Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

VoIP wysyła telefony stacjonarne do lamusa

0
Podziel się:

Wartość rynku telefonii internetowej może w tym roku przekroczyć 1,1 miliarda złotych - szacuje Money.pl.

VoIP wysyła telefony stacjonarne do lamusa
(PAP/EPA)

Wartość rynku telefonii internetowej może w tym roku przekroczyć 1,1 miliarda złotych - szacuje Money.pl. Już prawie 1,5 miliona Polaków deklaruje, że chce zamienić telefon stacjonarny na VoIP.

Nic dziwnego - minuta rozmowy telefonicznej z numerem stacjonarnym przez VoIP kosztuje mniej niż 10 groszy. Bez względu na to do jakiego miasta, a nawet do jakiego kraju dzwonimy. Statystyczny Polak, który przez telefon rozmawia - według danych GUS - około kwadransa dziennie, a na abonament wydaje 48 złotych, dzięki VoIP rocznie może zaoszczędzić od 800 do 1000 złotych.

Jak często Polacy dzwonią z telefonów stacjonarnych (dane w procentach)
rozmowy: codziennie 3-5 w tyg. 1-2 w tyg. 1-3 w mies. co kwartał co pół roku rzadziej
lokalne 49,7 31,8 12,5 2,3 1,0 0,1 0,6
międzystrefowe 4,2 16,4 27,8 25,0 5,8 4,6 7,4
międzynarodowe 0,2 1,1 2,4 11,6 7,6 10,0 37,2
z telefonami komórkowymi 7,4 16,8 16,3 14,5 5,8 5,0 17,3

źródło: Rynek Telekomunikacyjny w Polsce w roku 2007, CBM Indicator dla UKE

Z telefonii internetowej korzysta na co dzień około 400 tysięcy Polaków. Tak wynika z badań przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. Podobne wyniki przyniosło listopadowe badanie TNS OBOP, zlecone przez IPFON, jednego z liderów rynku VoIP w Polsce.

Najpopularniejszym sposobem korzystania z technologii VoIP są zdrapki i połączenia ze specjalnym numerem dostępowym przez tradycyjny telefon. Co trzeci użytkownik telefonii internetowej dzwoni przez komputer, ale już co jedenasty - i ta grupa będzie rosła najszybciej - zamienił telefon stacjonarny na bramkę VoIP, która pozwala zupełnie zrezygnować z tradycyjnej linii telefonicznej.

źródło: Rynek Telekomunikacyjny w Polsce w roku 2007, CBM Indicator dla UKE

Dziesięć milionów abonentów do wzięcia

Jednocześnie już ponad 2 miliony Polaków deklaruje, że wie czym jest VoIP i zdarzyło im się z tej technologii korzystać. To blisko sześciokrotnie więcej niż rok temu. Co szósta osoba badana przez OBOP zapewniała, że choć jeszcze przez internet nie dzwoniła, to wie że VoIP daje taką możliwość, co siódma - coś o VoIP słyszała. W porównaniu z ubiegłym rokiem poprawa jest wyraźna. Tylko w ciągu ostatniego roku grono laików zmniejszyło się o prawie jedną trzecią, czyli około 10 milionów osób.

O tę grupę toczyć się będzie w najbliższej przyszłości batalia działających na polskim rynku operatorów telefonii internetowej. Najostrzejsza - o liczącą około 1,5 miliona osób armię użytkowników telefonów stacjonarnych, które już teraz deklarują chęć rezygnacji z tradycyjnego telefonu na rzecz VoIP.

źródło: Rynek Telekomunikacyjny w Polsce w roku 2007, CBM Indicator dla UKE
pytanie zadano osobom, które w ciągu ostatniego miesiąca korzystały z internetu

Jeszcze więcej, bo prawie cztery miliony osób, według danych Indicatora, jeszcze nie wie, czy VoIP to technologia dla nich, ale takiej możliwości nie wyklucza. To również pole do popisu dla działów marketingu operatorów.

Czym będą kusić operatorzy?

Branża internetowej telefonii zapowiada na ten rok mocne uderzenie. Od obniżek cen połączeń w wybranych kierunkach, przez promocyjne doładowania kont po rabaty na sprzęt VoIP, rozbudowę usług faksowych i definitywny koniec problemów z połączeniami z numerami alarmowymi. Ale nie tylko.

- _ W ofercie FreecoNet przybędzie 10 nowych stref numeracyjnych a połączenia alarmowe zostaną rozbudowane o geolokalizację po adresie IP _ - zapowiada Krzysztof Rupar. - _ Nowością będzie poczta głosowa, wysyłająca nagrania na e-mail. _

Użytkownicy IPCall będą mogli wybierać sobie w tym roku numery międzynarodowe. HopIn podobnie - stawia na powiększenie stref numeracyjnych, ale i na integrację z komórkami. - _ Nasze usługi już współpracują z klientem VoIP w telefonach Nokia _ - zapewnia Marcin Marciniuk. - _ Wdrożenie zostało zrealizowane i w pełni funkcjonuje _.

Klienci Televoice Polska, używający telefonów Nokii, jeśli znajdą się w zasięgu sieci bezprzewodowej, będą mogli rozmawiać z komórki za stawki VoIP. Paweł Kuczyński ze Słuchawki, która również stawia na mobilną wersję telefonii internetowej zapewnia, że wszystkie usługi tej sieci będą dostępne w komórkach.

Na podobne udogodnienia mogą liczyć użytkownicy IPFON. - _ Oprócz tego chcemy też mocniej zaatakować kraje, do których wyjechało wielu naszych rodaków _ - zapowiada Przemysław Siwek. - _ Rodacy na emigracji, choć są za granicą, mogą być dostępni pod polskimi numerami telefonów. Znajomi i rodzina zapłacą za takie połączenie jak za rozmowę krajową _.

- _ EasyCall umożliwi przenoszenie numerów z innych sieci _- zapowiada Michał Jakubowski. - _ W ofercie pojawi się także możliwość korzystania z usług na łączu TP, bez potrzeby dostępu do internetu. _

Odpowiedzią Telekomunikacji Polskiej są rozmowy wideo między posiadaczami NeoFon. - _ Kolejnym krokiem będzie rozszerzenie możliwości połączeń wideo z przystosowanymi do tego telefonami stacjonarnymi i komórkowymi _ - zapowiada Ryszard Kamiński.

Na rozwój komunikacji wideo i nowość w postaci wideopoczty stawia również HaloNet. Użytkownicy tej sieci, korzystający z dedykowanego komunikatora o tej samej nazwie będą mogli oglądać również telewizję intenretową Pino TV.

źródło: Rynek Telekomunikacyjny w Polsce w roku 2007, CBM Indicator dla UKE

Jak wynika z badań UKE, na razie głównym argumentem dla rezygnacji z tradycyjnego telefonu stacjonarnego jest podwyżka abonamentu, która nie zdarza się często. Operatorzy VoIP starają się zmienić takie podejście i chętnie podkreślają, że ich oferta jest w stanie całkowicie zastąpić telefony stacjonarne. Do dzisiejszych uczniów i studentów te argumenty docierają najlepiej. Według OBOP, właśnie w tych grupach wiedza o telefonii internetowej jest największa, co w ciągu najbliższych lat przełoży się na sytuację na rynku.

- _ Tendencje wskazują na powolny zmierzch telefonii stacjonarnej _ - uważa Krystyna Kanownik, dyrektor Multimedia Polska i zapowiada, że na coraz większych pakietach bezpłatnych połączeń z sieciami stacjonarnymi jej firma nie poprzestanie.

Tradycyjne telekomy zdają sobie sprawę z powagi sytuacji - każdy z nich rozwija więc własne usługi VoIP. - _ Na rynku jest wielu operatorów oferujących usługi telefonii internetowej lecz niewielu z nich jest w stanie zagwarantować odpowiedni poziom świadczenia usług głosowych w Internecie _ - odpowiada Marta Pietranik z Dialogu. - _ Nasi klienci oczekują niezawodności i niskich kosztów, dlatego przygotowujemy się do modyfikacji oferty _.

Wartość rynku - będzie pierwszy miliard?

Statystyczny użytkownik telefonii internetowej deklaruje, że jest w stanie miesięcznie wydać na VoIP około 50 złotych. Zatem jeśli operatorom uda się przekonać do swoich usług tylko tych, którzy już teraz deklarują zainteresowanie zamianą telefonu stacjonarnego na VoIP, wartość rynku telefonii internetowej w Polsce może w tym roku sięgnąć nawet 1,1 miliarda złotych. Potencjał grupy niezdecydowanych wart jest szacunkowo nawet 2 miliardy złotych.

źródło: Rynek Telekomunikacyjny w Polsce w roku 2007, CBM Indicator dla UKE

Już ubiegły rok był dla operatorów VoIP bardzo udany. Z danych udostępnionych Money.pl przez operatorów wynika, że ponad połowa ich obecnych klientów to osoby, które na telefonię internetową zdecydowały się w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Największą liczbą użytkowników VoIP zdobytych w roku 2007 chwali się Telekomunikacja Polska. Na jej usługę NeoFon zdecydowało się 118 tysięcy osób. Niewiele mniej użytkowników skorzystało z usług EasyCall - operator podaje, że w ubiegłym roku przybyło mu 90 tysięcy klientów. Ponad 24 tysiące nowych abonentów telefonii VoIP to z kolei ubiegłoroczny wynik telewizji kablowej Multimedia.

Nowi klienci pozyskani przez operatorów
operator 2007 plany na rok 2008
Dialog NewFon 5000 bd.
EasyCall 90000 120000
FreecoNet 7000 70000
HaloNet 5000 10000
HopIn 5000 10000
IPCall 6500 10000
Multimedia 24000 25000
NeoFon TP 118000 120000
Sluchawka.pl 400 1000
TeleVoice 150 900

źródło: dane operatorów

Plany i prognozy operatorów na ten rok są jeszcze ambitniejsze. Największe apetyty mają Telekomunikacja Polska i EasyCall - chcą pozyskać ponad 100 tysięcy nowych użytkowników. FreecoNet, w ramach platformy TelArena, skupiającej 10 operatorów, liczy na wzrost liczby użytkowników o 70 tysięcy osób. Multimedia chce powtórzyć ubiegłoroczny wynik i przyłączyć do swojej sieci kolejnych 25 tysięcy telefonów. HaloNet, HopIn i IPCall planują wzrost liczby odbiorców swoich usług na poziomie 10 tysięcy. Słuchawka i TeleVoice - liczą na około 1000 kolejnych klientów.

VoIP stawia na biznes

Najbardziej łakomym kąskiem dla branży VoIP nie są jednak indywidualni odbiorcy, lecz firmy. - _ Około 15 procent naszych klientów to klienci biznesowi, którzy generują przeszło 45 procent dochodów _ - podkreśla Mateusz Górecki z HaloNet.

Jedna piąta klientów Televoice Polska to właśnie firmy. - _ Klienci biznesowi charakteryzują się znacznym ruchem wychodzącym _ - wyjaśnia Piotr Radek, dyrektor ds. handlowych. W 2007 roku strategia Televoice polegała właśnie na oferowaniu usług firmom. Udało jej się zdobyć 150 nowych klientów, w tym kilku generujących ruch na poziomie 20 tysięcy minut miesięcznie.

Pod kątem usług biznesowych operatorzy zapowiadają rozbudowę oferty usług call center. Walka o klienta rozegra się przede wszystkim w profesjonalnych usługach faksowych, poczcie głosowej, połączeniach konferencyjnych i wideokonferencjach.

Dostawcy VoIP zapowiadają też, że dadzą zarobić witrualnym operatorom, umożliwiajac sprzedaż swoich VoIP-owych impulsów pod marką zewnętrznych dostawców. W planach jest również kilka debiutów na giełdowym NewConnect.

|

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)