Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KRJ
|

Drogie polskie drogi. Nowe autostrady i ekspresówki zagrożone. Ceny oszalały, materiałów brak

726
Podziel się:

W 2021 r. duże inwestycje drogowe i kolejowe staną pod znakiem zapytania. Wszystko przez rosnące ceny - stali, cementu i asfaltu. Do tego brakuje już nawet piasku do betonu.

Drogie polskie drogi. Nowe autostrady i ekspresówki zagrożone. Ceny oszalały, materiałów brak
Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) donosi, że w I kwartale produkcja betonu spadła o 17 proc. r./r., cementu o 19 proc (GDDKiA)

Zgodnie z raportem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa sytuacja w branży jest alarmująca. Jak podsumowuje "Rzeczpospolita" rynek jest mocno rozchwiany, inflacja rośnie, a wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych mogą mieć kłopoty nie tylko z realizacją już rozpoczętych kontraktów.

Wszystko dlatego, że rośnie ryzyko nieprzewidywalnego rozwoju sytuacji. Zatem z rozstrzygnięciami przetargów może być krucho.

Zobacz także: Money.To się liczy_rozmowa z Zygmuntem Berdychowskim

Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) donosi, że w I kwartale produkcja betonu spadła o 17 proc. r./r., cementu o 19 proc. Ciągle też pojawiają się braki podstawowego budulca - czyli piasku.

Nie lepiej jest z innymi materiałami. Od stycznia 2020 r. do maja 2021 r. blacha walcowana podrożała o 147 proc., pręty zbrojeniowe o 80 proc., o ponad połowę poszły w górę ceny profili stalowych.

Do tego wszystkiego drożeje również ropa. W ciągu ostateniego roku o całe 30–40 proc. podrożał asfalt. Takiej cenowej galopady branża nie widziała od ponad 10 lat.

Niestety, jak prognozuje "Rzeczpospolita", nic nie wskazuje, by ceny miały wyhamować. - Popyt na materiały powinien dalej rosnąć z powodu przyspieszenia inwestycji w innych segmentach budownictwa oraz konkurencji o materiały ze strony sąsiednich państw mówi w "Rzeczpospolitej" Damian Kaźmierczak, główny ekonomista PZPB.

W tym samym czasie mamy w Polsce całą masę wyzwań w budownictwie infrastrukturalnym. Dlatego popyt i ceny będą dodatkowo napędzać rosnąca skala inwestycji.

Według zapowiedzi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyda na budowy 19 mld zł i ogłosi przetargi na 350 km dróg ekspresowych. Wszystko to ma kosztować 17,6 mld zł. Rząd ruszył też mocniej z programem budowy 100 obwodnic.

Zdnaniem rozmówców "Rzeczpospolitej", to spiętrzenie wielu różnych czynników zwiększa prawdopodobieństwo destabilizacji rynku drogowego. Ostatnio mieliśmy z niem do czynienia w latach 2017–2018 . 

Na kolei wcale nie jest lepiej. Inwestycje na torach windują zapotrzebowanie na materiały budowlane. Nie chodzi tu o jakieś drobne remonty, PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały w tym roku przetargi na 17 mld zł. Brakuje też pracowników - zatem sytuacja naprawdę wygląda dość nieciekawie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(726)
lwx
rok temu
I dlatego tak łatwo było wprowadzić "socjalizm" na terenach wschodnich. Nie musisz myśleć, nic możesz nie robić a żyć i tak jakoś będziesz. Tak samo myślą teraz . Ale tak jest tylko do czasu. I nie pomogą tu żadne modły ani do jednego ani do drugiego. Naród musi myśleć. Jak przestanie to koniec.
Dorka
rok temu
Władza bolszewickiego PiS-u, połączona z niekompetencją, awanturnictwem połączonym z zamiłowaniem do destrukcji i pazernością musiała doprowadzić Polskę do inflacji, rozchwiania ekonomicznego, spadku poziomu życia Polaków. Już teraz statystyczny Polak (od niemowlęcia do mocno zaawansowanego wiekiem emeryta) w wyniku totalnie antypolskich i bezrozumnych decyzjach pisowskiej władzy i pazernej pisowskiej mafii przyssanej do naszego budżetu jest zadłużony na grubo ponad 200 tys. euro. A przecież 80% z 770 miliardów złotych (na szczęście tym razem już złotych a nie euro) pomocy UE przewidywanej jako środki na walkę ze skutkami pandemii to kolejny kredyt, który będziemy mogli wykorzystywać przez kolejnych 5 lat. Największym naszym nieszczęściem jest to, że PiS wciąż ma władzę i wciąż generuje kolejne straty. Dokonane już zniszczenie przez PiS podstawowych instytucji państwa i prawa w Polsce powodują, że pisowscy przestępcy niszczący nasze państwo i naszą przyszłość mogą czuć się bezkarni.
niestety tak ...
rok temu
Komuno wróć za niedługo deficytowe towary będą reglamentowane młodzi nie znają tego określenia ale nic nie dzieje się za darmo wszystkie kraje dochodziły do dobrobytu uczciwą pracą a nie socjalnymi daninami to nam wszystko bokiem wyjdzie!!!!!
nnn
rok temu
Posprzedawane za bezcen huty indianom. Efekty są.
A..
rok temu
Nagle brakuje wszystkich surowców, dziwne...
...
Następna strona