Koniec tego dobrego na autostradzie A1. Wracają opłaty dla wszystkich. Mamy odpowiedź resortu

Koncesyjny odcinek autostrady A1 Gdańsk - Toruń od Nowego Roku znów staje się płatny dla kierowców samochodów osobowych i motocyklistów. To efekt decyzji ministra infrastruktury. Przedstawiciel resortu w odpowiedzi na pytania money.pl wylicza, ile w 2024 r. podatnicy zapłacili za "bezpłatną" trasę.

Konferencja prasowa premiera Donalda Tuska nt. CPK
26.06.2024 Warszawa Konferencja premiera Donalda Tuska fot. Jacek Dominski/REPORTER
N/z: Donald Tusk, Dariusz Klimczak
Jacek Dominski/REPORTERPremier Donald Tusk i minister infrastruktury Dariusz Klimczak
Źródło zdjęć: © East News | Jacek Dominski/REPORTER
Jacek Losik

Od 1 stycznia 2025 r. kierujący samochodami osobowymi i motocyklami będą musieli płacić za przejazd AmberOne autostradą A1 - poinformowała spółka Gdańsk Transport Company, która jest koncesjonariuszem odcinka trasy między węzłem Rusocin pod Trójmiastem a węzłem Nowa Wieś na wysokości Torunia.

"Stawki za przejazd dla pojazdów wszystkich kategorii pozostają takie same jak przed wprowadzeniem zwolnienia w 2023 r." - poinformował koncesjonariusz. Tym samym za przejazd całym płatnym odcinkiem autostrady o długości 152 km będzie trzeba od północy 29,9 zł.

Zarządca odcinka przypomina, jak się zachować w punktach poboru opłat. "W przypadku opłaty manualnej (kartą lub gotówką) podjeżdżając do bramek wjazdowych, należy pobrać bilet, natomiast przy zjeździe z autostrady należy uregulować opłatę za przejazd na bramce z inkasentem" - pisze GTC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy McDonald's W Polsce "Amerykanie postawili jeden warunek" - Rafał Sonik w Biznes Klasie

"Użytkownicy zarejestrowani w systemie AmberGO korzystają z bramek bez zmian, tzn. nie muszą pobierać biletu na wjeździe na autostradę ani zatrzymywać się na bramkach podczas zjazdu z autostrady. Opłaty zostaną pobrane automatycznie" - dodaje spółka.

Skutek decyzji rządu

Opłaty na koncesyjny odcinek wracają wskutek decyzji rządu. Chodzi o to, że rząd Zjednoczonej Prawicy przed wyborami parlamentarnymi w 2023 r. zniósł opłaty na państwowych odcinkach autostrad. Postanowił też, że z budżetu państwa będą finansowane bezpłatne (choć z pieniędzy podatników) przejazdy AmberOne autami osobowymi i motocyklami.

Zniesienie opłat na A1 obowiązywało pierwotnie do końca 2023 r., ale - jak przypomina MI w odpowiedzi na pytania money.pl - rząd Donalda Tuska przedłużył ten termin do 31 grudnia 2024 r. I na tym koniec.

"Decyzję o zmianie wysokości stawek bądź zwolnieniu z opłat podejmuje minister infrastruktury" - zaznacza Anna Kordecka, rzeczniczka prasowa GTC. Resort na pytanie o powody takiej decyzji odpowiada w następujący sposób:

Całkowity koszt związany ze zniesieniem opłat na autostradzie A1 Gdańsk - Toruń wyniósł w 2024 r. ok. 248 mln zł. Środki wpłacone na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego w ramach rekompensaty utraconych wpływów pochodziły z budżetu państwa. Oznacza to, że składali się na nie wszyscy podatnicy, bez względu na to, czy korzystali z przejazdu tym odcinkiem autostrady, czy nie - argumentuje Rafał Jaśkowski, dyrektor biura komunikacji MI.

Przedstawiciel resortu dodaje, że "kwestia zniesienia opłat na wyżej wymienionym odcinku autostrady A1 w okresie wakacyjnym będzie poddana w Ministerstwie Infrastruktury szczegółowym analizom".

Więcej płatnych dróg ekspresowych i autostrad w Polsce

W 2021 r. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury w rządzie PiS, na budowanej A1 powiedział: - Nie stać nas na utrzymywanie bez końca darmowych autostrad, opłaty za przejazd będą sukcesywnie wprowadzane na kolejnych odcinkach.

Sygnał od rządu był jasny - autostrady mają być płatne dla osobówek i motocykli, ale drogi ekspresowe już nie. Nie ma wątpliwości, że przywrócenie opłat na państwowych odcinkach (mimo że ekonomicznie uzasadnione) najszybszych tras byłoby jednak bardzo kosztowne politycznie, a co dopiero objęcie opłatami oddanych w ostatnich latach kilometrów. Co zrobi rząd?

"Wszystkie autostrady zarządzane przez GDDKiA pozostają bezpłatne dla kierowców samochodów osobowych i motocykli" - odpowiada Robert Jaśkowski na pytanie money.pl, czy planowane jest przywrócenie opłat na państwowych odcinkach tras najwyższej klas.

W międzyczasie - a konkretnie 1 listopada - powiększono sieć płatnych dróg dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Wybrane dla Ciebie

Grok wymknął się spod kontroli? Musk komentuje
Grok wymknął się spod kontroli? Musk komentuje
Wielkie kontrakty budowlane w Polsce nie dla firm spoza UE? Jest decyzja Sejmu
Wielkie kontrakty budowlane w Polsce nie dla firm spoza UE? Jest decyzja Sejmu
Narasta spór UE z Chinami. Oskarża Pekin o zalew tanich towarów
Narasta spór UE z Chinami. Oskarża Pekin o zalew tanich towarów
Trump się nie zatrzymuje. Wysłał pisma ws. ceł do kolejnych sześciu krajów
Trump się nie zatrzymuje. Wysłał pisma ws. ceł do kolejnych sześciu krajów
Wrze wśród lojalistów Trumpa. "Elon miał rację"
Wrze wśród lojalistów Trumpa. "Elon miał rację"
Szymon Hołownia: za parę tygodni będzie zupełnie nowy polityczny świat
Szymon Hołownia: za parę tygodni będzie zupełnie nowy polityczny świat
AI Muska "oszalała"? Minister sugerował wyłączenie. Eksperci zabrali głos
AI Muska "oszalała"? Minister sugerował wyłączenie. Eksperci zabrali głos
Nieoficjalnie: kluczowe spółki Skarbu Państwa będą nadzorowane przez KPRM
Nieoficjalnie: kluczowe spółki Skarbu Państwa będą nadzorowane przez KPRM
Grok robi zwrot. Rozwścieczył nie tylko Polskę
Grok robi zwrot. Rozwścieczył nie tylko Polskę
Szefowa X odchodzi z firmy Elona Muska
Szefowa X odchodzi z firmy Elona Muska
Jest decyzja. Można ruszać z budową odcinka kluczowej ekspresówki
Jest decyzja. Można ruszać z budową odcinka kluczowej ekspresówki
Warszawa dyskryminuje osoby chcące zapłacić za parking gotówką? Jest reakcja RPO
Warszawa dyskryminuje osoby chcące zapłacić za parking gotówką? Jest reakcja RPO