LOT ma problem. Boeingi uziemione dłużej, niż planowano

Przedłuży się uziemienie Boeingów 737 Max. Samoloty nie wrócą latania przed połową roku. To zła wiadomość dla PLL LOT, które muszą planować kolejny sezon bez tych maszyn.

LOT będzie się domagał odszkodowania do producenta uziemionych samolotów
Źródło zdjęć: © materiały prasowe PLL LOT
Agata Kalińska

Przypomnijmy. Boeingi nie latają od marca zeszłego roku. To z powodu dwóch katastrof - w Indonezji w październiku 2018 roku i w Etiopii w marcu 2019 r. - w których łącznie zginęło 346 ludzi. Na domiar złego Federalna Agencja Lotnictwa wykryła latem nową usterkę w maszynach 737 Max.

Producent liczył, że do końca roku upora się z problemami i boeingi wrócą do latania. Nadal więc produkował 42 maszyny miesięcznie, licząc na unormowanie się sytuacji. Tak się jednak nie stało. Mało tego, sprawa dodatkowo się przeciąga. W grudniu produkcja została w końcu wstrzymana.

- Boeing ma 50 mld dolarów zamrożonych w 400 uziemionych samolotach 737 Max. 5-6 mld dolarów zabezpiecza na roszczenia przewoźników, ale już wiadomo, że linie lotnicze będą domagać się raczej około 12 mld dolarów - mówił w rozmowie z money.pl analityk rynku transportowego Adrian Furgalski.

Zobacz też: Davos a raport o nierównościach płacowych. "Temat do rozmów, ale nic więcej"

Jakby kłopotów było mało, procedury konieczne do ponownego dopuszczenia samolotów się przeciągają. Jak podało CNBC, Boeing już zwrócił się do linii lotniczych, że nie należy się tego spodziewać przed czerwcem - lipcem tego roku. W przekazanym redakcji oświadczeniu firma wyraża ubolewanie z powodu trudności, jakich uziemienia samolotów przysparza jej kontrahentom. Jednocześnie zapewnia, że maszyny przechodzą dokładną i rygorystyczną kontrolę.

To zła wiadomość także dla polskich linii lotniczych LOT. W chwili uziemienia LOT miał pięć maszyn 737 Max.. Zamówionych było kolejnych 15. Linia ma problem z otwieraniem nowych połączeń, a żeby obsłużyć te już otwarte, musi wypożyczać samoloty. Szacuje się, że uziemienie boeingów mogło kosztować polskiego przewoźnika pół miliarda złotych. Oficjalnie o stratach z tytułu uziemienia samolotów linie mówią mało i niechętnie.

Dopuszczenie samolotów w czerwcu - lipcu (o ile ten termin znów się nie przesunie) oznacza, że LOT otworzy kolejny sezon wakacyjny bez Maxów. I będzie nadal zmuszony do pożyczania samolotów.

Już wiadomo, że LOT mógłby przewieźć nawet 2 miliony pasażerów więcej, gdyby nie uziemienie Maxów. - Rozmawiamy o rekompensatach finansowych - powiedział prezes spółki Rafał Milczarski w rozmowie z Busieness Insiderem.

Cóż. Teraz mają kolejny argument w tych rozmowach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują