Firmy potrzebują pracowników, którzy się wyróżniają. To nonkonformiści napędzają innowacje

Wielu z nas od dzieciństwa słyszy: nie wychylaj się, idź z prądem, wtapiaj się w tłum. Nie zmienia się to też w pracy. Z różnych przyczyn wielu się do tego przystosowuje. Mimo to firmy najbardziej potrzebują osób, które właśnie się wyróżniają. To głównie one mogą popchnąć jej rozwój w nowym kierunku.

Tylko osoby, które twardo stawiają na swoim i nie boją się wyrażać własnego zdania, są zapamiętywani przez innych - przekonuje ekspert piszący dla amerykańskiego "Forbesa"Tylko osoby, które twardo stawiają na swoim i nie boją się wyrażać własnego zdania, są zapamiętywani przez innych - przekonuje ekspert piszący dla amerykańskiego "Forbesa"
Źródło zdjęć: © Getty Images | Westend61 / Eloisa Ramos
oprac.  KRO

W swoim artykule dla amerykańskiego "Forbesa" William Arruda, specjalista od budowania kariery, podkreśla, że za dostosowywaniem się jednostek do tłumu stoi wiele powodów. Oprócz wymienionych wcześniej komunikatów wpływa na to również instynkt, z którym związane są takie mechanizmy, jak potrzeba przynależności, strach przed oceną, chęć bycia chronionym przez grupę.

Unifikujemy się, by przyjęła nas grupa. W ten sposób wypełniamy tkwiącą w naszych mózgach potrzebę akceptacji. Jednak presja – tak wewnętrzna, jak i otoczenia – może nas oddalić od zawodowego sukcesu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Całe pokolenie Polaków spakuje się i wyjedzie. Nic ich w Polsce nie trzyma". Ekspert ostrzega

Nonkonformiści wykazują się większą kreatywnością

Choć zgodność z otoczeniem wydaje się bezpieczniejsza, to właśnie osoby, które wyróżniają się z tłumu i nie boją się tego pokazywać, są kreatywniejsze – wynika z badania MIT Sloan Management. Ekspert radzi wszystkim, aby wyszli ze swojej strefy komfortu i przestali być nijacy, gdyż prawdziwy sukces wymaga odwagi, aby się wyróżnić. I daje trzy powody do pielęgnowania swojego "wewnętrznego buntownika":

  1. Wyróżnianie się sprawi, że zostaniecie zauważeni. Warto to robić choćby dla odkrycia własnych możliwości. One kryją się poza rutyną, w którą jesteście wtłaczani każdego dnia w pracy i w życiu społecznym.
  2. Wyróżnianie się pozwala żyć autentycznie. Każdy z nas ma indywidualne wartości, talenty i cele życiowe. Wpasowywanie w tłum jednak sprawia, że wyrzekamy się większości z nich, by nie być postrzeganymi negatywnie. Jednak życie w zgodzie z sobą może wywrzeć spory wpływ na naszą ścieżkę i otaczający nas świat.
  3. Wyróżnianie się pozwala "namieszać". To nonkonformiści napędzają innowacje, pobudzają postęp społeczny i przyspieszają proces wprowadzania potrzebnych zmian. Za przykład takiej postawy może posłużyć Steve Jobs.

Jak się wyróżniać?

William Arruda wymienia też kilka sposobów na to, jak się wyróżnić. Oto niektóre z nich.

  1. Zajmij stanowisko. Tylko osoby, które twardo stawiają na swoim i nie boją się wyrażać własnego zdania, są zapamiętywani przez innych. Brak strachu przed wyrażeniem własnego zdania buduje twoją markę wśród współpracowników, a nierzadko pozwala otworzyć też więcej drzwi wewnątrz firmy czy u jej klientów.
  2. Nie zgadzaj się ślepo ze wszystkim, co ma aprobatę większości. Badania psychologa Solomona Ascha wykazały, że aż trzy czwarte ludzi zgadza się z decyzjami grupy, nawet jeśli nie mają one żadnego sensu. Robią to, bo chcą osiągnąć zgodność społeczną w grupie. Ekspert cytuje Justina Bariso i radzi, by przed poparciem danego pomysłu na forum grupy zadać sobie najpierw pytanie: "jeśli nie powiem na głos o swoich wątpliwościach, to czy nie będę tego później żałować?".
  3. Mów własnym językiem. Żyjemy w czasach, gdy praca w korporacjach staje się coraz powszechniejsza. Łatwo zatem wpaść w pułapkę i przestawić się na mówienie w tzw. korpomowie. Jednak powtarzanie sloganów, którymi posługują się wszyscy wokół, może sprawić, że będziemy wyglądać na mniej pewnych siebie. Natomiast mówienie własnym językiem przyciąga uwagę otoczenia, szczególnie jeżeli nasz sposób mówienia ułatwia odbiorcom nawiązanie kontaktu.
Czas pokonać konformizm. Potrzebne jest twoje wyjątkowe, autentyczne "ja" – radzi na koniec.

William Arruda jest współzałożycielem CareerBlast.TV i twórcą ankiety dotyczącej marki osobistej 360Reach.

Wybrane dla Ciebie
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025