Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Oto najdłuższe tunele drogowe w Polsce. Za kilka lat tron obejmie niekwestionowany król

44
Podziel się:

Obecnie na mapie dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA jest siedem tuneli, do czego doliczyć można również połączenie w Świnoujściu, które utrzymuje samorząd. Najdłuższy tego typu obiekt znajduje się w Warszawie. Za kilka lat zostanie jednak zdetronizowany. Z hukiem.

Budowa tunelu drogowego w Polsce
Budowa tunelu drogowego w Polsce (GDDKiA, GDDKiA)

W ostatnich czasie w mediach często pojawiają się informacje o otwarciu albo starcie budowy kolejnego najdłuższego tunelu drogowego czy kolejowego. To jasny sygnał, że jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne w Polsce, wykonawcy nie mają powodów do narzekań. Zwłaszcza po odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, dzięki czemu ruszyły realizacje projektów PKP PLK.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do wiekopomnego momentu, jeśli chodzi o tunele drogowych w Polsce - jeżeli nie dojdzie do zwrotów akcji, w najbliższych tygodniach otwarte zostaną oferty na Zachodnią Obwodnicę Szczecina, którego częścią będzie połączenie pod Odrą.

Z tej okazji przedstawiamy, jak obecnie wygląda ranking pięciu najdłuższych tego typu obiektów w sieci dróg krajowych w Polsce, a także, jak to zestawienie będzie wyglądało po realizacji inwestycji, które są co najmniej na etapie przetargu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polacy rzucili się na Thermomixy. Tyle zarabia sprzedawca

Osiem tuneli na drogach krajowych w Polsce. Oto najdłuższe z nich

Obecnie numerem jeden, jeśli chodzi o długość, jest tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S2 na Południowej Obwodnicy Warszawy. Obiekt, który znajduje się na warszawskim Ursynowie (z trzema pasami ruchu i rezerwą pod czwarty), pomiędzy wschodnim i zachodnim portalem liczy 2335 m.

Z tunelem na ekspresowej "dwójce" jest związany jeszcze jeden tytuł. Jest liderem, jeśli chodzi o natężenie ruchu.

Tunelowym odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy, od jego otwarcia w grudniu 2021 r., przejechało już ponad 90 mln pojazdów, średnio ponad 80 tys. w ciągu doby" - informuje GDDKiA.

Na drugim miejscu, jeśli chodzi o długość, znajduje się mierzący 2300 m tunel na południu kraju. Obiekt ten w połowie ubiegłego roku oddał do użytku wykonawca odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra. Dodajmy, że to obecnie najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w kraju. Ponadto money.pl okrzyknął ten fragment tras "miss dróg ekspresowych w Polsce", ze względu na górskie widoki.

Na trzecim miejscu najdłuższych tuneli w ciągu polskich dróg krajowych jest obiekt na trasie S7 Lubień - Rabka-Zdrój. To hucznie otwarte jesienią 2022 r. połączenie na słynnej zakopiance. Mierzy 2058 m.

Jeżdżąc w Alpy, przejeżdżając liczne tunele, zastanawialiśmy się, jak to jest możliwe, że tam nawet małe wsie mają tunele, a w Polsce nie potrafimy zbudować tunelu na zakopiance czy w Bieszczadach, gdzie te tunele by się bardzo przydały. I wreszcie są - mówił w październiku 2022 r. prezydent Andrzej Duda.

Czwarte miejsce zajmuje tunel, który GDDKiA zbudowała, ale następnie obiekt przeszedł pod władanie samorządu. Mowa o - równie hucznie otwierany, co ten na zakopiance - tunelu w Świnoujściu. Jego długość to 1485 m.

Piąte miejsce, można rzec, przypada Kopciuszkowi wśród najdłuższych tuneli. Jest bowiem zdecydowanie krótszy niż powyższe obiekty. To połączenie mierzące 678 w ciągu drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki na Śląsku. Zyskuje jednak na uwagę, ponieważ jako pierwszy w Polsce został wydrążony metodą górniczą w technologii NATM (New Austrian Tunnelling Method).

"W dużym skrócie, drążenie tuneli metodą górniczą polega na wierceniu w skale, przez specjalistyczne maszyny, szeregu otworów, do których następnie wprowadzane są materiały wybuchowe. Po ich detonacji rozdrobniona skała jest usuwana, a ściany tunelu stabilizowane. W technologii NATM, czyli "nowej metodzie austriackiej", tunel drążony jest krótkimi odcinkami, a ściany tunelu wzmacnianie są warstwą betonu natryskowego (torkretu) i kotew skalnych lub żeber stalowych" - wyjaśnia GDDKiA.

Tunele, na które czekają kierowcy

Powyższy ranking znacząco się zmieni, gdy zrealizowane zostaną trzy inwestycje. Na pierwsze miejsce wskoczy tunel, który powstać ma w ciągu drogi ekspresowej S6, stanowiącej Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Mierzyć będzie 5003 m. Otwarcie ofert zaplanowano na najbliższe tygodnie, ale warto zaznaczyć, że przez duże zainteresowanie inwestycję GDDKiA moment ten już przesuwano.

ZOS przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Uwarunkowania będą wymagały budowy najdłuższego drogowego tunelu w Polsce, choć tego typu rekordy w ostatnich latach są bite dość regularnie. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Wlot do tunelu drogowego, który przejdzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, drogą wojewódzka nr 114, terenami portu Police i nurtem Odry, zaczynać się będzie za węzłem Police. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry. Otwarcie planowane jest na 2032 r.

Na drugie miejsce rankingu najdłuższych tuneli wskoczy wcześniej tunel o długości 2910 m na budowanym odcinku drogi ekspresowej S19 Jawornik - Domaradz. To część słynnej trasy Via Carpatia. Trasa powinna być gotowa w 2029 r.

Na piąte miejsce w zestawieniu wskoczy inny tunel na drodze S19. Chodzi o 2250-metrowe połączenie budowane na odcinku trasy między Rzeszowem a Babicą. Wykonawca wykorzystuje do tego maszynę o nazwie "Karpatka". Otwarcie jest planowane na 2028 r.

Najdłuższe tunele drogowe w Polsce

Podsumowując - tak wygląda obecne zestawienie pięciu najdłuższych tuneli na mapie dróg krajowych w Polsce:

  1. S2 Południowa Obwodnica Warszawy (woj. mazowieckie): 2335 m,
  2. S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie): 2300 m,
  3. S7 Lubień - Rabka-Zdrój (woj. małopolskie): 2058 m,
  4. DK93 w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie): 1485 m,
  5. S1 Szare - Laliki (woj. śląskie): 678 m.

Tak ranking ma wyglądać na początku lat 30. XXI w. po realizacji trwających inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:

  1. S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina (woj. zachodniopomorskie): 5003 m,
  2. S19 Jawornik - Domaradz (woj. podkarpackie): 2910 m,
  3. S2 Południowa Obwodnica Warszawy (woj. mazowieckie): 2335 m (wciąż będzie najdłuższym miejskim tunelem),
  4. S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie): 2300 m,
  5. S19 Rzeszów - Babica (woj. podkarpackie): 2250 m.

Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(44)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Ireneusz K.
3 miesiące temu
Zapomniał Pan napisać o pierwszym tunelu wydrążonym w Polsce w 21 wieku i to pod rzeką Wisłą,tzn tym w Gdańsku,który zostal oddany do użytku w 2016 roku....
Boguś Adamczy...
3 miesiące temu
Rakiety budować a nie tunele !!!!!!
Lukas D.
3 miesiące temu
Po co te teksty o Alpach...w Polsce nie ma gór na tunele...budują je na siłę...ten na zakopiance też!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Oros
3 miesiące temu
Z Austrii do Włoch drążą długi na 63 kilometry tunel kolejowy pod Alpami. Tam nikt się tak nie rajcuje jak u nas niewielkim przekopem.
szczypior
3 miesiące temu
W Łodzi budują tunel a miasto się wali.
ando
3 miesiące temu
Polska mentalność . Napisano tekst o Polskich tunelach . Pewne rzeczy znałem (widziałem , jechałem ) , o innych się dowiedziałem . Autor tekstu nie ekscytował długością tuneli , ani ilością . Atu tyle tekstów nieprzychylnych .A to że w Alpach więcej , w państwach Skandynawskich dłuższe , a ... w ogóle u nas niepotrzebne i tylko przekręty finansowe przy tym mają miejsce . Jako młody człowiek pasjonowałem się rajdami pieszymi . Odwiedziłem wiele dużych i małych miejscowości . Widziałem taki obrazek : w kwiecie wieku , zdrowy mężczyzna , cały dzień na krześle przy oknie , utyskujący na wszystko , obejście mocno zaniedbane , głodne ryczące bydło . Bród , smród i ubóstwo . Nie ! , tunele są potrzebne , nie tylko w górach wielkich , w terenach podgórskich również . Bezpieczeństwo jazdy krótszy czas przejazdu , hektolitry zaoszczędzonego paliwa i emisji spalin , wydłużenie żywotności taboru . Nawet takie miejskie , kilkuset metrowe jak np.w Katowicach czy Gliwicach na trasie średnicowej . Więcej czynu , mniej utyskiwania .
...
Następna strona