Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Mniej elektroniki, szybszy zakup. Te auta można dostać od ręki

7
Podziel się:

Początek roku przyniósł poprawę dostępności nowych aut osobowych w Polsce. Analitycy wytypowali 20 modeli aut w konkretnych wersjach wyposażeniowych, które można dostać od ręki. Im mniej elektroniki w samochodzie, tym szybciej będzie można go kupić.

Mniej elektroniki, szybszy zakup. Te auta można dostać od ręki
Dostępność aut jest obecnie priorytetem dla klientów. Kupujący przymykają oko na wyposażenie (Adobe Stock, Photographee.eu)

Analitycy podali, że w Polsce można kupić lub wynająć od ręki, czyli odebrać w ciągu czterech tygodni od wpłaty zaliczki, więcej aut niż w grudniu 2022.

- Liczba takich pojazdów wzrosła do 1670 z 750 w połowie grudnia - wskazali. - To pojazdy w gotowych konfiguracjach, które albo już stoją na placach dilerskich, albo niebawem zostaną dostarczone do Polski - wyjaśnił Mateusz Zawadzki z Carsmile.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czy elektryczna Izera z Polski odniesie sukces? "Te samochody trzeba będzie sprzedać"

Jak wyjaśniono, liczbę ok. 1700 takich pojazdów eksperci Carsmile uzyskali po przejrzeniu oferty kilkudziesięciu dilerów poszczególnych marek w całej Polsce. Powodem takiej sytuacji jest - jak wskazali - m.in. zmniejszenie liczby zamówień na nowe auta, dzięki czemu fabrykom jest łatwiej nadążyć z produkcją.

- Spadek popytu obejmuje w szczególności auta z przedziału cenowego 100-250 tys. zł, reprezentujące szeroko pojęty środek rynku, z wyjątkiem crossoverów i SUVów - stwierdził wiceprezes Carsmile Michał Knitter. - Lepsza sytuacja, jeśli chodzi o sprzedaż - jak oceniono w raporcie - jest w segmentach najtańszych aut i premium - dodał.

Klienci liczą na szybki termin odbioru auta

W raporcie zwrócono uwagę, że dilerzy zamawiają samochody, które dobrze się sprzedają, aby móc zaoferować nabywcy relatywnie szybki termin odbioru pojazdu. Dla klientów priorytetem jest obecnie dostępność, nawet kosztem konfiguracji. Taka zmiana postaw zakupowych, to skutek pandemii oraz wojny, ale nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić.

Zaznaczono, że im mniej elektroniki w samochodzie, tym szybciej będzie on dostępny. Dotyczy to przede wszystkim kamer cofania, czujników martwego pola, dużych wyświetlaczy czy reflektorów led matrix.

O ile pół roku temu, skrzynia automatyczna znacznie wydłużała czas oczekiwania, albo w ogóle była niedostępna w niektórych modelach, to dziś takie sytuacje zdarzają się już znacznie rzadziej – uważa Zawadzki.

Jak poinformowano w raporcie, na samochody dostawcze do 3,5 t czeka się ok. 12-16 miesięcy.

Jednym z powodów tej sytuacji jest ograniczenie slotów produkcyjnych w części fabryk, które nastąpiło, mimo wzrostu cen katalogowych - wyjaśnił Michał Owczarczyk z Carsmile. Część producentów ma też problem z transportem, który może opóźnić dostawę auta do Polski o kilka tygodni, a w skrajnych przypadkach o kilka miesięcy.

Analitycy wytypowali 20 modeli aut, będących w konkretnych wersjach wyposażeniowych, które są dostępne od ręki. Na liście znalazły się crossovery i SUV-y, wyposażonych w większości w automatyczną skrzynię biegów, dwa pojazdy użytkowe i dwa elektryki. To lista bardzo dynamiczna, która z dnia na dzień się zmienia - zastrzegli autorzy raportu.

Modele, na które poczekamy do trzech miesięcy to: Dacia Jogger i Sandero, Renault Arkana, Captur oraz Clio, Tesla Y, Volkswagen Arteon kombi, T-Cross, Touareg oraz T-Roc. Ponad rok trzeba czekać na samochody: Toyota Highlander, Mercedes AMG GT Coupe, Mercedes Sprinter, Toyota Camry, Land Rover Defender, Audi A7 czy Ford Transit.

Zdaniem ekspertów platformy Carsmile początek roku przyniósł poprawę dostępności nowych aut w Polsce.Marzec jest kolejnym miesiącem, który przybliża nas do normalności, jeśli chodzi o czas oczekiwania na nowy samochód - stwierdził Knitter.

Według raportu w ciągu jednego kwartału średni czas potrzebny do wyprodukowania auta według indywidualnej konfiguracji skrócił się z 10 do 8 miesięcy. Liczba samochodów dostępnych od ręki wzrosła dwukrotnie. Na całym rynku jest już ich kilkanaście tysięcy – czytamy w raporcie.

Trudna sytuacja w segmencie samochodów dostawczych

W opinii ekspertów osoby szukające popularnego pojazdu i gotowe zaakceptować dostępną konfigurację, nie powinny mieć problemów z zakupem auta. Trudna sytuacja utrzymuje się jeszcze w segmencie samochodów dostawczych.

Obliczany w raporcie uśredniony czas produkcyjny, czyli okres oczekiwania na pojazd zamówiony według indywidualnej konfiguracji, wynosi dla całego rynku aut osobowych i małych samochodów dostawczych ok. 8 miesięcy.

- To wynik aż o dwa miesiące lepszy niż w grudniu. Widać więc, że sytuacja na rynku się poprawia. Coraz rzadziej otrzymujemy od producentów informacje o brakach komponentów i wynikających z tego opóźnieniach - stwierdził Knitter. Dodał, że jeśli pod uwagę wzięlibyśmy najpopularniejsze modele, to średni czas potrzebny do wyprodukowania i dostarczenie auta do Polski skróciłby się do ok. 5 miesięcy, co jest normą sprzed pandemii.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(7)
dr Bartoszews...
rok temu
Eko bzdury zabiły motoryzację w UE. Taki Stellantis chociażby, w UE sprzedaje porownywalen ilosci samochodów jakie kiedyś sprzedwał sam Fiat. Przykre, że ludzie nie widzą dokąd prowadzi eurokołchoz.
Milenials
rok temu
Szczególnie, że do większości aut dają paździerzową elektronikę. Procesory ARM stare z 10 lat, takie z początku boomu smartfonów, a liczą sobie jak za najnowsze snapdragony czy inne exynosy. To samo z tymi ekranikami, chińskie tablety za 100$ mają lepszą rozdzielczość i jasność. Producenci powinni się wstydzić, że tak oszukują klientów.
Jan
rok temu
Dostać?To już z braku klientów za darmo rozdają?
Kaszub
rok temu
Wiele tej elektroniki montowanej w autach to tylko sposób na podwyżkę cen samochodów. Ta elektronika przez wielu kierowców w ogóle nie jest używana.
Prezydent2025
rok temu
Darujmy sobie te teorie. Płace pełne samochodów a mikroprocesorów tyle, że ceny szorują po dnie.