Kluczowy dla Polski terminal. Prezes reaguje na zapowiedź Tuska

Premier Donald Tusk zadeklarował we wtorek, że nadzór nad rozwojem terminala kontenerowego Sławkowie będzie w 100 procentach polski. - To najsolidniejsza gwarancja trwałości, pewności i bezpieczeństwa - ocenił prezes spółki Euroterminal Sławków Jakub Styczeń.

Terminal w SławkowieTerminal w Sławkowie
Źródło zdjęć: © East News | Polska Press
Tomasz Sąsiada

Euroterminal w Sławkowie znajduje się na styku najdalej wysuniętej na zachód linii kolejowej o szerokim rozstawie toru (1520 mm) oraz linii normatywnej (1435 mm). To umożliwia transport kontenerowy towarów pomiędzy Dalekim Wschodem i innymi regionami Azji a Europą Zachodnią przez Ukrainę. Premier Donald Tusk oświadczył we wtorek, że nadzór nad rozwojem terminala Sławków będzie w stu procentach polski. Tusk podkreślił, że trwają bardzo intensywne prace nad terminalem Sławków. Jego zdaniem bardzo wiele firm "ostrzyło sobie zęby" na to miejsce.

- Podjęliśmy decyzję, że nadzór nad rozwojem tego miejsca, inwestycjami, będziemy w stu procentach mieli my - Polacy, polskie firmy, polskie państwo. My będziemy na tym zarabiać - powiedział. Szef rządu stwierdził, że w ten sposób Polska i cały świat będzie pomagał w odbudowie Ukrainy, bo - jak tłumaczył - "Sławków i ten terminal będzie kluczowym miejscem, jeśli chodzi o logistykę i transport". - Będziemy pomagać, Polska jest solidarna, Polska jest liderem solidarności, ale nigdy już w naiwny sposób - dodał Donald Tusk.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Od pracy na budowie do własnego imperium - tak buduje swoją pozycję. Dariusz Grzeszczak Biznes Klasa

Prezes spółki Euroterminal Sławków Jakub Styczeń skomentował w rozmowie z PAP, że deklaracja szefa rządu ma ogromne znacznie, ponieważ "w logistyce najważniejszą wartością jest bezpieczeństwo".

- Oznacza to, iż realizacja inwestycji nie będzie zależna od decyzji biznesowych podejmowanych poza granicami kraju przez podmioty, które mogą mieć interesy sprzeczne z interesem Polski. (…) Dla rynku intermodalnego (łączącego różne środki transportu) i naszych klientów jest to mocny sygnał, iż spółka dalej będzie pod kontrolą państwa, co jest najsolidniejszą gwarancją trwałości, pewności i bezpieczeństwa obsługiwanych łańcuchów logistycznych – wyjaśnił Jakub Styczeń.

Zaznaczył, że obecnie głównym udziałowcem spółki jest Grupa CZH (dawna Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa), która jest kontrolowana przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Pozostali udziałowcy to PKP Cargo i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Podkreślił, że przedstawiciele spółki nie brali udziału w rozmowach dotyczących ewentualnych zmian właścicielskich.

Wskazał jednak, że Euroterminal Sławków to obiekt strategiczny, którym interesują się różne podmioty z Europy i Azji. - Ten, kto kontroluje ten terminal, ma możliwości kontroli nad całym przepływem towarów w układzie Unia Europejska – Ukraina – zasygnalizował Jakub Styczeń.

Szykują się do rozbudowy

Przypomniał też, że rozpoczęto realizację projektu zakładającego budowę drugiego terminala intermodalnego. Po jej zakończeniu Euroterminal Sławków ma mieć zdolności przeładunkowe na poziomie ponad 500 tys. TEU (standardowych kontenerów) rocznie. Obecnie to prawie 285 tys. TEU rocznie.

- Na obecnym etapie projektu uzyskaliśmy niezbędne decyzje administracyjne i zgody środowiskowe. Aktualnie we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu finalizujemy szczegóły dotyczące finansowania tej inwestycji – przekazał Jakub Styczeń.

Poinformował, że w najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargu w celu wyłonienia wykonawcy inwestycji, która powinna być gotowa do końca 2027 r.

Połączenie linii kolejowych o szerokim i normatywnym rozstawie toru nie jest jedyną zaletą Euroterminala Sławków. Leży on w pobliżu przecięcia Paneuropejskich Korytarzy Transportowych, które łączą wschód i zachód oraz północ i południe kontynentu. Nieopodal znajdują się autostrady A1 i A4 oraz porty lotnicze Kraków Balice i Katowice Pyrzowice. Posiada stałe połączenia intermodalne z polskimi portami bałtyckimi.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a