Zbudują najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. "Kinga" już drąży
Oficjalnie i z wielką pompą rozpoczął się najważniejszy etap inwestycji, który pomoże znacząco skrócić czas przejazdu pociągiem między Krakowem a Nowym Sączem. Pierwsza z dwóch maszyn, które w tym celu zbudują najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, rozpoczęła drążenie.
W poniedziałek przed godz. 10 zaczął się najważniejszy etap modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany. W ciągu dwóch lat powstanie tu najdłuższy tunel kolejowy w Polsce o długości 3,75 km, od miejscowości Męcina do Mordarki.
- Polska kolej przeżywa renesans - powiedział obecny na wydarzeniu minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - Przykładem tego jest ta inwestycja. Dzisiaj wystartuje tarcza i rozpocznie się budowa - wskazał.
Do budowy wykorzystane zostaną dwie maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), które do województwa małopolskiego dotarły z Chin. Mniejsza, z tarczą o średnicy ok. 4,8 m, wydrąży tunel ewakuacyjny. To ona rozpoczęła drążenie w ostatni dzień marca. Do jej transportu z Gdyni na południe Polski potrzebne było 30 ciężarówek. Jej łączna waga to 600 ton. Nadano jej imię "Kinga".
Większa maszyna, nazwana "Jadwigą", ma głowicę o średnicy blisko 11 m. Ona drążenie rozpocząć ma w maju. Wskutek jej działania powstanie tunel właściwy, łączący się z tunelem ewakuacyjnym. Transport "Jadwigi" z portu w Gdańsku wymagało udziału 88 zestawów ciężarowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy wydają fortunę na Thermomixy. To on stoi za tym biznesem. Wojciech Ćmikiewicz w Biznes Klasie
Praca tunelownic w uproszczeniu wyglądać będzie tak: najpierw maszyna TBM wydrąży kilka metrów gruntów, a następnie w tej przestrzeni ułoży z żelbetowych elementów pierścień, od którego się odepchnie, drążąc dalej, układając kolejny pierścień i tak dalej. Urobek wywożony będzie świeżo zbudowanym tunelem do komory, z której "wielki kret" wystartował.
Inwestycję tę PKP Polskich Linii Kolejowych realizuje konsorcjum firm Budimex oraz dwóch spółek Gulermak. Koszt to 1,9 miliarda złotych netto. Infrastruktura ma być oddana do użytku w 2027 r.
Tunel kolejowy o długości niemal 3,8 km oraz tunel ewakuacyjny, który zapewni bezpieczeństwo pasażerów w przypadku zagrożenia, zbudowane będą z prawie 60 tys. m sześc. betonu i niemal 4,6 tys. ton stali — podaje Budimex.
Ostra rywalizacja o miano najdłuższego tunelu w Polsce
Modernizacja linii 104 między Limanową a bocznicą Klęczany to część - jak oceniają PKP Polskie Linie Kolejowe - "jednego z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych na południu Polski", który sfinalizowany ma być na przełomie lat 20. i 30.
Projekt Podłęże — Piekiełko, o którym mowa z jednej strony ma skrócić czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem do ok. godziny (w przypadku najszybszego połączenia), a pomiędzy stolicą Małopolski a Zakopanem do 90-100 minut.
Inwestycja PKP PLK, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii kolejowej, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
O skali projektu może mówić m.in. fakt, że tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Modrarka długo tytułu najdłuższego w Polsce nie utrzyma. Ten przejmie tunel, który wydrążony zostanie na wcześniejszym (jadąc od Krakowa) odcinku realizacyjnym modernizacji linii 104 Tymbark — Szczyrzyc, który mierzyć będzie 3,82 km.
Na zmodernizowanej linii maksymalne prędkości pociągów pasażerskich wyniosą do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. W tunelu pociągi cargo będą mogły osiągnąć prędkość o 20 km/h niższą.