Niemcy tną zatrudnienie. Samochody elektryczne coraz większym rozczarowaniem
Liczba ofert pracy w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym związanych z elektromobilnością znacząco spadła. Analizy Instytutu ifo oraz portalu Indeed obejmujące 1,7 mln ogłoszeń z 2400 firm pokazują 81 proc. względny spadek w porównaniu z końcem 2023 roku.
Badania przeprowadzone przez Instytut ifo we współpracy z portalem rekrutacyjnym Indeed ujawniły niepokojące trendy na niemieckim rynku pracy w sektorze motoryzacyjnym. W czerwcu 2025 roku liczba wakatów w firmach specjalizujących się w elektromobilności była wprawdzie o 20 proc. wyższa niż w przedsiębiorstwach koncentrujących się na silnikach spalinowych, jednak stanowi to spadek o 81 proc. względem poziomu z końca 2023 roku, gdy firmy zajmujące się technologiami ekologicznymi poszukiwały dwukrotnie więcej pracowników.
Oliver Falck, dyrektor Centrum Ekonomii Innowacji i Transformacji Cyfrowej w ifo, wskazuje na znaczące spowolnienie zmian strukturalnych w branży. - Rozwój popytu na pracę w zielonych miejscach pracy wskazuje, że transformacja strukturalna znacznie zwalnia - podkreśla ekspert. Całkowita liczba wakatów w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym spadła o dwie trzecie do czerwca 2025 roku w porównaniu ze szczytem z sierpnia 2023 roku, osiągając najniższy poziom od czasów pandemii koronawirusa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
5 tys. zł za jeden dzień. Klientów nie brakuje. Ujawnia tajemnice swojego biznesu - Karol Myśliński
Dostawcy motoryzacyjni w szczególnie trudnej sytuacji
Annina Hering, ekspertka rynku pracy z Indeed, zwraca uwagę na wyjątkowo złą sytuację dostawców motoryzacyjnych. Liczba ogłoszeń o pracę w tym segmencie nie odbudowała się od załamania w 2019 roku. W czerwcu 2025 roku wśród dostawców odnotowano około 82 proc. mniej wakatów niż w maju 2019 roku, co świadczy o głębokim i długotrwałym kryzysie zatrudnienia w tej części branży.
Analiza objęła prawie 1,7 miliona internetowych ogłoszeń o pracę zamieszczonych na portalu Indeed w okresie od stycznia 2018 do kwietnia 2025 roku. Dane te odzwierciedlają popyt na pracę ze strony 2400 firm działających w przemyśle motoryzacyjnym w Niemczech. W badaniu przedsiębiorstwa zostały podzielone według ich portfolio patentowego w technologiach napędowych na firmy zajmujące się elektromobilnością, określane jako zielone, oraz te koncentrujące się na silnikach spalinowych, nazywane brązowymi.