuje, że zgody na nowe połączenia otrzymały Koleje Małopolskie, ale też czescy przewoźnicy Leo Express oraz RegioJet. Ten ostatni jednak może czuć się mocno rozczarowany, bo dostał zielone światło jedynie na 16 proc. zaproponowanej oferty.

RegioJet; pociąg; kolej; przewoźnik; Czechy; czeski przewoźnik; czeska kolejCzeski przewoźnik kolejowy RegioJet uruchomi w Polsce 16 proc. z zaplanowanych połączeń
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | sikaraha
oprac.  LOS

Przewoźnicy, by uruchomić nowe połączenia, muszą wcześniej - z dużym wyprzedzeniem - otrzymać zgodę od Urzędu Transportu Kolejowego. Zielone światło zależy od tego, jakie będą miały wpływ na dotowane połączenia służby publicznej, m.in. tych realizowanych przez PKP Intercity.

UTK zatwierdził właśnie szereg wniosków od trzech przewoźników. Koleje Małopolskie będą mogły uruchomić połączenie z Krakowa do Częstochowy i z powrotem w piątki, weekendy i wybrane dni świąteczne. Urząd uznał, że to uzupełnienie obecnego rozkładu.

O zgodę na nowe połączenia wystąpili też czescy przewoźnicy Leo Express oraz RegioJet. "Rynek Kolejowy" informuje, że ten pierwszy uzyskał zgodę na realizację jednej pary pociągów dziennie z Pragi przez Pardubice, Ołomuniec, Ostrawę, Bohumin, Tychy, Katowice do Krakowa. To rozszerzenie weekendowych przewozów spółki z Czech.

Czesi z ograniczoną ekspansją na polskie tory

RegioJet może czuć się rozczarowany decyzją UTK. Przewoźnik uzyskał zgodę na uruchomienie 16 proc. kursów z zaproponowanej oferty.

Otwarty dostęp otrzymał na trasach Przemyśl Główny-Medyka-Mościska II-Medyka-Przemyśl Główny oraz Kraków Główny-Warszawa Wschodnia-Kraków Główny. Urząd przyznał RegioJet ograniczony dostęp na trasie Praga-Gdynia Główna-Praga.

Dwie decyzje odmowne dotyczą tras krajowych: Kraków Główny-Gdynia Główna-Kraków Główny oraz Wrocław Główny-Warszawa Wschodnia-Wrocław Główny. Powodem są obawy o rentowność dotowanych połączeń oraz przepustowość infrastruktury.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują