Kurier ze złamanymi nogami. "L4 w tej branży po prostu nie istnieje"

Kurier ze Szczecinka roznosił paczki z obiema złamanymi nogami. Choć firma, w której pracował, zapewnia, że wyciągnie konsekwencje wobec kierownika, koledzy po fachu niezbyt w to wierzą. - W tej branży chorować nie można, firmy robią z nami, co chcą - mówią nam pracownicy.

Kurier rozwoził paczki, choć miał złamane nogi. Pracownicy branży mówią, że kurierom zdarza się jeździć nawet z chorobami zakaźnymi
Źródło zdjęć: © Facebook.com | screen shot
Mateusz Madejski

Kurier firmy DPD ze Szczecinka ze złamanymi nogami rozwoził paczki jako pasażer - potwierdziła money.pl rzeczniczka DPD. - To nie powinno mieć miejsca - mówiła nam Małgorzata Maj. - To było złamanie zasad, wobec przełożonego tego kuriera zostaną wyciągnięte konsekwencje - dodała.

Co na to kurierzy? W serwisach społecznościowych zapewnienia rzeczniczki nie przekonały pracowników branży.

"DPD oraz innych firm nie interesuje, czy przewoźnik da nam zastępstwo, czy nie. Paczki mają wyjechać i mają być doręczone. Jak nie, to kara za wszystko. Podpisałeś weksel, to możemy wpisać wszystko. Tak jest w każdej firmie" - komentował jeden z internautów na zamkniętej grupie zrzeszającej kurierów.

Kierowca z nosem w telefonie. Pasażer wrzucił wideo do sieci. Obejrzyj wideo:

"L4? Może dla pracowników biurowych"

Nie wszystkich kurierów sytuacja ze Szczecinka zaskoczyła. "Pamiętam sytuację, jak jeden kurier z ospą wietrzną jeździł" - pisał jeden z pracowników z tej branży. Sporo znających fach podkreśla, że L4 to w tej branży fikcja. "No, chyba że dla pracowników biurowych" - napisał inny.

Czemu zatem kurierzy nie idą na zwolnienie lekarskie, nawet jak są bardzo chorzy? - pytamy Mariusza, współpracownika dużej firmy kurierskiej z Wrocławia.

- Powód jest prosty. Kurierzy nie mają etatów, w życiu nie poznałem kogoś, kto ma umowę o pracę - opowiada kurier. Zauważam jednak, że przecież osoba na działalności gospodarczej czy pracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej przecież też może chorować - i wcale nie musi wtedy pracować.

- Po pierwsze, umowy są faktycznie tak skonstruowane, że możemy dostać kary za wszystko. Ale to też nie o to do końca chodzi. Tak naprawdę my musimy naprawdę ostro zasuwać, aby zarobić. Ja jestem na działalności gospodarczej i naprawdę nie jest różowo. Mam do opłacenia składki ZUS - ponad 1,3 tys. zł, a zaraz będzie więcej. Do tego leasing za samochód, naprawdę spore koszty. No i muszę rodzinę utrzymać. Po odliczeniu wszystkiego zostaje mi jakieś 3 tys. zł. A jestem rozliczany przez firmę z rozwiezionych paczek. Dlatego jedno- czy dwudniowa choroba to nic strasznego. Ale chorowanie przez tydzień? Na to już po prostu nie mógłbym sobie pozwolić - opowiada nam kurier.

- Co, jakbym złamał nogę? Albo, nie daj Boże, obie nogi? Nie wiem, wolę nie myśleć o tak czarnych scenariuszach - mówi nam Mariusz.

Kurierskie związki zawodowe? "Nie ma ani jednego"

Coraz wyższe wymagania, dużo pracy, a nawet brak możliwości wzięcia wolnego na czas choroby - to główne bolączki kurierów. Niektórzy wprost nazywają się "niewolnikami swoich pracodawców".

Dlaczego nie zaczną się organizować i walczyć o swoje prawa - na przykład zakładając związki zawodowe? - Nie znam nikogo, kto by był w jakimś związku. Prawda jest taka, że tak zasuwamy, że nawet nie mamy czasu o tym myśleć - mówi mi Mariusz.

Dzwonimy do NSZZ "Solidarność" z pytaniem, czy w ramach tego związku działa jakaś organizacja zrzeszająca kurierów. - O żadnej nie słyszałem, są tylko związki Poczty Polskiej - słyszymy.

Podobnie jest w OPZZ. - Na 99 proc. u nas żadnego takiego związku nie ma - słyszymy.

Przedstawicieli OPZZ pytamy, jaka jest przyczyna tego stanu rzeczy - tym bardziej, że przecież o kiepskiej sytuacji kurierów mówi się bardzo dużo. - Sądzę, że to wynika ze specyfiki branży. Zdecydowana większość osób nie pracuje tam przecież na etatach. Co prawda od stycznia również pracownicy na umowach cywilnoprawnych mogą się zrzeszać w związkach, ale jeszcze się to do końca nie przyjęło - słyszymy od przedstawiciela OPZZ.

Mówi też, że są inne przyczyny. - W tej branży dominują podwykonawcy. Czyli: kurierzy, nawet na działalnościach gospodarczych, pracują dla jakiejś mniejszej firmy. Ta mniejsza firma ma na przykład cztery samochody i rozwozi paczki dla któregoś z kurierskich gigantów. - Jeśli taka firma ma na przykład czterech pracowników, to bardzo ciężko założyć w niej związek zawodowy. Mógłby być to jakiś związek międzyzakładowy, ale umówmy się: to droga przez mękę - słyszymy w OPZZ.

Przedstawiciele obu dużych związków zawodowych stoją jednak na stanowisku, że warto walczyć o prawa kurierów. - Założenie związku może i będzie trudne, ale przecież nikogo z kwitkiem nie odprawimy - słyszymy w OPZZ.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów