Ekologiczny diesel "podbija Europę". W Polsce blokuje go luka prawna
Grupa Unimot, niezależny dystrybutor paliw, wprowadza do swojej oferty olej napędowy HVO100, który pozwala obniżyć emisję spalin o ponad 90 proc. Dla firm transportowych to jeden ze sposobów na dostosowanie się do nowych norm klimatycznych. Ale prawo blokuje upowszechnienie ekologicznego diesla.
HVO100 to syntetyczny odnawialny olej napędowy, który ma takie same właściwości chemiczne jak zwykły diesel, a pozwala na nawet 90-proc. redukcję emisji CO2 w transporcie - pisze portal wnp.pl. Od marca jest w ofercie spółki Unimot Paliwa.
Firma wyjaśnia, że biopaliwo "wpisuje się w realizację strategii dekarbonizacji firm korzystających z usług sektora transportowego". Pozwala obniżyć przedsiębiorstwom ślad węglowy, co nabiera szczególnego znaczenia w kontekście takich wymogów jak pakiet Fit for 55. I dlatego też zyskuje na popularności w Europie, np. w Belgii, Niemczech, Holandii czy krajach bałtyckich.
"Unimot będzie sprzedawać i bezpośrednio dostarczać paliwo HVO do klientów hurtowych. Wciąż jednak kierowcy nie mogą tankować tego ekologicznego paliwa na polskich stacjach, bo brakuje w kraju stosownych przepisów, dopuszczających HVO100 do bezpośredniej sprzedaży. Paliwo to można sprowadzać do kraju, ale tylko na własne potrzeby, na co zwraca uwagę organizacja Transport i Logistyka Polska" - pisze wnp.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polak stworzył potęgę - Panattoni to największy deweloper przemysłowy w Europie - Biznes Klasa #21
Biopaliwo wyłącznie "na własny użytek"
TLP wystąpił do rządu o zmianę sytuacji. Od Ministerstwa Klimatu i Środowiska organizacja usłyszała jednak, że paliwo można obecnie sprowadzać do Polski "wyłącznie na własny użytek".
- W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowania kolejnego wystąpienia, tym razem do Urzędu Regulacji Energetyki, który przyznaje koncesje na obrót paliwami, z prośbą o wyjaśnienia, jak można na krajowym rynku wprowadzać ten rodzaj paliwa do obrotu - mówi wnp.pl Maciej Wroński, prezes organizacji TLP.