Krok bliżej do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. GDDKiA podpisała dwie umowy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w środę (6 lipca) umowy na przygotowanie budowy dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Mowa o fragmentach OAW, które połączą drogę ekspresową S10 w okolicy Naruszewa pod Płońskiem z S7 w rejonie Głuchowa. Łączna wartość zamówienia to ok. 21 mln zł.

Budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku Szczuczyn - Ełk Południe, stan na czerwiec 2022Najszybciej pod koniec tej dekady drogowcom uda się otworzyć pierwsze odcinki Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © GDDKiA | GDDKiA
oprac.  LOS

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma pomóc odkorkować stolicę. I nie tylko. Droga, jak twierdzi GDDKiA, poprawi połączenie Warszawy z aglomeracją bydgosko-toruńską, trójmiejską, krakowską, łódzką, wrocławską, lubelską, portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu, a także północną, południową i południowo-wschodnią częścią kraju.

I to nie koniec. "Połączenie z autostradą A2 usprawni dojazd do zachodniej i wschodniej granicy Polski oraz komunikację wewnątrz miasta, przejmując ciężki ruch tranzytowy" - zapewnia warszawski oddział GDDKiA odpowiedzialny za tę inwestycję.

Czy efekty będą odpowiadały założeniom, szybko się jednak nie dowiemy. Pierwsze dwa odcinki OAW realnie drogowcy otworzą najszybciej pod koniec dekady. Ale od 6 lipca można powiedzieć, że prace przygotowawcze do budowy ruszyły.

Dwie umowy na przygotowanie OAW

GDDKiA w środę podpisała umowy na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków OAW, które połączą drogę ekspresową S10 w okolicy Naruszewa pod Płońskiem z trasą S7 na południe od Warszawy.

Korytarz, w którym wykonawcy mają ustalić przebieg OAW od S10 do DK92
Korytarz, w którym wykonawcy mają ustalić przebieg OAW od S10 do DK92 © GDDKiA | GDDKiA

O oba kontrakty toczyła się ostra rywalizacja. W przetargach wpłynęło osiem i dziewięć ofert. Studium dla drogi S50 od S10 do drogi krajowej nr 92 (pierwszy odcinek) wykona firma Transprojekt Warszawa za ok. 8,5 mln zł. Natomiast trasę S50 i A50 od DK92 do S7 (drugi odcinek) przygotuje za ok. 12,5 mln zł Trakt Katowice.

Korytarz, w który wykonawca ma ustalić przebieg OAW od DK92 do S7
Korytarz, w który wykonawca ma ustalić przebieg OAW od DK92 do S7 © GDDKiA | GDDKiA

Z dniem podpisania umowy wykonawcom GDDKiA zaczęła odliczać czas do zakończenia prac. Zgodnie z zapisami kontraktu firmy powinny się wyrobić w 44 miesiącach. Oznacza to, że prace powinny sfinalizować najpóźniej w pierwszym kwartale 2026 r.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: dwie jezdnie po trzy pasy

Na tym przygotowania do budowy się jednak nie zakończą. Po przygotowaniu STEŚ, czyli m.in. wariantów przebiegu OAW, GDDKiA będzie musiała jeszcze znaleźć wykonawców projektu nowej drogi. I samej budowy.

Na początku 2021 roku GDDKiA informowała, że łącznie najkorzystniejszy korytarz całej planowanej inwestycji (S10, S50 i A50) ma długość 363 km. Zaplanowano w sumie ok. 33 węzły, a szacunkowy koszt realizacji przekroczy 23 mld zł.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej będzie miała po dwie jezdnie i po trzy pasy w obu kierunkach.

Wybrane dla Ciebie
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami