Air Dolomiti to raczej mało znana linia lotnicza na polskim rynku. Zupełnie inaczej jest we Włoszech i w Niemczech. Historia tego przewoźnika sięga 1989 r. Jej siedzibą jest Werona, a drugą z baz port lotniczy w Trieście. W 1999 r. Lufthansa kupiła 35 proc. udziałów w Air Dolomiti, a w 2003 r. przejęła ją w całości.
Od tamtej pory Air Dolomiti, podobnie jak Deutsche Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss International Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, jest częścią Lufthansa Group. Według danych ch-aviation.com linie lotnicze Air Dolomiti obsługują połączenia do czterech krajów, na 21 kierunkach i 25 trasach. Latają głównie między lotniskami we Włoszech, Austrii oraz do dwóch hubów Lufthansy w Niemczech.
Flota Air Dolomiti liczy piętnaście samolotów Embraer ERJ 190-200LR. Ich średni wiek to 11 lat. W przeszłości przewoźnik wykorzystywał turbośmigłowe Dashe 8-300 oraz ATR-y.
Lufthansa Group. Co się zmieniło po pandemii?
Nawet jeśli ktoś ostatni raz leciał samolotem przed pandemią, po wejściu na lotnisko nie powinien przeżyć szoku. W porównaniu ze szczytowym okresem pandemii COVID-19, pewne zasady reżimu sanitarnego na lotniskach uległy rozluźnieniu. Dostęp do terminala portu lotniczego jest swobodny, po wejściu nie jest sprawdzana temperatura.
Obostrzenia wewnątrz terminala Lotniska Chopina można porównać do tych w centrach handlowych. Wciąż jeszcze obowiązuje wymóg noszenia maseczek, zalecenie zachowywania dystansu społecznego, dezynfekcję rąk umożliwiają dozwoniki z płynem zamontowane w różnych miejscach w terminalu i w toaletach. Punkty gastronomiczne i sklepy są otwarte.
Warto pamiętać, że posiadaczom srebrnej karty Miles&More, czyli statusu Frequent Traveller, z biletem lotniczym Lufthansy na Lotnisku Chopina nie przysługuje tzw. fast-track. Oznacza to, że - inaczej niż w przypadku podróży PLL LOT, należących do tego samego programu lojalnościowego - nie mogą oni skorzystać z szybszej kontroli bezpieczeństwa. Warto to uwzględnić, gdy wylot wypada w godzinach szczytu.
Nadal jednak można korzystać ze stanowisk check-in Lufthansy dla klasy biznes oraz wstępu do saloniku biznesowego PLL LOT.
Wejście na pokład samolotów Lufthansy odbywa się zgodnie z zasadami boardingu strefowego. Każdy pasażer, w zależności od wybranego miejsca, jest przypisany do jednej z pięciu grup. Ma to usprawnić proces zajmowania miejsc - najpierw wchodzą pasażerowie klasy biznes, a potem z rzędów od tyłu w kierunku przodu kabiny.
Podczas rejsu obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa maseczką, z wyjątkiem czasu spożywania posiłku. Przy wejściu do samolotu pasażerowie mogą skorzystać z chusteczek odkażających.
Największa zmiana podczas rejsów Lufthansy do Monachium i Frankfurtu to uproszczenie produktu pokładowego. Można zapomnieć o wliczonych w cenę biletu w klasie ekonomicznej napojach, wliczając w to piwo i wino, kanapce czy przekąsce, do których Lufthansa przyzwyczaiła już pasażerów przed pandemią.
Obecnie pasażerom rejsów Lufthansy trwających do 60 minut w cenie biletu przysługuje mała butelka wody.
Przekąski i napoje w klasie ekonomicznej Lufthansy są odpłatne. Oto przykładowe pozycje z menu w rejsie Air Dolomiti z Warszawy do Monachium:
- orzeszki ziemne (30 g) - 2,00 euro
- focaccia z pomidorkami cherry (100 g) - 5,00 euro
- woda gazowana (400 ml) - 3,00 euro
- piwo pils (330 ml) - 3,00 euro
- wino białe lub czerwone (250 ml) - 6,00 euro
Fotele w samolotach Embraer E195 mają układ 2+2. Oznacza to, że w każdym z rzędów jest fotel przy oknie i przy korytarzu. Nie ma trzeciego, środkowego rzędu, najmniej popularnego wśród pasażerów.
Pod fotelami znajdują się porty USB do ładowania urządzeń elektronicznych.
W ramach rozrywki pokładowej, po odprawie on-line każdy pasażer z biletem Lufthansy w klasie ekonomicznej może pobrać jeden tytuł aktualnej prasy w formacie PDF na komputer, tablet lub smartfon.
Na zakończenie rejsu personel pokładowy częstuje też włoskimi ciasteczkami.
Wychodzenie z pokładu samolotu odbywa się w kolejności od rzędów najbliżej drzwi do końca samolotu.
Po wylądowaniu na lotnisku w Monachium przeprowadzane były wyrywkowe kontrole paszportów lub dowodów osobistych. Na stanowiskach tuż przy wyjściu z gate'u funkcjonariusze pytali o cel podróży i sprawdzali obywatelstwo.
Niemcy wymagają od przyjeżdżających z zagranicy, aby posiadali negatywny wynik testu antygenowego na COVID-19 (najpóźniej 48 godz. przed lądowaniem) albo testu PCR (do 48 godz. przed startem z pierwszego lotniska). Zwalnia z tego obowiązku certyfikat covidowy. W przypadku osób, które przyjęły jednodawkową szczepionkę Johnson&Johnson, wymagany jest też booster - szczepionką Moderny lub Pfizer-BioNTech. Certyfikat lub wynik testu można wprowadzić on-line na etapie odprawy przez internet.