Problemy na budowie tunelu PKP PLK. Mamy odpowiedź. Twarde stanowisko wobec wykonawcy
PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedziały na pytania money.pl ws. problemów na budowie tunelu średnicowego, który połączyć ma stacje Łódź Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Drążenie ustało ok. pół roku temu po zawaleniu fragmentu kamienicy. Kolejarze twardo odpowiadają na wnioski wykonawcy.
Jak pisaliśmy niedawno w money.pl — drążenie tunelu średnicowego w Łodzi ustało w wyniku katastrofy budowlanej, która miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku. Część kamienicy przy al. 1 Maja zawaliła się, gdy pod nią pracował "wielki kret" z tarczą o średnicy ponad 13 metrów.
"Firma PDBiM (wykonawca — red.) deklaruje, że do 25 maja zakończy wszystkie prace związane z przeglądem TBM 'Katarzyny' i rozpocznie drążenie" - pisze Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK w odpowiedzi na pytania money.pl.
Przedstawiciel kolei dodaje, że wykonawca wystąpił o wydłużenie umowy do czerwca 2027 r. "Wniosek został odrzucony, ponieważ nie znajdujemy uzasadnienia dla przedstawionego harmonogramu" - zaznacza Wilgusiak.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak wykorzystywać okazje w biznesie? Zbigniew Jakubas w Biznes Klasie
"Jesteśmy w stałym kontakcie z PBDiM. Obecnie oczekujemy na uzupełnienie wniosku przez wykonawcę. Na ten moment obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest 30 czerwca 2026 r." - podkreśla Wilgusiak.
W kwestii zatwierdzonego wzrostu wartości umowy na wykonanie tunelu średnicowego i trzech stacji podziemnych, PKP PLK podaje: "Obecny koszt inwestycji, w tym umowy głównej oraz uwzględnienia przystanku Koziny to około 1,87 mld zł netto (2,3 mld zł brutto). Dodatkowo na rzecz wykonawcy została wypłacona waloryzacja w kwocie ok. 120 mln zł".
Po katastrofie budowlanej w Łodzi
Gdy tunelownica ma przejść pod danym budynkiem, jego mieszkańcy są na koszt wykonawcy wyprowadzani z nieruchomości. Mają do wyboru hotel albo ekwiwalent pieniężny, aby samemu znaleźć lokal zastępczy. Po wrześniowej katastrofie poza domem pozostaje ok. 200 osób.
Większość z nich wróci do mieszkań, gdy tunelownica "Katarzyna" ruszy dalej. Z oczywistych względów nie zrobią tego mieszkańcy 11 lokali zawalonego budynku.
Pokrzywdzeni otrzymali wybór — pieniądze albo wyremontowane na koszt wykonawcy mieszkanie komunalne, udostępnione przez UMŁ. Pierwsze osoby otrzymały już klucze.
Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl