Trwa ładowanie...
Zaloguj
Przejdź na
Jak przygotować dobrą stronę internetową dla firmy? Wady i zalety najpopularniejszej platformy
|

Jak przygotować dobrą stronę internetową dla firmy? Wady i zalety najpopularniejszej platformy

(Adobe Stock, Zaripov Andrei)

Każda firma musi mieć stronę internetową. Nawet jeśli nigdy nie będziesz przez nią bezpośrednio sprzedawać produktów czy usług, to dzięki niej będą znajdować ją klienci. Co jednak oznacza "mieć dobrą stronę internetową biznesu"? Jedno z pierwszych wyzwań to wybór platformy, na której ona powstanie.

Skoro 98 proc. internautów - czyli około 30 mln osób - korzysta w Polsce z Google, to kiedy się spotykają po raz pierwszy z jakąś marką, nazwiskiem, usługą, szukają ich przede wszystkim w właśnie w wyszukiwarce. Chcą w ten sposób poznać opinie o danej rzeczy, poszukują adresu firmy albo chcą zweryfikować, czy takie produkty, usługi, przedsiębiorstwa i osoby w ogóle istnieją. 

Obecność w sieci każdego, kto działa w biznesie, jest więc niezbędna, a najlepszą i najbardziej wiarygodną wizytówką jest strona internetowa. Powinna być tak przygotowana, aby dobrze pozycjonowała się w Google i była dostosowana do wszystkich urządzeń, poprzez które będą ją przeglądać internauci.

Nic bowiem tak nie irytuje klientów w Internecie, jak utrudniona nawigacja po witrynie kontrahenta, trudności z wysłaniem do niego maila czy ze znalezieniem numeru telefonu. A trzeba pamiętać, że ponad połowa ruchu na stronach www generowana jest na urządzeniach mobilnych - głównie na smartfonach. Witryna musi więc być do nich dostosowana. Najlepiej, aby była responsywna, czyli dopasowywała się automatycznie do wielkości każdego ekranu, na którym jest przeglądana. 

Najczęstsze błędy popełniane przy wdrażaniu firmowej strony internetowej 

Stosunkowo małe wyświetlacze smartfonów, problemy z zasięgiem sieci komórkowej lub czasem ładowania witryny, to przeszkody, które stoją na drodze do zakupów w sieci, są więc wyzwaniem dla grafików, programistów i specjalistów UX i SEO. Przygotowując stronę, należy spełniać wszystkie te wymogi, aby witryna była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania Google. 

Na reklamową obecność w Internecie warto jednak patrzeć nie tyle przez pryzmat konkretnych formatów czy narzędzi, ale holistycznie, biorąc pod uwagę m.in. potrzeby grupy docelowej. Internet może być najskuteczniejszym kanałem marketingowym, pod warunkiem jednak, że choć trochę zbliżysz się do zrozumienia niuansów, które rządzą zachowaniem internautów. 

A przy okazji... Najczęściej firmy zapominają, że ich strony internetowe powinny mieć wdrożony certyfikat SSL (zielona kłódka przy pasku adresu i protokół https). Jeśli o niego nie zadbasz, niektóre przeglądarki będą przed Twoją witryną ostrzegały, wyświetlając komunikat, że strona może być niebezpieczna, a to przecież wielka szkoda wizerunkowa. W dodatku Google gorzej pozycjonuje witryny, które nie mają skonfigurowanego SSL. Bez tego certyfikatu tracisz więc klientów. 

Jaką technologię wybrać do stworzenia firmowej strony? 

Zanim się zdecydujesz na wybór wykonawcy strony internetowej, powinieneś rozważyć technologię, w oparciu o którą będzie ona wdrożona. Możesz wybrać oprogramowanie open source, najlepiej WordPress (w zasadzie tylko w przypadku dużych serwisów e-commerce polecane są inne, specjalistyczne systemy) lub na autorskie rozwiązania. 

Jeśli nie jesteś specjalistą w dziedzinie IT, możesz mieć problem z decyzją. Spróbujemy wyjaśnić najważniejsze różnice między tymi dwoma rozwiązaniami. 

WordPress jest rozwiązaniem nisko kosztowym, decydując się na to oprogramowanie uzyskasz najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. Szacuje się, że ponad 70 proc. stron firmowych na świecie jest opartych na tym rozwiązaniu. Korzystają z niego nawet tacy giganci, jak Walt Disney Company. 

Jeśli nie potrzebujesz specyficznych, bardzo zaawansowanych funkcji, to rozwiązanie prawdopodobnie będzie najlepsze również dla twojej firmy. Pozwala ono stworzyć stronę informacyjną, portal z dużą liczbą często aktualizowanych artykułów, a nawet sklep internetowy z wieloma produktami i obsługą faktur, wielu rodzajów płatności oraz opcji dostaw. Przez strony wordpressowe można prowadzić sprzedaż usług, zbierać dane kontaktowe klientów (tak zwane leady), budować bazę mailingową, tworzyć landing page’e do kampanii promocyjnych, pop-upy autopromocyjne i wiele, wiele więcej. Co istotne, wszystkie te funkcje są obsługiwane przez intuicyjny panel administracyjny, wiedza techniczna ani umiejętność programowania nie są potrzebne do edycji strony.

Witryny wordpressowe można wdrażać dla małych i średnich firm, ale również dla tych największych, z różnych branż: dla deweloperów, przemysłu, firm kosmetycznych, farmaceutycznych, spółek publicznych, a nawet dla dużych korporacji z sektora IT. Bardzo rzadko się zdarza, by klient zgłaszał zapotrzebowanie na jakąś funkcjonalność, której nie można optymalnie kosztowo zrealizować w WordPressie.

Zalety WordPressa jako platformy dla strony firmowej 

Jedną z największych zalet WordPressa jest jego powszechność – opartych jest na nim ponad 1/3 wszystkich stron internetowych na świecie, a inne open source’owe rozwiązania pozostają daleko w tyle (według danych W3Techs).

Co to oznacza dla Ciebie? Każda strona z czasem wymagać będzie supportu, odświeżenia, rozbudowy funkcjonalności. WordPress jest rozwiązaniem ustandaryzowanym, dlatego nie będziesz miał problemu ze znalezieniem specjalisty lub firmy, które przejmą obsługę i rozwijanie strony. 

W przypadku oprogramowania autorskiego najprawdopodobniej na dobre i na złe zwiążesz się z jego dostawcą, bo na ogół agencje i firmy software’owe nie chcą przejmować obsługi nieznanych im rozwiązań, a jeśli nawet, to jest to bardzo drogie. Niestety, znamy wiele niechlubnych przypadków, gdy wykonawcy sprzedali swoje autorskie rozwiązania w całkiem przystępnej cenie, ale później żądali wysokich opłat za wdrożenie nawet drobnych zmian. 

Jeśli chodzi o warstwę wizualną i funkcjonalną strony (czyli tak zwany User Experience), to wybór oprogramowania nie ma tu nic do rzeczy. Niezależnie od tego, czy wybierzesz WordPress, czy jakiekolwiek rozwiązanie autorskie, możesz otrzymać stronę estetyczną, nowoczesną, łatwą w obsłudze, dostosowaną do urządzeń mobilnych i pozycjonowania w Google. Wybór systemu dedykowanego wcale jednak nie gwarantuje dobrej jakości.

Jakie WordPress ma wady przy tworzeniu strony firmowej?

WordPress nie jest jednak rozwiązaniem idealnym - takie nie istnieją. Najważniejszą jego słabością jest potencjalne ryzyko związane z bezpieczeństwem. W związku z tym, że jest to najpopularniejsze na świecie oprogramowanie do tworzenia stron, jest też najczęściej atakowane, i to nie przez wysokiej klasy hackerów, ale przez boty i wirusy krążące po sieci, wykorzystujące mankamenty tego systemu. Można się przed nimi chronić, stosować szereg procedur, które znacząco podwyższają poziom bezpieczeństwa wdrażanych stron internetowych. Kiedy jednak kwestie te są newralgiczne, np. w firmach przetwarzających wrażliwe dane, na przykład związane ze stanem zdrowia, wówczas polecamy autorskie oprogramowanie.

Pewną wadą WordPressa jest też ograniczona szybkość ładowania stron. Istnieją metody jej poprawy (takie jak cache’owanie, kompresja obrazów itd.), ale nie pozwalają one osiągnąć takich parametrów, jakie osiągają witryny wdrożone na systemie autorskim stworzonym przez TBMS.

Strony wordpressowe nie są najszybsze, to fakt, ale są wystarczająco szybkie, by korzystanie z nich było funkcjonalne i dobrze pozycjonowały się w Google. Jeśli więc będziesz rozważał wszystkie za i przeciw, pamiętaj o tym, że przy pewnych niedoskonałościach WordPress będzie najpewniej rozwiązaniem optymalnym, ekonomicznym, pozwalającym z powodzeniem realizować cele biznesowe i wizerunkowe.

Autorami artykułu są: Marta Smaga i Tomasz Bonek, założyciele agencji interaktywnej TBMS.

Artykuł powstał w ramach merytorycznej współpracy Akademii Biznesu i TBMS.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
hehe
12 miesięcy temu
uczciwie mówiąc to tylko część firm potrzebuje stron internetowych (np. te firmy w których można robić ogłoszenia typu "sprzedam samochód", "sprzedam dom", "sprzedam żaglówkę. jeszcze do tego doliczyłbym jakieś firmy które zajmują się przewidywaniem pogody albo firmy zajmujące się wyszukiwaniem informacji czyli ta firma która jest właścicielem strony ChatGPT). dużo firm IT wciska klientom niepotrzebne oprogramowanie i jeszcze stosuje marketingowy bełkot czyli utożsamia IT z technologią czyli podnosi prestiż IT. jeśli wejdziemy na wikipedię na hasło technologia a następnie na komentarze (klika się dyskusja na wikipedii) to tam jednoznacznie jest wyjaśnione że IT nie jest technologią w wciskanie na siłę IT do technologii powoduje że z ekonomii musimy zrobić naukę inżynierską a z ekonomistów trzeba zrobić technologów a nie humanistów bo przetwarzają informacje
hehe
12 miesięcy temu
"Jaką technologię wybrać do stworzenia firmowej strony? " - żadną a jak mi nie wierzycie to wchodzimy na wikipedię na hasło technologia a następnie przechodzimy na komentarze na wikipedii (klikamy dyskusja na wikipedii) i tam jest już sprostowana definicja technologii z której wynika że IT nie ma nic wspólnego z technologią. jeśli by IT na siłę wciągnąć do technologii to konsekwencją jest zaliczenie ekonomistów (bo przetwarzają informację) do technologów czyli do inżynierów. musimy pamiętać że tu są pewne powiązania i konsekwencje (będzie trzeba zrobić z ekonomii naukę inżynierską a nie humanistyczną)
hehe
12 miesięcy temu
"Każda firma musi mieć stronę internetową" - bzdura bo dużo firm ma klientów z polecenia (znajomy poleca firmę znajomemu) i sobie daje radę
RealLife
12 miesięcy temu
W dosłownie kilka minut, każdy (kto potrafi napisac tu komentarz, lub dotarł aby go przeczytać) może zrobić czytelną, uniwersalną na wszystkie urządzenia, utrzymywaną w aktualizowanych standardach technicznych, ze stałym pełnym, łatwym dostępem do jej zawartości - stronę internetową w usługach google, za darmo. Mecyja jest tylko z połączeniem jej adresu (nie do zapamiętania) z własnym (wykupionym, lub stworzonym i zaklepanym). Tu może być potrzebna pomoc magika od klepania po klawiaturze.
ergsfvd
12 miesięcy temu
Ja już zamknąłem. Prowadziłem firmę z żoną 9 lat. Oboje płaciliśmy zus. W zeszłym roku wszedł polski ład.... Spowodowało to, że byliśmy w plecy jakieś 25 tys. Załatwili nas składką zdrowotną i podwyżką pensji minimalnych. Z końcem roku zamknęliśmy firmę. My na bezrobociu. 4-ch naszych pracowników też. Mam mnóstwo wolnego czasu. Tak jak nasi byli pracownicy. Bierzemy zasiłki i żyjemy z 500+, coś z Mopsu. Jest super. Zrobię jakąś lewiznę bez podatku. Czego się nauczyłem? Najlepiej nic nie robić i wyciągać łapę po pieniądze od państwa. Założysz firmę? Za chwilę nowe przepisy, interpretacje, zakazy, nakazy, kontrole, zmiany podatków, składek ZUS. Przedsiębiorcy są traktowani jak dojne krowy. Trzeba się przed tym bronić. Ja nic od rządzących nie chcę. Niech mnie tylko nie okradają ZUSami, podatkami, podwyższaniem pensji minimalnych. Czytaliście ksiązke pt. "Chcę być szczęśliwy i bogaty, a nie tylko szczęśliwy"? Jest o tym się jak stać się niezależnym finansowo, zbudować majątek przez rozsądne inwestycje o ograniczonym ryzyku, mieć co miesiąc dochody bez chodzenia do pracy na 8-10 godzin do końca życia. Rządzącym nie jest na rękę niezależność finansowa obywatela, bo nie mogą nas przekupić „plusami”, kolejnymi emeryturami. Najlepszy obywatel to zależny od państwa, zadłużony i nieświadomy finansowo.