Obowiązkowe testy na COVID-19 mogą wpłynąć na ceny biletów lotniczych. ULC ocenia, że nawet o ok. 500 zł

Branża lotnicza próbuje podnieść się po 2020 r. gdzie ruch lotniczy spadł nawet o 70 proc. Niestety początek 2021 r., w ocenie ULC, może się skończyć spadkami nawet o 80 proc. Piotr Samson prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego obawia się również, że wymaganie od pasażerów ważnych testów lub certyfikatów szczepień, będzie dalej pogrążać przewoźników lotniczych.

hihPiotr Samson, prezes ULC jest pesymistą jeśli chodzi o szybki powrót branży do odrabiania strat po pandemii.
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Molecki

- Podróże lotnicze w tym roku będą uzależnione od wprowadzanych przez kraje ograniczeń z powodu pandemii, takich jak kwarantanna, testy czy szczepienia - powiedział PAP prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson.

W jego ocenie, wymóg testu może wpłynąć na cenę biletu, a szczepienia na dostępność lotów. Z obu tych powodów I kwartał br. nadal będzie bardzo trudny dla branży lotniczej i pasażerów.

Samson przypomniał, że pandemia spowodowała czasowe zamykanie międzynarodowego ruchu lotniczego. W efekcie mniej pasażerów podróżowało i było mniej operacji lotniczej. Pierwszy kwartał ubiegłego roku jeszcze jakoś wyglądał pod względem działania przewoźników, jednak potem już doszło do, jak to określił, totalnego zawieszenie rynku.

Szczepienia na grypę. Czy Polacy chcą się zaszczepić?

Prezes ULC zaznaczył również, że powrót pasażerów na lotniska latem 2020 r. nie wiele tu zmienił, bo jesień była jeszcze gorsza niż na początku pandemii. W ocenie Samsona teraz wszystko zależy od szybkości i dostępności szczepień.

Tutaj dużo zmienić mogą działania producentów szczepionek, ich dostawy, a także od społeczeństwa, które będzie chciało i mogło się zaszczepić.

- Dziś możemy powiedzieć, że wchodzimy w rok 2021 na poziomie stagnacji, czyli ten pierwszy kwartał będzie bardzo, bardzo trudny. Ja nie oczekiwałbym odbicia. Myślę, że do marca będzie kontynuacja spadku - wyjaśnił szef Urzędu.

Branża, w jego ocenie może złapać nieco oddechu dopiero latem. Jednak powrót do normalności będzie bardzo wyboisty. Wszystko dlatego, że branża lotnicza ma bardzo duże straty po 2020 r.

Prezes Samson przypomniał, że w IV kwartale 2020 r. branża notowała spadek liczby pasażerów na poziomie 70 proc., a w I kwartale tego roku sięgnie on 80 proc. wobec I kwartału roku 2019.

Szef ULC powiedział również, że na poziomie europejskim i śwaitowym toczy sie między liniami lotniczym, a rządami dyskusja na temat testów lub certyfikatów szczepień, które mogą warunkować wpuszczenie podróżnego na pokład samolotu.

- Stan na teraz jest taki, że biorąc pod uwagę ograniczenia w dostępie szczepionki, raczej nikt nie podejmie takiej decyzji - zaznaczył w rozmowie z PAP.

Zwrócił uwagę, że jeżeli szczepionka jest niedostępna, to wprowadzanie takiego sztucznego ograniczenia jeszcze bardziej ograniczyłoby ruch lotniczy. Dla niego byłby to czarny scenariusz. Jego zdaniem on się jednak nie zrealizuje do końca tego roku.

Jednak w Europie wiele krajów wymaga testów przed wejściem na pokład samolotu - niektóre z nich na 72 godziny przed lotem. Będąca poza Unią Wielka Brytania wymaga testu przed przylotem i kwarantanny po przylocie. Taki model zdaniem Samsona jest najbardziej restrykcyjny i branży zdecydowanie nie pomaga.

Podobnie krytyczny jest wobec pomysłów wymagania posiadania, przed wejściem na pokład, "świeżych" testów potwierdzających, że pasażer nie jest zarażony.

- Jeślibyśmy postawili na testy, to testy kosztują. Bedzie to dodatkowe pewne ograniczenie, polegające na tym, że do ceny biletu trzeba będzie dołożyć jeszcze cenę testu. A taki test robiony prywatnie to ok. 500 zł - powiedział Samson.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują