Koronawirus. Nawet niemieckie koleje nie unikną w tym roku rekordowych strat

Ten rok Deutsche Bahn może zamknąć ze stratą 5,6 miliarda euro. Niemieckie koleje mają nadzieję na państwową pomoc, ale hamulcowym w tej sprawie może się okazać Komisja Europejska.

 Straty niemieckich kolei państwowych mogą w tym roku wynieść rekordowe 5,6 miliarda euro Straty niemieckich kolei państwowych mogą w tym roku wynieść rekordowe 5,6 miliarda euro
Źródło zdjęć: © Pixabay
oprac.  MKS

Skoro rządy wszystkich państw zaleciły obywatelom ograniczanie do minimum podróżowania, to nie dziwi, że przewoźnicy liczą straty. Pisaliśmy o polskich firmach autokarowych, które od marca nie mają zamówień na obsługę wycieczek szkolnych, a zyski z każdego innego rodzaju usług nawet nie rekompensują kosztów utrzymania floty pojazdów.

Okazuje się, że za naszą zachodnią granicą nie jest lepiej i nawet Deutsche Bahn, stawiana za przykład tego, jak powinna działać kolej idealna, też ma kłopoty ze spięciem finansów. Jak informuje PAP, powołując się na dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung", straty niemieckich kolei państwowych mogą w tym roku wynieść rekordowe 5,6 miliarda euro.

Pociągi dalekobieżne są obecnie wykorzystywane średnio w 20 procentach, a regionalne w 55 do 60 procent.

Covid wpłynął na firmy. "Najszybciej w historii przyspieszył cyfryzację"

W pierwszej połowie roku kolej odnotowała stratę w wysokości 3,7 mld euro.

Aby zrekompensować straty, rząd federalny obiecał kolei w pakiecie bodźców gospodarczych z czerwca tego roku podwyższenie kapitału własnego o 5 mld euro. Pieniądze mogą jednak wpłynąć tylko wtedy, gdy wyrazi na to zgodę Komisja Europejska.

Tymczasem ta wcale nie jest skłonna zadziałać niczym święty Mikołaj i, jak donoszą niemieckie media, rozważa zatwierdzenie tylko części proponowanej pomocy. Ponadto powinna ona być udzielona pod pewnymi warunkami.

Federalny minister finansów wolałby raczej wypłacić pieniądze w tym roku, niż obciążyć nimi i tak napięty plan budżetowy na 2021 r.

Wątpliwości Komisji Europejskiej nie wynikają z niechęci do niemieckiego przewoźnika publicznego, lecz z troski o niezachwianą konkurencję. Po niemieckich torach jeżdżą również prywatni przewoźnicy, którzy przypomnieli Angeli Merkel w liście, że nie wolno jawnie wyrażać preferencji wobec jednej firmy, pomijając przy tym inne.

Prywatni przewoźnicy to zresztą żaden margines: mają ponad 50 procent udziału w rynku transportu towarowego i około 40 procent w lokalnym transporcie pasażerskim.

W Niemczech funkcjonuje łącznie około 350 przewoźników kolejowych, w tym 26 przewoźników będących własnością skarbu państwa oraz 324 prywatnych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują