Horała: 3 mld zł dla LOT-u to mało. Bo Lufthansa dostała więcej

- Dziś na posiedzeniu rządu stanie temat 3 mld zł pomocy dla LOT-u – twierdzi wiceminister Horała. Jego zdaniem kwota to niewielka, bo niemiecka Lufthansa dostanie od swojego rządu 9 mld euro.

horała cpkPensje w CPK - zdaniem Horały - wcale nie są przesadnie wysokie
Źródło zdjęć: © Lukasz Dejnarowicz / Forum | RM, Lukasz Dejnarowicz / Forum
Konrad Bagiński

Marcin Horała, pełniący jednocześnie funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP był gościem Krzysztofa Ziemca w TVP.

Na pytanie dotyczące ewentualnej pomocy dla linii lotniczych LOT, odpowiedział, że sprawa ta powinna dziś trafić pod obrady rządu.

Wykup gruntów pod CPK. Horała: nie możemy kierować się ludzkimi emocjami

Wsparcie dla PLL LOT ma sięgnąć kwoty prawie 3 miliardów złotych. Horała uznał, że to relatywnie niewielkie pieniądze, bo na przykład niemiecki rząd wsparł Lufthansę kwotą 9 mld euro – a więc wielokrotnie wyższą.

Przypomnijmy tylko, że we flocie PLL LOT znajduje się obecnie ok. 90 samolotów. Lufthansa dysponuje zaś flotą ponad 760 samolotów.

W kwocie pomocy dla LOT zawiera się 1,8 mld zł w formie pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju, a 1 mld 140 mln zł to dokapitalizowanie przez Skarb Państwa.

Jak wynika z projektu uchwały Rady Ministrów, LOT bez wsparcia 31 grudnia utraciłby płynność finansową.

Ziemiec pytał też Horałę o pensje pracowników CPK oraz termin otwarcia lotniska. Horała wyznał, że nie o samą budowę lotniska tu chodzi, lecz o "program inwestycyjny na lata".

- Budujemy na dziesięciolecia i pokolenia. Kryzys minie i ci, którzy będą przygotowani, będą wygrani – mówił Horała.

Dodał, że CPK zatrudnia na razie ok. 200 osób a średnia pensja oscyluje wokół 9 000 złotych netto. Wśród zatrudnionych nie ma wielu pracowników fizycznych, więc - zdaniem Horały – pensje wcale nie są przesadzone.

Pełnomocnik rządu znowu sięgnął po porównania – powiedział, że w spółkach zajmujących się infrastrukturą (na przykład PKP PLK – które ma "pod opieką" 19 000 km torów), pracuje nie 200 a 900 – 1000 osób. A pensje w CPK są o wiele niższe, niż na przykład w High Speed Rail w Wielkiej Brytanii – to brytyjska kolej wysokich prędkości, spółka działa od 30 lat.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem