Odwołany prezes PPL broni się. "To nie był powód"

- Nie sądzę, by był to rzeczywisty powód mojego odwołania - mówi money.pl Andrzej Ilków, były już prezes Polskich Portów Lotniczych, pytany o uzasadnienie decyzji rady nadzorczej, które przedstawiło nam Ministerstwo Infrastruktury, nadzorujące spółkę. Ze stanowiskiem musiał pożegnać się w ubiegły piątek po około 11 miesiącach.

Andrzej Ilków (w środku) podczas ogłaszania powrotu do koncepcjiAndrzej Ilków (w środku) podczas ogłaszania powrotu do koncepcji rozbudowy Lotniska Chopina w kwietniu 2024 r.
Źródło zdjęć: © East News | Adam Burakowski
Marcin Walków

Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na prośbę money.pl o komentarz ws. powodów odwołania Andrzeja Ilkowa z funkcji prezesa Polskich Portów Lotniczych (PPL). Decyzją rady nadzorczej dymisja nastąpiła w ubiegły piątek, gdy Ilków był na urlopie. Na stanowisko powołano go niespełna rok wcześniej, w marcu 2024 r.

- Uchwała w sprawie odwołania Andrzeja Ilkowa ze składu zarządu PPL została podjęta przez radę nadzorczą spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Decyzja Rady wynikała z potrzeby zapewnienia optymalnych warunków do realizacji długoterminowych planów spółki, w szczególności w kontekście dalszego rozwoju Lotniska Chopina - stwierdziła Anna Szumańska, rzeczniczka resortu infrastruktury, w odpowiedzi przesłanej money.pl.

Takim uzasadnieniem zaskoczony jest Andrzej Ilków, z którym rozmawiamy już po powrocie z urlopu. - Nie zgadzam się ze stanowiskiem resortu i nie sądzę, by był to rzeczywisty powód mojego odwołania. Przez 11 miesięcy "prezesowania" byłem inicjatorem wielu projektów dotyczących trzech lotnisk bezpośrednio zarządzanych przez PPL. Pracowałem nad długoterminowymi planami spółki i najważniejszym projektem, czyli dalszym rozwojem Lotniska Chopina - mówi nam Ilków, dodając, że analizuje z prawnikami dalsze kroki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

Jak Ilków został prezesem PPL?

Andrzej Ilków jest absolwentem Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, a także studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. 20 lat pełnił służbę w Wojskach Lotniczych i Obrony Powietrznej. W różnych okresach zasiadał w radach nadzorczych spółek: Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice, Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, Portu Lotniczego Poznań-Ławica, oraz spółek ACS i GDN Airport Services.

Po zmianie władzy w Polsce, w styczniu 2024 r. Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK (dziś również wiceminister infrastruktury), powołał Ilkowa do rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego, której został wiceprzewodniczącym. Dwa miesiące później Andrzej Ilków wygrał konkurs na prezesa Polskich Portów Lotniczych.

Na stronie internetowej PPL wciąż można odnaleźć komunikat prasowy spółki wydany 19 marca 2024 r. po wygranym przez Ilkowa konkursie na prezesa. Podkreślono w nim, że "jest doświadczonym w zarządzaniu portami lotniczymi managerem", a także, że to on "zainicjował i wprowadził na lotnisku proces koordynacji rozkładów lotów, który jest wykorzystywany do dzisiaj. Nadzorował proces rozbudowy Lotniska Chopina w latach 2011-2014".

Komunikat prasowy o wyborze Ilkowa na prezesa PPL
Komunikat prasowy o wyborze Ilkowa na prezesa PPL © PPL | Zrzut ekranu

Rozbudowa Lotniska Chopina. Kluczowy projekt dla PPL

Niewiele ponad miesiąc po wybraniu Ilkowa na prezesa spółka ogłosiła, że wraca do koncepcji rozbudowy terminala Lotniska Chopina w Warszawie, aby zwiększyć jego przepustowość do 30 mln pasażerów rocznie. Na zorganizowanej wówczas konferencji prasowej wiceminister Maciej Lasek mówił, że to "odkurzenie" projektu planowanego już wcześniej, ale zarzuconego przez rząd Prawa i Sprawiedliwości.

- Niestety, dziś musimy się mierzyć z zaniedbaniami poprzedników. Gdyby w 2019 r. nie podjęto bez żadnych podstaw decyzji o zaprzestaniu modernizacji Lotniska Chopina, to dzisiaj moglibyśmy obsługiwać do 26-27 mln pasażerów rocznie i ze spokojem budować CPK - podkreślał pełnomocnik rządu ds. CPK.

Kilka dni później Andrzej Ilków w wywiadzie dla money.pl mówił, że rozbudowa tzw. strony airside lotniska (drogi startowe, płyty postojowe, itd.) z lat 2011-2014 pozwoliła zwiększyć liczbę operacji z 36 do 48 na godzinę. Przekonywał, że rozbudowa ta powinna mieć kontynuację. - I my ją wówczas planowaliśmy. Skoro mamy port lotniczy, który może obsłużyć 48 operacji na godzinę, to powinna zostać przeprowadzona druga rozbudowa, tym razem w części terminalowej lotniska. Wtedy powstał dokument pokazujący kilka wariantów rozbudowy — stwierdził wówczas.

"Trzy dni później zostałem odwołany"

Dziś w rozmowie z nami nie kryje zdziwienia, czytając, że musiał odejść ze stanowiska, aby "zapewnić optymalne warunki do realizacji długoterminowych planów spółki, w szczególności w kontekście dalszego rozwoju Lotniska Chopina".

- Na obradach rady nadzorczej 18 lutego przedstawiłem prezentację dotyczącą trzeciego, ostatniego etapu prac koncepcyjnych dot. modernizacji Lotniska Chopina. Ponieważ ustaliliśmy, że przełomowe momenty projektu będą panu ministrowi prezentowane w celu akceptacji, zaprosiłem pana ministra na obrady. Wykonawca potwierdził założony na początku termin zakończenia prac, czyli na sezon letni 2029 r. Spotkanie skończyło się pełną akceptacją trzeciego etapu, a zespół zadaniowy dostał zielone światło do dalszych prac. Trzy dni później zostałem odwołany - dodaje Andrzej Ilków.

Polskie Porty Lotnicze będą poszukiwać nowego kandydata na prezesa spółki w drodze konkursu. Do czasu jego rozstrzygnięcia p.o. prezesa PPL jest Marcin Danił, członek zarządu ds. finansowo-handlowych. W zarządzie pozostaje też Adam Sanocki, członek zarządu ds. strategii i marketingu.

Zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury, wiceministra Macieja Laska oraz Polskich Portów Lotniczych z prośbą o komentarze do stanowiska Andrzeja Ilkowa. Resort infrastruktury w przesłanej odpowiedzi podtrzymał cytowane w naszym artykule stanowisko i odesłał do rady nadzorczej PPL ws. dalszych wyjaśnień.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025