Koniec tego dobrego na autostradzie A1. Wracają opłaty dla wszystkich. Mamy odpowiedź resortu

Koncesyjny odcinek autostrady A1 Gdańsk - Toruń od Nowego Roku znów staje się płatny dla kierowców samochodów osobowych i motocyklistów. To efekt decyzji ministra infrastruktury. Przedstawiciel resortu w odpowiedzi na pytania money.pl wylicza, ile w 2024 r. podatnicy zapłacili za "bezpłatną" trasę.

Konferencja prasowa premiera Donalda Tuska nt. CPK
26.06.2024 Warszawa Konferencja premiera Donalda Tuska fot. Jacek Dominski/REPORTER
N/z: Donald Tusk, Dariusz Klimczak
Jacek Dominski/REPORTERPremier Donald Tusk i minister infrastruktury Dariusz Klimczak
Źródło zdjęć: © East News | Jacek Dominski/REPORTER
Jacek Losik

Od 1 stycznia 2025 r. kierujący samochodami osobowymi i motocyklami będą musieli płacić za przejazd AmberOne autostradą A1 - poinformowała spółka Gdańsk Transport Company, która jest koncesjonariuszem odcinka trasy między węzłem Rusocin pod Trójmiastem a węzłem Nowa Wieś na wysokości Torunia.

"Stawki za przejazd dla pojazdów wszystkich kategorii pozostają takie same jak przed wprowadzeniem zwolnienia w 2023 r." - poinformował koncesjonariusz. Tym samym za przejazd całym płatnym odcinkiem autostrady o długości 152 km będzie trzeba od północy 29,9 zł.

Zarządca odcinka przypomina, jak się zachować w punktach poboru opłat. "W przypadku opłaty manualnej (kartą lub gotówką) podjeżdżając do bramek wjazdowych, należy pobrać bilet, natomiast przy zjeździe z autostrady należy uregulować opłatę za przejazd na bramce z inkasentem" - pisze GTC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy McDonald's W Polsce "Amerykanie postawili jeden warunek" - Rafał Sonik w Biznes Klasie

"Użytkownicy zarejestrowani w systemie AmberGO korzystają z bramek bez zmian, tzn. nie muszą pobierać biletu na wjeździe na autostradę ani zatrzymywać się na bramkach podczas zjazdu z autostrady. Opłaty zostaną pobrane automatycznie" - dodaje spółka.

Skutek decyzji rządu

Opłaty na koncesyjny odcinek wracają wskutek decyzji rządu. Chodzi o to, że rząd Zjednoczonej Prawicy przed wyborami parlamentarnymi w 2023 r. zniósł opłaty na państwowych odcinkach autostrad. Postanowił też, że z budżetu państwa będą finansowane bezpłatne (choć z pieniędzy podatników) przejazdy AmberOne autami osobowymi i motocyklami.

Zniesienie opłat na A1 obowiązywało pierwotnie do końca 2023 r., ale - jak przypomina MI w odpowiedzi na pytania money.pl - rząd Donalda Tuska przedłużył ten termin do 31 grudnia 2024 r. I na tym koniec.

"Decyzję o zmianie wysokości stawek bądź zwolnieniu z opłat podejmuje minister infrastruktury" - zaznacza Anna Kordecka, rzeczniczka prasowa GTC. Resort na pytanie o powody takiej decyzji odpowiada w następujący sposób:

Całkowity koszt związany ze zniesieniem opłat na autostradzie A1 Gdańsk - Toruń wyniósł w 2024 r. ok. 248 mln zł. Środki wpłacone na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego w ramach rekompensaty utraconych wpływów pochodziły z budżetu państwa. Oznacza to, że składali się na nie wszyscy podatnicy, bez względu na to, czy korzystali z przejazdu tym odcinkiem autostrady, czy nie - argumentuje Rafał Jaśkowski, dyrektor biura komunikacji MI.

Przedstawiciel resortu dodaje, że "kwestia zniesienia opłat na wyżej wymienionym odcinku autostrady A1 w okresie wakacyjnym będzie poddana w Ministerstwie Infrastruktury szczegółowym analizom".

Więcej płatnych dróg ekspresowych i autostrad w Polsce

W 2021 r. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury w rządzie PiS, na budowanej A1 powiedział: - Nie stać nas na utrzymywanie bez końca darmowych autostrad, opłaty za przejazd będą sukcesywnie wprowadzane na kolejnych odcinkach.

Sygnał od rządu był jasny - autostrady mają być płatne dla osobówek i motocykli, ale drogi ekspresowe już nie. Nie ma wątpliwości, że przywrócenie opłat na państwowych odcinkach (mimo że ekonomicznie uzasadnione) najszybszych tras byłoby jednak bardzo kosztowne politycznie, a co dopiero objęcie opłatami oddanych w ostatnich latach kilometrów. Co zrobi rząd?

"Wszystkie autostrady zarządzane przez GDDKiA pozostają bezpłatne dla kierowców samochodów osobowych i motocykli" - odpowiada Robert Jaśkowski na pytanie money.pl, czy planowane jest przywrócenie opłat na państwowych odcinkach tras najwyższej klas.

W międzyczasie - a konkretnie 1 listopada - powiększono sieć płatnych dróg dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Wybrane dla Ciebie
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025