Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Influencerzy pod lupą UOKiK. Skończy się na surowych karach?

24
Podziel się:

- Rynek obawia się, że UOKiK po sprawdzeniu zasad współpracy influencerów z agencjami reklamowymi i reklamodawcami może przykładnie ukarać jednego z wiodących graczy, ku przestrodze innych - ocenia adwokat w w kancelarii Chałas i Wspólnicy Mikołaj Chałas.

Influencerzy pod lupą UOKiK. Skończy się na surowych karach?
Friz ma się czego obawiać? UOKiK chce opracować wytyczne dla osób, które zarabiają na promowaniu produktów w sieci. (na zdjęciu). (YouTube.com)

Pod koniec września Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem jest zbadanie relacji gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami pod kątem niedozwolonej kryptoreklamy. Urząd deklarował też zamiar opracowania wytycznych dla osób, które zarabiają na promowaniu produktów w sieci.

Kara ku przestrodze? Rynek czeka na decyzję

"Rynek obawia się, że podejmowane przez urząd działania będą miały na celu przykładowe ukaranie jednych z wiodących graczy, tak by stali się oni przestrogą dla pozostałych influencerów" - napisał w komentarzu Mikołaj Chałas.

Jak zastrzegł prawnik, na obecnym etapie "wszelkie takie osądy są jedynie wróżeniem z fusów". Zaznaczył, że istnieje możliwość, iż UOKiK dąży przede wszystkim do tego, aby zdobyć bardziej szczegółowe informacje na temat zasad, na jakich opiera się współpraca marketingowa w świecie social mediów, co pozwoli mu ostatecznie na stworzenie jednolitego standardu.

Zobacz także: Pokazy garnków i pościeli. UOKiK idzie na wojnę z naciągaczami

"Nie zmienia to jednak faktu, że działania urzędu mogą zakończyć się ukaraniem przedsiębiorców, w szczególności tych, którzy w sposób bezsporny naruszają postanowienia dotyczące zakazu kryptoreklamy" - podkreślił prawnik.

Urząd sprawdzi relacje gwiazd z agencjami reklamowymi

Jak dodał, obserwując dalsze działania UOKiK, pamiętajmy o tym, aby zadbać o stosowne postanowienia w umowach pomiędzy agencją reklamową lub reklamodawcą a influencerem, jak i o to, by realizacja działań reklamowych była zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

Jak przy okazji wszczęcia postępowania przypomniał UOKiK, odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.

Według UOKiKU celem postępowania wyjaśniającego jest zbadanie relacji gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. Będziemy sprawdzać, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak - to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem. Zamierzamy też weryfikować, z czego wynikają zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów - informował Urząd.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(24)
Warsaw boy 🙏...
rok temu
Wyłącz tV i Internet włącz myslenie bo zostaniesz 🥬 a z pustego nikt nie naleje .
Abys
rok temu
Chyba nie rozumieją niektóre osoby zagadnienia :P Reklama to nie jest tylko to co widzisz w TV czy gazecie , a może słyszysz w radiu to znacznie większy obszar i tak Reklama jest objęta prawem , chyba to wszystko jest w prawie mediowym czy medialnym są tam zagadnienia z dziedziny reklamy ,kryptoreklamy i reklamy podprogowej nie do końca legalnej i właśnie pod tym kątem te kontrole będą przeprowadzane, dlaczego a dlatego ze INTERNET choć wydaje się to ludziom nielogiczne nie jest Dzikim zachodem jak co nie którzy myślą . Bo to ,że tam nie trzeba żadnych koncesji jak to ma miejsce w radiu czy TV nie zwalnia z odpowiedzialności karnej za to co tam zostaje przez nas wyemitowane, nie można sobie od tak reklamować produktów zakazanych szkodzących zdrowiu czy nie moralnych Niech sobie Influencerzy reklamuje jak chcą robić za ""Pyolon " reklamowy, ale niech informują w swoich spotach czy innych aktywnościach, że właśnie taki rodzaj reklamy używają by odbiorca był świadom , tak stanowi prawo .Im z tego powodu jak rozumie, że to są zaradni ludzie :p grosz nie ubędzie a będą w Prawie
Tomasz
rok temu
Ale bełkot poprostu skok na kasę bo z tvn już nie ma co ściągać bo są skoki
Adwrooc45
rok temu
Dużo Chałasu o nic...
Oburzony czlo...
rok temu
Urzedasy pars, ywe ODCZEPCiE SIE OD LUDZI!!!! G gggggwas obchodzi co polecam i czy mi ktos za toPlaci. Jak mi sie podoba to bede POkECALA jak i brala kase za to bo to MOHA nie wadza sprawa woooooonnnnnnnnn ps KOLOR KUP sobie kontrolujcie
...
Następna strona