Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Grupa Polsat zaprezentowała swój autobus wodorowy - NesoBus. Produkcja w Świdniku

19
Podziel się:

NesoBus to autobus miejski z silnikiem elektrycznym. Prąd wytwarza jednak na bieżąco, dzięki "mini-elektrowni". Zatankowany wodór łączy się z tlenem pobranym z powietrza. W ten sposób - jak informuje Grupa Polsat, która stworzyła pojazd - powstaje energia, która zasila jednostkę napędową. Zamiast spalin (czy to z rury wydechowej, czy z kominów elektrowni) do atmosfery trafia para wodna. Produkcja pojazdu ma ruszyć w przyszłym roku.

Grupa Polsat zaprezentowała swój autobus wodorowy - NesoBus. Produkcja w Świdniku
Polski wodorowy autobus miejski NesoBus, stworzony przez Grupę Polsat (Grupa Polsat, Oktawia Chołuj)

Grupa Polsat zaprezentowała swój nowy produkt - NesoBus. Stworzony został z myślą o transporcie miejskim, czy raczej o samych samorządach, które walczą ze smogiem. Pierwszy trzon nazwy pojazdu to skrót od hasła: "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza".

Autobus Grupy Polsat ma poważne szanse, by powalczyć z elektrobusami, na które coraz częściej stawiają przewoźnicy miejscy. Jego główną przewagą jest czas tankowania. "Zalanie" NesoBusa do pełna trwa około kwadransa. Ładowanie baterii jest natomiast nieporównywalnie dłuższe.

Do pełna zatankowany NesoBus przejedzie do 450 km. Producent podaje, że zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru. "W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km" - informuje producent.

Zobacz także: NesoBus - premiera polskiego autobusu wodorowego Grupy Polsat Plus i ZE PAK

Przejdźmy do samej ekologii. Pojazd wytwarza energię elektryczną, pobierając tlen z powietrza. Najpierw przechodzi przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. To także proekologiczna funkcja. Wówczas łączy się z wodorem, a powstała w ten sposób energia napędza silnik elektryczny. Do atmosfery trafia para wodna.

W 2023 r. ruszy produkcja polskiego autobusu wodorowego NesoBus

Grupa Polsat zapewnia, że NesoBusa stworzyli polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata.

"Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór" - podała Grupa Polsat.

NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości. Waży niespełna 13 ton. Pomieści w sumie 93 pasażerów. 37 z nich znajdzie miejsce siedzące. Producent zapewnia jednak, że parametry pojazdu można modyfikować w zależności od potrzeb zamawiającego, bo budowany jest modułowo.

Pojazd wkrótce trafi do produkcji. Fabryka NesoBusa powstaje w Świdniku. "Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku" - informuje Grupa Polsat.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
Bogdi
3 tyg. temu
Na pasku Polsatu całe dni leci testowanie Nesobusa w miastach Polski. Jeden w ilu miastach? W przyyyyszłości 100 sztuk rocznie. Miasta będą sobie pożyczać? Miesiąc w jednym, miesiąc w drugim i tak w kółko? A co z miastami Europy zachodniej, chyba też chciały by mieć coś tak cudownego. Bardzo odważna wizja 100 sztuk.
znafca_wodoró...
2 miesiące temu
Wodór jest fajny, przyszłosciowy, mozna rzec - magiczny, ale prawdziwa magia to utrzymanie firmy ze sprzedaży stu autobusów.
Roman
2 miesiące temu
Ale drzewa są wycinane i wszędzie beton. Nie dadza rady naprodukować.
Krzysiek
2 miesiące temu
A czym będziemy oddychać jak auta spalają tlen?
kibicka
2 miesiące temu
Z taką grą to nasza repra w pici polo może pykać. Sousa wróć!!!!!