Nowe auto na kieszeń Kowalskiego? Koncern rzuca wyzwanie Chinom
Dacia zaprezentowała prototyp elektrycznego minisamochodu, który może kosztować mniej niż 15 tys. euro (ok. 64 tys. zł). Firma rzuca tym samym rękawicę chińskim producentom, którzy podbijają europejski rynek m.in. dzięki atrakcyjnym cenom.
Za niską ceną stoją niewielkie wymiary samochodu, który przeznaczony będzie przede wszystkim do jeżdżenia po mieście. Model "Hipster Concept" ma zaledwie trzy metry długości i waży poniżej 800 kg - informuje Reuters. Niewielkie rozmiary będzie miał także bagażnik: od 70 l do 500 l przy złożonych siedzeniach.
Dacia uprościła pojazd, wyposażając go w takie elementy, jak siedzenia z siatki materiałowej, ręcznie sterowane szyby i paski zamiast klamek. Samochód pojedzie z maksymalną prędkością około 90 km/h, naładowana w pełni bateria pozwoli pokonać 150 km, co uznano za wystarczający dystans, biorąc pod uwagę codzienne poruszanie się po mieście.
FlyEye to polski dron, który zmienia reguły gry na froncie - Adam Bartosiewicz w Biznes Klasie
Dane koncernu wskazują bowiem, że europejscy kierowcy pokonują średnio mniej niż 40 km na dzień.
Start produkcji modelu Hipster Concept zależy od tego, czy Unia Europejska zatwierdzi nową, pośrednią kategorię małych samochodów. Proponowana kategoria miałaby się plasować między istniejącymi czterokołowcami a standardowymi samochodami osobowymi, co pozwoliłoby na mniej rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa i w konsekwencji niższe koszty produkcji - informuje Reuters.
Producentom takim jak Renault i Stellantis mocno zależy na ożywieniu segmentu tanich aut miejskich, który mocno ucierpiał z powodu rosnących kosztów materiałów, baterii i technologii.
Dacia i odświeżone wersje trzech modeli
Jeśli nowa kategoria pojazdów zostanie zatwierdzona, przepisy prawdopodobnie nakażą, aby samochód był produkowany w Europie. David Durand, dyrektor ds. designu w Dacii, zauważył, że firma będzie również musiała opracować także odpowiedni model przemysłowy dla tego pojazdu.
Oprócz konceptu Hipster, Dacia przedstawiła również nową wersję elektrycznego modelu Spring, w którym zastosowano baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej) oraz zwiększono moc napędu do 75 kW. Koncern odświeżył także modele Sandero i Jogger, oferujące teraz do 155 KM mocy.
Dacia została założona w 1966 roku w Rumunii jako narodowy producent samochodów. W 1999 roku marka została przejęta przez Grupę Renault.