Nastroje w niemieckiej branży moto. Są najnowsze dane
Wskaźnik klimatu biznesowego w niemieckiej branży motoryzacyjnej wzrósł w sierpniu do minus 15,5 pkt z minus 23,0 pkt w lipcu. Firmy lepiej oceniają swoją sytuację, choć wskaźnik pozostaje na ujemnym poziomie - czytamy w najnowszej publikacji niemieckiego Instytutu Ifo.
W sierpniu nastroje w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym poprawiły się znacząco już drugi miesiąc z rzędu. Indeks klimatu biznesowego wzrósł do poziomu minus 15,5 punktu z minus 23,0 punktów odnotowanych w lipcu po uwzględnieniu czynników sezonowych. Pomimo tej poprawy wskaźnik nadal pozostaje wyraźnie poniżej zera.
Anita Wölfl, ekspertka branżowa z instytutu ifo, wskazuje na kontrast między pozytywnymi zmianami w elektromobilności a trudnymi perspektywami handlu ze Stanami Zjednoczonymi. Firmy z niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego znacznie lepiej oceniły swoją sytuację biznesową w sierpniu. Wskaźnik dla tego obszaru wzrósł do minus 16,9 punktu z minus 26,8 punktu zanotowanego w lipcu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trump przekręcił nazwisko Nawrockiego. Bezcenna reakcja prezydenta Polski
Rekordowy popyt na pojazdy elektryczne
Popyt na pojazdy elektryczne osiągnął nowe rekordy w pierwszej połowie 2025 roku i trend ten wydaje się kontynuowany. Przedsiębiorstwa wykazują znacznie większe zadowolenie ze stanu zamówień w sierpniu w porównaniu z poprzednim miesiącem, mimo że wskaźnik ten również utrzymuje się na ujemnym poziomie.
Wzrost zamówień ze strefy euro w pierwszej połowie 2025 roku może być jednym z powodów mniejszego pesymizmu branży. Zamówienia z krajów strefy euro stanowią niemal jedną trzecią całego eksportu niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Oczekiwania biznesowe na najbliższe miesiące poprawiły się do minus 14,1 punktu z minus 19,2 punktu odnotowanych w lipcu.
Wyzwania w handlu z USA
Porozumienie osiągnięte w sporze celnym ze Stanami Zjednoczonymi pod koniec lipca stanowi istotne wyzwanie dla branży. Wölfl podkreśla, że wynegocjowane cła w wysokości 15 proc. są nadal bolesne dla niemieckich producentów samochodów i dostawców, biorąc pod uwagę znaczenie amerykańskiego rynku dla tej branży.
Oczekiwania eksportowe w sierpniu wyniosły minus 8,8 punktu i były nieco gorsze niż w poprzednim miesiącu, gdy osiągnęły minus 5,1 punktu po uwzględnieniu czynników sezonowych. Wskaźnik ten odzwierciedla obawy branży związane z przyszłością eksportu, szczególnie w kontekście nowych warunków handlowych z największym pozaeuropejskim rynkiem zbytu dla niemieckich producentów.