Tunel szybkiej kolei pod Łodzią. Umowa na 2,2 mld zł podpisana
Centralny Port Komunikacyjny zawarł umowę na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Wartość inwestycji to ok. 2,2 mld zł brutto, a wykonawcą będzie konsorcjum PORR, które wykonywało wcześniej tunel
Do podpisania kontraktu na budowę tunelu pod Łodzią doszło w piątek 27 czerwca. Inwestycja będzie ważnym krokiem w realizacji linii kolejowej nr 85, znanej jako kolejowe "Y". Nowa trasa ma połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią do 2032 r., a w 2035 r. umożliwić szybkie połączenia do Wrocławia i Poznania.
Łódź. Tunel pod szybką kolej. Jest umowa
Tunel będzie miał długość 4,6 km i szerokość 14 metrów. Za realizację odpowiada konsorcjum budowlane PORR. Wartość kontraktu wynosi ok. 2,2 mld zł brutto. Prace obejmą budowę tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory Retkinia do komory Fabryczna wraz z całą niezbędną infrastrukturą.
Budowa tunelu pod Łodzią to jeden z najważniejszych elementów projektu Kolei Dużych Prędkości. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie skrócenie czasu podróży między największymi miastami w Polsce. Nowa linia ma również poprawić dostępność komunikacyjną regionu łódzkiego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak czyszczenie butów stało się milionowym biznesem? Martyna Zastawna w Biznes Klasa Young
Zgodnie z zapowiedziami, tunel ma być gotowy do 2032 r. W kolejnych latach planowane jest uruchomienie połączeń do Wrocławia i Poznania. Inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, realizowany przez CPK.
Najważniejsze fakty o inwestycji
- Wartość kontraktu: ok. 2,2 mld zł brutto,
- długość tunelu: 4,6 km,
- szerokość tunelu: 14 metrów,
- wykonawca: konsorcjum PORR,
- termin realizacji: do 2032 r.,
- połączenie Warszawy, Łodzi, Wrocławia i Poznania.
Tunel pod Łodzią to jeden z kluczowych projektów spółki CPK, który ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności polskiej kolei i poprawy komfortu podróżowania na długich dystansach.
PORR podkreśla, że jest międzynarodową grupą budowlaną o 150-letniej tradycji. Specjalizuje się w budownictwie infrastrukturalnym, kubaturowym, kolejowym, przemysłowym oraz hydrotechnice. Spółka wykonywała już inwestycje o podobnym rozmachu: tunel Świnoujściu oraz rozbudowę części morskiej oraz lądowej tamtejszego terminalu LNG.