Nowe auto na kieszeń Kowalskiego? Koncern rzuca wyzwanie Chinom

Dacia zaprezentowała prototyp elektrycznego minisamochodu, który może kosztować mniej niż 15 tys. euro (ok. 64 tys. zł). Firma rzuca tym samym rękawicę chińskim producentom, którzy podbijają europejski rynek m.in. dzięki atrakcyjnym cenom.

Dacia HipsterDacia zaprezentowała prototyp elektrycznego minisamochodu, który może kosztować mniej niż 15 tys. euro
Źródło zdjęć: © Dacia
Katarzyna Kalus

Za niską ceną stoją niewielkie wymiary samochodu, który przeznaczony będzie przede wszystkim do jeżdżenia po mieście. Model "Hipster Concept" ma zaledwie trzy metry długości i waży poniżej 800 kg - informuje Reuters. Niewielkie rozmiary będzie miał także bagażnik: od 70 l do 500 l przy złożonych siedzeniach.

Dacia uprościła pojazd, wyposażając go w takie elementy, jak siedzenia z siatki materiałowej, ręcznie sterowane szyby i paski zamiast klamek. Samochód pojedzie z maksymalną prędkością około 90 km/h, naładowana w pełni bateria pozwoli pokonać 150 km, co uznano za wystarczający dystans, biorąc pod uwagę codzienne poruszanie się po mieście.

FlyEye to polski dron, który zmienia reguły gry na froncie - Adam Bartosiewicz w Biznes Klasie

Dane koncernu wskazują bowiem, że europejscy kierowcy pokonują średnio mniej niż 40 km na dzień.

Start produkcji modelu Hipster Concept zależy od tego, czy Unia Europejska zatwierdzi nową, pośrednią kategorię małych samochodów. Proponowana kategoria miałaby się plasować między istniejącymi czterokołowcami a standardowymi samochodami osobowymi, co pozwoliłoby na mniej rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa i w konsekwencji niższe koszty produkcji - informuje Reuters.

Producentom takim jak Renault i Stellantis mocno zależy na ożywieniu segmentu tanich aut miejskich, który mocno ucierpiał z powodu rosnących kosztów materiałów, baterii i technologii.

Dacia i odświeżone wersje trzech modeli

Jeśli nowa kategoria pojazdów zostanie zatwierdzona, przepisy prawdopodobnie nakażą, aby samochód był produkowany w Europie. David Durand, dyrektor ds. designu w Dacii, zauważył, że firma będzie również musiała opracować także odpowiedni model przemysłowy dla tego pojazdu.

Oprócz konceptu Hipster, Dacia przedstawiła również nową wersję elektrycznego modelu Spring, w którym zastosowano baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej) oraz zwiększono moc napędu do 75 kW. Koncern odświeżył także modele Sandero i Jogger, oferujące teraz do 155 KM mocy.

Dacia została założona w 1966 roku w Rumunii jako narodowy producent samochodów. W 1999 roku marka została przejęta przez Grupę Renault.

Wybrane dla Ciebie
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę