Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KBB
|

Koniec 17-letniej wojny lotniczej. UE i USA kończą spór o Airbusa i Boeinga

4
Podziel się:

– Zamiast walczyć z jednym z najbliższych sojuszników, łączymy siły przeciwko wspólnemu zagrożeniu – to komunikat USA w sprawie trwającej od 17 wojny między Airbusem i Boeingiem. USA zarzucały Unii nielegalne dotowanie swojego koncernu lotniczego, same robiąc to samo.

Koniec 17-letniej wojny lotniczej. UE i USA kończą spór o Airbusa i Boeinga
Po 17 latach UE i USA kończą wart miliardy dolarów spór o Airbusa i Boeinga. (Unsplash.com)

– Stany Zjednoczone i Unia Europejska zawarły porozumienie kończące spór o dotacje dla konkurujących ze sobą producentów samolotów Boeing i Airbus oraz w sprawie wygaszania karnych ceł – poinformowała w Brukseli przedstawicielka USA ds. handlu Katherine Tai.

Spór między USA i UE w sprawie subsydiów dla Airbusa i Boeinga trwa od 17 lat. Obie strony wygrały sprawy przed Światową Organizacją Handlu (WTO) w sprawie ceł nałożonych w związku z subsydiami. WTO uznała, że obie strony – UE i USA – w sposób niedozwolony dotowały swoje koncerny lotnicze. Stany wspierały rozwój Boeinga, UE – Airbusa. I obie strony nałożyły na siebie karne cła warte miliardy dolarów.

Arbitrzy WTO w marcu 2019 roku prawomocnie orzekli, że mimo zakwestionowania państwowej pomocy dla Boeinga amerykański koncern korzystał z niej jeszcze przez lata. Dalsze postępowanie dotyczyło już tylko rozmiarów sankcji.

Zobacz także: Wakacje 2021. Grecja jest głodna turystów

Za nielegalną pomoc uznano m.in. dotacje na badania i rozwój od rządowej agencji kosmicznej NASA oraz ulgi podatkowe. Wspierano w ten sposób również projektowanie i produkcję samolotu pasażerskiego Boeing 787 Dreamliner.

UE dopuszczała możliwość rezygnacji z udostępnionych jej sankcji, jeśli USA zniosłyby własne karne cła, jakimi obciążyły importowane towary unijne w odpowiedzi na niedozwoloną publiczną pomoc dla będącego rywalem Boeinga koncernu Airbus.

W październiku 2019 roku arbitrzy zezwolili Stanom Zjednoczonym na nałożenie karnych ceł, gdyż do tego czasu dotowanie europejskiego Airbusa nadal trwało. Wynosząca 7,5 mld dolarów rocznie wartość towarów objętych tymi cłami była najwyższa od momentu utworzenia WTO w 1995 roku. Stosowane były one głównie przeciwko czterem wspierającym finansowo Airbusa państwom - Francji, Niemcom, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

UE uzgodniła w związku z tym w listopadzie 2020 r., że nałoży na sprowadzane z USA towary i usługi o wartości do 4 mld dolarów karne cła w związku z niedozwoloną państwową pomocą dla Boeinga.

Po 17 latach udało się w końcu wypracować porozumienie.

– Zamiast walczyć z jednym z naszych najbliższych sojuszników, w końcu łączymy siły przeciwko wspólnemu zagrożeniu – powiedziała Tai, dodając, że obie strony porozumiały się ws. pięcioletniej umowy zawieszającej cła. Mogą one jednak być przywrócone, jeśli amerykańskie firmy nie będą w stanie "uczciwie konkurować" z firmami z Europy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
wuj
3 lata temu
Gdzie Jest Wrak sie pytam ? miał być od 5 lat w kraju, dlaczego pis-y go tu nie sprowadziły ?
Pirx
3 lata temu
Dla normalnych ludzi liczy się tylko to airbusy latają spokojnie a samoloty hamburgerów spadaja na ziemię z pasażerami.
ales
3 lata temu
a na firmy prawnicze i spory poszło setki milionów euro/dolarów, które mogłby stworzyć setki miejsc pracy na dziesięciolecia dla młodych pasjonatów lotnictwa. Jak zwykle świat oszalał.
kiedy
3 lata temu
likwidacja transportu lotniczego? co na to UE? przeciez samoloty zatruwają powietrze wyrzucając masy spalin, potem kwasne deszcze i my taką wodę pijemy a wraz z nią pokarmy...