Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|

Problemy na budowie tunelu PKP PLK. Mamy odpowiedź. Twarde stanowisko wobec wykonawcy

41
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedziały na pytania money.pl ws. problemów na budowie tunelu średnicowego, który połączyć ma stacje Łódź Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Drążenie ustało ok. pół roku temu po zawaleniu fragmentu kamienicy. Kolejarze twardo odpowiadają na wnioski wykonawcy.

Problemy na budowie tunelu PKP PLK. Mamy odpowiedź. Twarde stanowisko wobec wykonawcy
Budowa stacji Łódź Polesie na trasie tunelu średnicowego (PKP PLK, PKP PLK)

Jak pisaliśmy niedawno w money.pl — drążenie tunelu średnicowego w Łodzi ustało w wyniku katastrofy budowlanej, która miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku. Część kamienicy przy al. 1 Maja zawaliła się, gdy pod nią pracował "wielki kret" z tarczą o średnicy ponad 13 metrów.

"Firma PDBiM (wykonawca — red.) deklaruje, że do 25 maja zakończy wszystkie prace związane z przeglądem TBM 'Katarzyny' i rozpocznie drążenie" - pisze Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK w odpowiedzi na pytania money.pl.

Przedstawiciel kolei dodaje, że wykonawca wystąpił o wydłużenie umowy do czerwca 2027 r. "Wniosek został odrzucony, ponieważ nie znajdujemy uzasadnienia dla przedstawionego harmonogramu" - zaznacza Wilgusiak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Herosi 2025. Gala pełna wzruszeń, emocji i inspiracji

"Jesteśmy w stałym kontakcie z PBDiM. Obecnie oczekujemy na uzupełnienie wniosku przez wykonawcę. Na ten moment obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest 30 czerwca 2026 r." - podkreśla Wilgusiak.

W kwestii zatwierdzonego wzrostu wartości umowy na wykonanie tunelu średnicowego i trzech stacji podziemnych, PKP PLK podaje: "Obecny koszt inwestycji, w tym umowy głównej oraz uwzględnienia przystanku Koziny to około 1,87 mld zł netto (2,3 mld zł brutto). Dodatkowo na rzecz wykonawcy została wypłacona waloryzacja w kwocie ok. 120 mln zł".

Po katastrofie budowlanej w Łodzi

Gdy tunelownica ma przejść pod danym budynkiem, jego mieszkańcy są na koszt wykonawcy wyprowadzani z nieruchomości. Mają do wyboru hotel albo ekwiwalent pieniężny, aby samemu znaleźć lokal zastępczy. Po wrześniowej katastrofie poza domem pozostaje ok. 200 osób.

Większość z nich wróci do mieszkań, gdy tunelownica "Katarzyna" ruszy dalej. Z oczywistych względów nie zrobią tego mieszkańcy 11 lokali zawalonego budynku.

Pokrzywdzeni otrzymali wybór — pieniądze albo wyremontowane na koszt wykonawcy mieszkanie komunalne, udostępnione przez UMŁ. Pierwsze osoby otrzymały już klucze.

Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(41)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Prezydent2030
miesiąc temu
Już to pisałem. To nie zawalenie się kamienicy. To zawalenie się państwa polityczno-urzędniczego z ponad milionem urzędników w tysiącach urzędów, których koszt utrzymania kosztuje nas już ze 200 mld złotych ! P.S. Tak to jest jak Umowę piszą prawnicy Wykonawcy .... .
lol
miesiąc temu
Kopać i nie oglądać się na jakieś nielegalnie postawione przybudówki bez fundamentów. Kary powinny być nakładane na właścicieli tych tzw. (nie)ruchomości.
Paweł K.
miesiąc temu
Co PKP odpowie na ponad 3 letnie blokowanie budowy gdy wykonawca robił za swoje gdzie są odsetki i podziękowania za trud włożony w budowę
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Komedia.
miesiąc temu
Przypominam, że Hanna Zdanowska ostrzegała, że są tylko dwa sposoby: 1. Wkopanie tunelu głębiej, by nie było drgań; 2.dokonanie wywłaszczeń i wyburzeń słabych kamienic nad tunelem. Kolej się nie zgodziła, uznając, że "jakoś to będzie". Jak widać Zdanowska lepiej zna swoje miasto i należało jej słuchać.
Paweł
miesiąc temu
Ludzi mieszkających nad budowa przenieść do Hoteli uruchomić maszynę wiercąca i wykopać. Co jest nad tunelem zburzyc i odbudować w nowej technologii na koszt panstwa. Szybko i skutecznie a tak to maszyna wiercaca stoi generuje koszty nad pękają kamienice i nic nie idzie do przodu. A tak to będzie tunel I ludzie dostaną nowe domy w wysokim standardzie
Yayco
miesiąc temu
Meksyk z kamienicami zmurszalymi to będzie jak zaczną jeździć pociągi.
...
Następna strona