Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Łukasik
|
aktualizacja

Nie dostanę kredytu? Bank musi wyjaśnić dlaczego

29
Podziel się:

Duże limity na karcie kredytowej, zatrudnienie na umowę zlecenie czy nieopłacone rachunki za gaz. Powody nieudzielenia kredytu mogą być różne. Od teraz banki mają je szczegółowo wyjaśniać.

Dziś podejmowanie decyzji w wypadku małych, szybkich pożyczek jest w pełni zautomatyzowane
Dziś podejmowanie decyzji w wypadku małych, szybkich pożyczek jest w pełni zautomatyzowane (East News, Wlodzimierz Wasyluk/REPORTER)

Tak działa ustawa RODO (przepisy o ochronie danych osobowych) w prawie bankowym. Dotychczas klient mógł tylko zastanawiać się, dlaczego nie dostał pożyczki. Teraz pracownik banku będzie musiał wyjaśnić ocenę zdolności kredytowej i co zaważyło na odmowie: np. sytuacja finansowa, zawodowa czy rodzinna.

- Dotychczas banki - jeśli nawet wyjaśniały swoje decyzje - poprzestawały na ogólnych formułkach. Teraz będzie inaczej - powiedziała Polskiej Agencji Prasowej Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon, która zabiegała o wprowadzenie tego przepisu w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą.

I dodaje:- W przypadku banków z prawa do wyjaśnienia możemy skorzystać także w przypadku decyzji pozytywnej, np. jeśli chcemy dowiedzieć się, dlaczego bank oferuje nam kredyt na takich a nie innych warunkach.

Zobacz także: Obejrzyj: Kredyt mieszkaniowy. Prezydent chce pomóc nie tylko frankowiczom

Jeśli bank odrzucił wniosek, bo według jego kalkulacji klienta nie stać na spłatę raty w danej wysokości, powinien ujawnić wszystkie dochody i koszty, które wziął pod uwagę.

Nowe przepisy dotyczą nie tylko banków, ale też instytucji pożyczkowych. Konsument dostanie od nich informację bezpłatnie. Przedsiębiorca - za opłatą, która musi być „odpowiednia do wysokości kredytu”.

Dziś podejmowanie decyzji w wypadku małych, szybkich pożyczek jest w pełni zautomatyzowane. W wypadku większych kredytów - w tym kredytów hipotecznych - decyzje zawsze zapadają przy udziale człowieka, ale analitycy bankowi, oceniając wiarygodność klienta posiłkują się algorytmami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(29)
laarys
3 lata temu
czy ktoś wreszcie zajmie się sprawą nie oprocentowanych kont a vista?
microszkop
3 lata temu
Kiedy nr konta będzie jak nr telefonu? Przeniesienie do innego banku nie powinno trwać więcej niż 12 h i w końcu zaczęliby się liczyć z klientem!!!! Dorwałaby ich niewidzialna ręka wolnego rynku.
fajny
3 lata temu
Ja to bym ustawowo zakazał dawania ludziom kredytu więcej jak na 5% i nie ważne ile lat. Za pis podobno tak dobrze (tvp cuda) że aż dziw bierze że ktoś jeszcze w tym kraju bierze kredyty.
eee
3 lata temu
a co z parabankami ktos zna czyjes dane i dostaje kredyt bez podpisu i sprawdzania dowodu za to niech sie wezma
Ing,eurobank
3 lata temu
Dlaczego banki znów kserują dowody? Niedawno zakladalam konto-kserowali i po 2 miesiącach znow KSERO.po co?
...
Następna strona