Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła w piątek wybór konsorcjum budowlanego PORR do realizacji tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią. CPK uznał, że oferta w wysokości ponad 2 mld 166 mln zł brutto, którą złożyło, jest najkorzystniejsza.
Dodajmy, że do przetargu na budowę tunelu KDP wpłynęło pięć propoztunelycji od firm budowlanych. Ta od konsorcjum dwóch spółek PORR była najniższa. Budżet zadania opiewał z kolei na blisko 2 mld 801 mln zł brutto.
Zaznaczmy, że wszystkie ofert mieściły się w kosztorysie. Wyboru dokonano według kryteriów uwzględniających cenę (70 proc.) oraz doświadczenie i kompetencje wykonawcy (30 proc.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kluczowy element tzw. igreka
Projekt obejmuje głównie drążenie tunelu od komory startowej na osiedlu Retkinia do komory odbiorczej przy stacji Fabryczna.
Inwestycja ta to część kluczowej linii nr 85 – tzw. kolejowego Y – która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a do 2035 r. umożliwi najszybsze połączenia także z Wrocławiem i Poznaniem. Prace budowlane mogą ruszyć jeszcze w 2025 roku.
Tunel zostanie wydrążony przy użyciu tarczy TBM, będzie miał średnicę ok. 14 metrów i długość 4,6 km. Znajdą się w nim dwa tory umożliwiające jazdę w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Pobije wówczas połączenia podziemne, które powstaną w Małopolsce.
Czas na odwołania
Umowa z konsorcjum PORR może zostać podpisana jeszcze w tym kwartale. Nie jest to jeszcze pewne, ponieważ do rozstrzygnięcia mogą wpłynąć odwołania np. od firm, które przegrały walkę o kontrakt. A fakt, że jest on lukratywny, sprawia, że taki scenariusz nie byłby żadnym zaskoczeniem.
Wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację inwestycji, licząc od daty zawarcia umowy. Przygotowania do prac już trwają. Trwa już wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a w maju zakończą się roboty przy komorze startowej Retkinia. Równolegle rozpoczęła się budowa komory odbiorczej Fabryczna.
Tunel KDP będzie przebiegał przez centrum Łodzi. Jak ryzykowne to zadanie, pokazuje przeciągająca się budowa tunelu średnicowego między stacjami Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Jak pisaliśmy w money.pl, maszyna TBM od września 2024 r. stoi na Starym Polesiu po katastrofie budowlanej, jaka miała miejsce podczas drążenia.
Dodajmy, że wykonawca tunelu średnicowego (PBDiM Mińsk Mazowiecki) nie brał udziału w przetargu na budowę tunelu KDP, który po części będzie biegł równolegle.
Spółka CPK podpisała także osobny kontrakt z firmą Albraco na przeprowadzenie blisko 70 analiz i badań technicznych budynków. Wykonawca tunelu będzie zobowiązany do dalszych analiz geotechnicznych i zabezpieczeń już na etapie projektu wykonawczego.