"Historyczne zamówienie". Tusk zapowiada rozwój polskich kolei
Będziemy rozpisywali historyczne zamówienie na Kolej Dużych Prędkości. Wykluczam nieobecność polskich firm - zapowiedział we wtorek Donald Tusk. Premier pojawił się na Międzynarodowych Targach TRAKO w Gdańsku.
Premier zapowiedział, że polskie firmy będą "wiodącymi partnerami w tym historycznym przedsięwzięciu", jakim będzie Kolej Dużych Prędkości.
Wykluczam nieobecność polskich firm, muszą być. Mam nadzieję, że przyjmujecie to wyzwanie, zapraszam do tego przedsięwzięcia. Bijcie się o to historyczne zamówienie. Jego skala będzie imponująca. Nam bardzo zależy, by to polscy wykonawcy byli partnerami w tych bardzo poważnych przedsięwzięciach - powiedział premier na Międzynarodowych Targach TRAKO w Gdańsku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Płatności to ostatni bastion suwerenności. Czy Polska obroni się przed dominacją Big Techów?
- Głęboko wierzę, że Polska może być wzorem w całej Europie, nowoczesnej, szybkiej sieci kolejowej. (...) Od tego będzie zależała nasza przyszłość, nasze komunikacyjne bezpieczeństwo - powiedział szef rządu w czasie otwarcia targów.
Jednocześnie dodał, że "kolej to nasze bezpieczeństwo energetyczne, transportowe i dlatego nie wahałem się ani chwili po powrocie do polskiej polityki przed taką wewnętrzną bardzo zdeterminowaną decyzją, że moim priorytetem osobistym i takim zadaniem będzie nasza kolej".
Tusk zdradził, że jeszcze przed wystąpieniem "dopadli" go prezesi Newagu czy Pesy. - Rzucam takie serdeczne wyzwanie, panowie prezesi. My będziemy w najbliższych godzinach, dniach rozpisywali to historyczne zamówienie na Kolej Dużej Prędkości. I wykluczam z mojego myślenia nieobecność takich firm w tej szlachetnej – niech ona będzie bezwzględna, ale też szlachetna – konkurencji - podkreślił Tusk.
Kolej dla CPK
Kolej Dużych Prędkości powstanie jako element Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jako pierwsza ma zostać zbudowana linia KDP między Łodzią i Warszawą, która jest elementem tzw. igreka łączącego Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław. "Igrek" ma zostać ukończony do 2032 r.
Ponad 140-kilometrowa trasa została podzielona na 12 odcinków. Dla każdego spółka przygotowuje oddzielne wnioski o decyzje lokalizacyjne do wojewodów. CPK przekazał, że złożono już wszystkie dokumenty dla części między Warszawą a przyszłym portem lotniczym w gminie Baranów. W przypadku "łódzkiego" fragmentu linii, wnioski złożono na trzy z siedmiu odcinków.