Minister Moskwa uderza w NIK ws. kontroli w PKN Orlen. "Nie powinna się tam pojawiać"

Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa odniosła się do działań Najwyższej Izby Kontroli w kontekście działalności PKN Orlen. Jak podkreśliła, płocki koncern nie jest spółką należącą w całości do Skarbu Państwa, więc podjęcie kontroli przez NIK w jego przypadku jest nieuzasadnione. - W naszym resorcie jesteśmy angażowani w niezliczone kontrole NIK. Wolałabym, żeby moi urzędnicy zajmowali się ustawami - stwierdziła Moskwa.

Minister klimatu Anna Moskwa skomentowała działania NIK w kontekście fuzji Lotosu z OrlenemMinister klimatu Anna Moskwa skomentowała działania NIK w kontekście fuzji Lotosu z Orlenem
Źródło zdjęć: © East News | Jacek Dominski, Piotr Mecik

Na początku stycznia Radio Zet poinformowało, że PKN Orlen i Fundacja Orlen odmawiają podjęcia czynności kontrolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Prezes NIK Marian Banaś powiadomił o tym marszałek Sejmu. W piśmie skierowanym do Elżbiety Witek Banaś wskazał m.in., że kontrolerzy są zastraszani przez koncern doniesieniami do prokuratury.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

NIK interweniuje ws. Orlenu. Inspektorzy bezradni. "Taki stan państwa"

Minister Moskwa o działaniach NIK: wolałabym, żeby moi urzędnicy zajmowali się ustawami

W odpowiedzi prezes PKN Orlen Daniel Obajtek stwierdził, że nie ma podstawy prawnej do podjęcia kontroli przez NIK w Orlenie. - Chciałbym, żeby NIK nie łamała prawa. Mam cztery opinie kancelarii, które mają wysoką renomę, że NIK ma kontrolować środki publiczne - powiedział Obajtek na antenie TVP Info.

O to, czy koncern powinien obawiać się działań izby, została zapytana minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. Jak mówiła w Radio Zet, jej zdaniem Orlen nie boi się kontroli. - Tylko że NIK nie do końca powinna się tam pojawiać. To są opinie dosyć powszechne wewnątrz Orlenu. Nie jest to spółka Skarbu Państwa - zwróciła uwagę szefowa MKiŚ.

Moskwa wskazała też na aktywność kierowanej przez Mariana Banasia izby w kontekście prac jej resortu. - NIK wykonuje wiele kontroli dotyczących fuzji (Orlenu z Lotosem - red.). W naszym resorcie jesteśmy angażowani w niezliczone kontrole. Padają te same pytania, również w okresie wojny i kryzysu. Wolałabym, żeby moi urzędnicy zajmowali się ustawami, a nie po raz piąty tym samym tematem kontroli - zaznaczyła.

Według Radia Zet prowadzona przez NIK kontrola w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczy bezpieczeństwa paliwowego w sektorze naftowym, oraz fuzji PKN Orlen z Lotosem i PGNiG.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE