Ogrom nieprawidłowości. UOKiK skontrolował restauracje. Tak oszukują klientów
Aż trzy na cztery skontrolowane przez UOKiK lokale gastronomiczne nieprawidłowo obsługują klientów. Najczęstsze niedociągnięcia to brak cennika, niewłaściwe gramatury posiłków, używanie zamiennych składników. UOKiK przypomina, że klientom przysługuje prawo do reklamacji.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował 626 lokali gastronomicznych w całej Polsce. Jak podkreśla, była to kompleksowa weryfikacja - objęła małe lokale gastronomiczne, restauracje, lokale typu fast food, bary mleczne oraz smażalnie ryb. W aż 75 proc. z nich stwierdzono nieprawidłowości.
UOKiK skontrolował restauracje. Ogrom nieprawidłowości
Najwięcej problemów wynikało z niewłaściwego uwidaczniania cen - np. przez brak cennika potraw. UOKiK dowiódł też praktyk z nierzetelną obsługą, głównie przez podawania zbyt małych porcji. Czytamy np. że podając 156 g mniej frytek klient stracił równowartość 8,32 zł, a 65 g mniej sałatki cezar z kurczakiem oznaczało 7,96 zł na niekorzyść klienta. Dowiedziono też podanie burgera o masie mniejszej o 78 g niż wynikało to z menu.
Małgorzata Cieloch z UOKiK podkreśla, że lokale powinny rzetelnie informować w cennikach klientów o potrawach. - Gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem. Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia. Ważne jest też to, by zastępowanie składników następowało po zgodzie konsumenta - zaznacza Cieloch.
Tańsze zamienniki. Wyniki kontroli
Rzeczniczka Urzędu zaznaczyła, że konsumentom przysługuje reklamacja na nienależycie wykonaną usługę, np. na podanie zimnego dania, zbyt mały posiłek, brak informacji o składnikach. - Jeśli widzimy nierzetelną usługę, że brakuje ceny - wtedy prosimy o zawiadomienie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej - zaznacza rzeczniczka UOKiK.
Problemem było używanie innych składników, niż wymienione w menu. Wykazano to w 65 przypadkach, a więc w nieco ponad 10 proc. skontrolowanych. Wśród składników, które obsługa lokali najczęściej podmieniała przed podaniem dania, UOKiK wymienił: oscypek (zamiast niego były to rolada ustrzycka lub inny ser wędzony), parmezan (tańsze sery dojrzewające), szynka parmeńska (inne rodzaje szynki dojrzewającej), sok porzeczkowy czy ananasowy (nektar lub napój z tych owoców), śmietana (miks tłuszczowy), filet z soli (zamiast niej był to filet z limandy żółtopłetwej), wołowina (drobno rozdrobiony, mrożony wyrób wołowo-drobiowy).