Lotnisko Chopina zostanie zamknięte. Jest decyzja
Lotnictwo cywilne zniknie z Lotniska Chopina po otwarciu CPK - to jedno z założeń opublikowanego niedawno projektu rządowej strategii dla branży lotniczej. Na piątkowe doniesienia o losie lotniska zareagowało ministerstwo. Sęk w tym, że to o czym pisze resort oznacza de facto zamknięcie Lotniska Chopina dla pasażerów.
"W dniu 25 maja 2023 r. została podjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów decyzja dotycząca rozstrzygnięcia na korzyść Pełnomocnika Rządu RP ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozbieżności między Ministrem Infrastruktury, a ww. Pełnomocnikiem w zakresie konieczności przeniesienia ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na CPK" - głosi projekt rządowej strategii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wywłaszczenia pod CPK. Horała podał stawki
Ruch cywilny zniknie z Lotniska Chopina
Obowiązujące dokumenty strategiczne w zakresie transportu nie przesądzały tej kwestii, tym samym decyzja SKRM ostatecznie przesądza o zakończeniu działalności komercyjnej Lotniska Chopina w Warszawie z chwilą operacyjnego uruchomienia Portu Lotniczego 'Solidarność' - wyjaśniono.
- Ta decyzja była już wcześniej sygnalizowana podczas dyskusji na temat konsekwencji wynikających z realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. To nie jest jednak decyzja, która zostanie zrealizowana w konkretnym terminie, o wyznaczonej dacie. To będzie na pewno proces - przekonuje w rozmowie z portalem wnp.pl Jerzy Polaczek, poseł PiS oraz były minister transportu.
- Lotnisko na Okęciu i latanie z niego cieszy się największą popularnością w Polsce. Jak można zamykać coś, co jest najczęściej wybierane przez Polaków? To jest jakieś nieporozumienie. Stolica, wzorem choćby Londynu, powinna mieć swoje lotnisko. Trzeba tę warszawską infrastrukturę dalej wykorzystywać z myślą o lotach cywilnych - przekonuje z kolei Dariusz Joński, poseł PO, który przewodniczy sejmowej podkomisji ds. transportu lotniczego.
Na piątkowe doniesienia o losie Lotniska Chopina zareagowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Komunikat resortu sugeruje, jakoby port na warszawskim Okęciu miał nadal działać, jednak przeniesienie ruchu komercyjnego - o którym pisze MFiPR - oznacza de facto zamknięcie Lotniska Chopina dla pasażerów.
Budowa CPK
CPK powstanie w odległości 37 km na zachód od Warszawy. Na obszarze ok. 3 tys. ha ma zostać wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Port ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.