Pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości w Polsce. CPK ogłosił "kamień milowy"
Spółka Centralny Port Komunikacyjny w czwartek podała nowe informacje o zaawansowaniu przygotowań do budowy pierwszej w Polsce linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce — między Łodzią, CPK a Warszawą. To główny odcinek tzw. igreka, który ma być gotowy w 2032 roku.
Spółka CPK poinformowała w czwartek (7 sierpnia) o osiągnięciu "kamienia milowego" w przygotowaniach do budowy pierwszej linii KDP w Polsce, czyli odcinka Łódź — Centralny Port Komunikacyjny — Warszawa.
Ponad 140-kilometrowa trasa została podzielona na 12 odcinków. Dla każdego spółka przygotowuje oddzielne wnioski o decyzje lokalizacyjne do wojewodów. CPK przekazał, że złożono już wszystkie dokumenty dla części między Warszawą a przyszłym portem lotniczym w gminie Baranów. W przypadku "łódzkiego" fragmentu linii, wnioski złożono na trzy z siedmiu odcinków.
- Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych przyjdzie czas na wnioski o pozwolenia na budowę, z których pierwsze powinny zostać złożone jeszcze w tym roku. Zależy nam na sprawnym przeprowadzeniu tego procesu, aby jak najszybciej rozpocząć prace budowlane dla Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią - mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK, cytowany w komunikacie spółki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Praca przyszłości. Jakie kompetencje dają przewagę? Piotr Nowosielski w Biznes Klasa Young
Kiedy planowanie otwarcie CPK?
Spółka w czwartkowym komunikacie dodała, że w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć dla pierwszej linii KDP w Polsce, spółka była 87 działek o łącznej powierzchni 82 hektarów.
"W sumie do KPDN właściciele zgłosili aż 196 działek spośród 206, które zostały zakwalifikowane" - czytamy w komunikacie.
CPK podkreśla, że prace fizyczne związane z tzw. igrekiem, czyli linią szybkiej kolei, która połączy Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław, de facto już trwają, o czym też pisaliśmy w money.pl. Chodzi o komorę, z której wystartuje maszyna TBM drążąca tunel dla KDP w stolicy województwa łódzkiego.
Dodajmy, że w czerwcu spółka CPK podpisała umowę na budowę podziemnej linii o długości 4,6 km. Jako najkorzystniejsza wybrana została oferta konsorcjum budowlanego PORR, opiewająca na ok. 2,2 mld zł brutto. Wykonawca ma cztery lata na realizację zadania.
"Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do ruchu do końca 2035 r." - podała spółka.