Herkules Infrastruktura składa wnioski o restrukturyzację i ogłoszenie upadłości

Herkules Infrastruktura - spółka należąca do Grupy Kapitałowej Herkules S.A. – w skutek wyczerpania dróg porozumienia z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyła wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego i równolegle, wniosek o ogłoszenie upadłości.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Z powodu obecnych uwarunkowań rynkowych będących głównie efektem pandemii i agresji Rosji na Ukrainę - w szczególności wzrostu cen surowców, materiałów i usług budowlanych, czynników energii, galopującej inflacji mającej wpływ na dynamicznie rosnące stopy procentowe i tym samym koszty finansowe – spółka zmuszona została do sięgnięcia po procedury restrukturyzacyjne w celu odmiennego ukształtowania relacji gospodarczych z podmiotami, z którymi bezskutecznie podejmowała przez ostatnie kilka miesięcy próby polubownego uregulowania wzajemnych stosunków. Decyzja ta podjęta została w obliczu braku jakiegokolwiek porozumienia, pomimo obowiązków leżących po stronie publicznego zamawiającego, w zakresie indeksacji i waloryzacji wynagrodzenia umownego. Dodać należy, że kontrakt zawarty został w 2018 roku na warunkach cenowych oferty z roku 2017, a zatem w całkowicie odmiennych realiach rynkowych.

Herkules Infrastruktura sp. z o.o. - spółka posiadająca szerokie, specjalistyczne doświadczenie umożliwiające realizowanie kontraktu - wspólnie z konsorcjum w składzie: Nokia Solutions and Networks sp. z o.o. jako liderem konsorcjum, Fonon sp. z o.o. oraz SPC-2 sp. z o.o. - od marca 2018 roku realizuje inwestycję dotyczącą zaprojektowania i zbudowania niezbędnej infrastruktury ogólnopolskiego systemu łączności GSM-R na liniach kolejowych z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zarządcę narodowej sieci kolejowej– spółkę z większościowym udziałem Skarbu Państwa.

GSM-R jest obowiązkową częścią systemu ERTMS, który jest wdrażany w całej Europie, aby pomóc operatorom kolejowym - takim jak PKP PLK S.A. - w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu kolejowego i kontrolowaniu pociągów w połączeniu z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem (ETCS). Projekt ten charakteryzuje się szczególnie wysokim stopniem skomplikowania oraz złożoności.

Wartość kontraktu - w większości finansowanego przez Unię Europejską, częściowo z funduszy PKP PLK S.A. - wynosi blisko 2,8 mld PLN.

W związku z realizacją tego kontraktu, spółka wraz z konsorcjum wykonawczym napotkała szereg trudności natury prawnej i operacyjnej, które powodują, że realizowane prace generują znaczącą stratę - aktualnie szacowaną na blisko 70 mln zł. Jej przyczyny są różnorodne. To przede wszystkim niedoszacowanie kosztów działalności operacyjnej po uwzględnieniu trudnych realiów realizacyjnych, zwiększone koszty finansowania i administrowania projektu wobec wydłużenia się w czasie jego realizacji, opóźnienia w bieżącym rozliczeniu wykonywanych prac, wady dokumentacji projektowej i formalno-prawnej otrzymanej od PKP PLK S.A., kolizje z istniejącą i projektowaną infrastrukturą kolejową oraz niewystarczający poziom współpracy ze strony PKP PLK S.A., a także dotychczasowa odmowa - pomimo w pełni uzasadnionych przesłanek – waloryzacji i indeksacji cen, która wynika nie tylko z treści samego kontraktu, przesłanek rynkowych, ale też interpretacji Urzędu Zamówień Publicznych i zaleceń Prokuratorii Generalnej w zakresie waloryzacji kontraktów przez Skarb Państwa.

© materiały partnera

Urząd Zamówień Publicznych opublikował w marcu b.r. opinię na temat dopuszczalności zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego. W ocenie Urzędu konflikt zbrojny w Ukrainie może być podstawą do zmiany umowy i podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy (https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-aktualnosci/klauzula-waloryzacyjna-narzedzie-sprawnej-realizacji-zamowienia/klauzula-waloryzacyjna-narzedzie-sprawnej-realizacji-zamowienia ).

Zgodnie ze stanowiskiem Prokuratorii Generalnej, waloryzacja jest rozumiana "jako urealnienie wynagrodzenia wykonawcy z uwagi na tego rodzaju wzrost cen materiałów lub innych kosztów niezbędnych do realizacji umowy, który skutkuje powstaniem znacznej nierównowagi ekonomicznej stron umowy – stanowi instrument, dzięki któremu następuje usunięcie skutków tego zdarzenia. Wobec ryzyka występowania zjawisk trudnych lub nawet niemożliwych do przewidzenia na etapie zawierania umowy, a mających przemożny wpływ na procesy gospodarcze (np. konflikt zbrojny, pandemia), stosowanie mechanizmów waloryzacji wynagrodzenia jest w wielu przypadkach uzasadnione, a wręcz konieczne". (https://www.gov.pl/web/prokuratoria/zmiana-umowy-z-uwagi-na-nadzwyczajny-wzrost-cen-waloryzacja-wynagrodzenia---rekomendacje ).

- Wszystkie inicjatyw przedsięwzięte przez konsorcjum lub samodzielnie przez Herkules Infrastruktura sp. z o.o. wobec zamawiającego, mające na celu uzdrowienie sytuacji kontraktowej, pozostały bez odpowiedzi lub są obarczane nieistniejącymi brakami formalnymi, bądź zamawiający nie odniósł się do tych propozycji z jakąkolwiek merytoryką. Trzeba podkreślić, że zawsze propozycje konsorcjum znajdowały oparcie w treści zawartej umowy oraz w przepisach obowiązującego prawa, a także o niezależne źródła danych, czy autorytety naukowe. Ponadto Grupa Kapitałowa Herkules i pozostali konsorcjanci są w posiadaniu opinii potwierdzających zasadność roszczeń i postępowania. Zamawiający jednak nie odniósł się merytorycznie do argumentacji wykonawcy, wykazując konsekwentny brak reakcji na zmieniające się otoczenie rynkowe i brak współdziałania. Stwarza to wrażenie, że argumenty, jakimi od dłuższego czasu posługiwała się spółka trafiały w całkowitą próżnię i z bliżej nieznanych przyczyn były całkowicie ignorowane - mówi Artur Plebańczyk, prezes zarządu Herkules Infrastruktura sp. z o.o.

W przypadku złożenia wniosku restrukturyzacyjnego i wniosku o ogłoszenie upadłości w pierwszej kolejności sąd rozpoznaje wniosek restrukturyzacyjny, a sąd upadłościowy wstrzymuje rozpoznanie wniosku o ogłoszenie upadłości do czasu wydania prawomocnego orzeczenia w sprawie wniosku restrukturyzacyjnego.

Materiał prasowy Herkules Infrastruktura
Źródło artykułu: Materiał Partnera
Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega