Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

W Polsce już kilka fabryk produkuje e-autobusy. Mapa pokazuje skalę inwestycji w elektromobilność

39
Podziel się:

Samochodów elektrycznych nie przybywa na polskich drogach tak szybko, jak liczył na to Mateusz Morawiecki. Nie oznacza to jednak, że nie widać progresu w zakresie elektromobilności. Wystarczy spojrzeć na do floty transportu publicznego. Polska jest liderem we wdrażaniu autobusów elektrycznych. A w ich produkcji specjalizuje się już kilka zakładów na terenie kraju, co pokazuje mapa.

W Polsce już kilka fabryk produkuje e-autobusy. Mapa pokazuje skalę inwestycji w elektromobilność
Coraz więcej autobusów elektrycznych wykorzystywanych jest w Polsce w komunikacji publicznej (zdj. ilustracyjne) (money.pl, Rafał Parczewski)

Według danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska po polskich drogach w 2021 roku jeździło 34,7 tys. samochodów elektrycznych. Resort przyznał, że uda się zrealizować planu Mateusza Morawieckiego przewidującego, że do 2025 roku w Polsce będzie milion aut elektrycznych. Choć do tego, by po ulicach polskich miast jeździły same pojazdy elektryczne jeszcze daleka droga, to jednak nie oznacza to wcale, że nie mamy się czym chwalić.

Pod tym względem Polska jest liderem

Od jakiegoś czasu wyrastamy na potęgę w zakresie produkcji części do "elektryków". W Kobierzycach od Wrocławiem znajduje się największa fabryka baterii, a nasz kraj odpowiada za niemal jedną trzecią (30 proc.) europejskiej produkcji komponentów do aut elektrycznych. LG Energy Solution to największa tego typu inwestycja w kraju.

Jesteśmy też liderem w Europie, jeżeli chodzi o wdrażanie autobusów elektrycznych do flot transportu publicznego. Ponadto w Polsce jest siedem zakładów produkujących takie autobusy i następnie eksportujące je do państw europejskich - wynika z raportu "Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie" autorstwa Bergman Engineering, Bergman Engineering, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Polskiej Izby Rozwoju Przedsiębiorczości (PIRE).

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Inteligentne sklepy bez obsługi. Wchodzisz, wybierasz towar i wychodzisz

W polski sektor elektromobilności chętnie też inwestują zagraniczne firmy z Azji. Dziewięć inwestycji nad Wisłą mają firmy z Korei Południowej, sześć - z Chin a cztery - z Japonii.

Oprócz wspomnianego LG wymienić tu można również koreański SK Innovation produkujący separatory do baterii litowo-jonowych (Li-Ion). W elektromobilność inwestują również znane marki. Wymienić tu można Volkswagen Motor Polska czy Polaris Polska, Solaris, Volvo Polska oraz MAN. Trzy ostatnie produkują e-autobusy.

Powstają nowe miejsca pracy

Wśród firm reprezentujących sektor elektromobilności znajdują się przedsiębiorstwa stanowiące różne ogniwa łańcucha wartości. Szczególnie przedsiębiorstwa z Chin, Korei i Japonii wykazują coraz większe zainteresowani inwestycjami na polskim rynku - zauważa Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, cytowany w komunikacie prasowym.

PAIH w ciągu 6 lat wsparła niemal 30 prokejktów w sektorze elektromobilności o łącznej wartości 6 mld euro. Dzięki temu udało się stworzyć 13 tys. nowych miejsc pracy. Agencja zapowiada, że powstaje w kraju kolejnych 21 projektów - do końca 2022 roku mają zapewnić 7 tys. nowych etatów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(39)
Adek
2 lata temu
samochodzie elektrycznym to będę myślał jak już będzie więcej stacji wodorowych, bo te auta na baterie mnie nie przekonują. Takie Mirai ma znacznie większy zasięg i krótki czas ładowania od bateryjnych odpowiedników.
P49
2 lata temu
Montowanie a produkowanie to wielka różnica ale jak widać dzinnikarzyna nie widzi rożnicy. Następna sprawa to Polska nie jest największym producentem. Polska to kraj gdzie producenci przenoszą produkcje bo ciężko dzisiaj o tak tanią siłę roboczą jaka w Polsce. Jak już piszecie to piszcie prawde a nie kłamstwa. eżeli w niedalekiej przyszłości Ukraina zostanie przyjęta do UE to Polska będzie przemysłową pustynią chyba że Ukraińcom trzeba będzie więcej zapłacić za pracę.
emer
2 lata temu
My tylko montujemy te autobusy.
murgrabia
2 lata temu
A dlaczego większość firm jest na południu? Nie można jakoś zachęcić inwestorów w inne rejony?
jose
2 lata temu
Czy chcemy czy nie elektromobilność to przyszłość, więc i zbiorkom to czeka. Kto kiedyś słyszał o elektrycznych samochodach? Teraz to norma, a za kilka lat mirai będzie coraz częstszym widokiem na naszych drogach.
...
Następna strona