Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
DS
|
aktualizacja

Opłaty za autostrady i przejazd ciężarówek. Od 1 lipca nowe przepisy

106
Podziel się:

Skarbówka przejmie nadzór nad poborem opłat na drogach. Koszty będą szacowane na podstawie pozycjonowania satelitarnego. W założeniach ma był łatwiej i przyjemniej. Nowe przepisy wchodzą w życie w środę 1 lipca.

Szef KAS przejmie od GITD pobór opłat.
Szef KAS przejmie od GITD pobór opłat. (Pixabay)

Od lipca wchodzą w życie nowe przepisy. Do ustawy o drogach publicznych dodano zapis regulujący system poboru opłaty elektronicznej.

Od środy Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) przejmie od Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) kompetencję do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych oraz opłaty za przejazd autostradą. W tym celu zostanie stworzony także System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS.

Nowe przepisy dotyczą przejazdów ciężarówkami (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz poboru opłaty za autostrady na wyznaczonych odcinkach A2 i A4.

Nowy system w założeniu ma być wygodniejszy dla kierowców oraz przewoźników. Ma nie generować po ich stronie niepotrzebnych obowiązków i kosztów. Warto dodać, że choć przepisy wchodzą za kilka dni, w 2020 roku sytuacja kierowców się nie zmieni. Nowy system poboru opłat wejdzie w 2021 roku.

Zobacz także: Osiem godzin w pracy to przeżytek. Kandydat na prezydenta zaskakuje

Przepisy zakładają, że na potrzeby poboru opłaty elektronicznej będą stosowane urządzenia mobilne, zewnętrzne systemy lokalizacyjne oraz urządzenia pokładowe, wykorzystujące technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych. Do zapłaty będzie można wykorzystać telefon komórkowy (smartfon) z zainstalowaną bezpłatną aplikacją mobilną, dostarczoną przez KAS.

Dane geolokalizacyjne niezbędne do poboru opłaty elektronicznej, przekazywane z takich urządzeń do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, mają obejmować współrzędne geograficzne dotyczące położenia pojazdu samochodowego, jego prędkość, datę czy godzinę pozyskania tych współrzędnych.

Szef KAS będzie udostępniał specjalne oprogramowanie przeznaczone do instalacji nieodpłatnie. Z kolei właściciel, posiadacz albo użytkownik samochodu lub ciężarówki będą musieli wyposażyć pojazd w prawidłowo funkcjonujący zewnętrzny system lokalizacyjny, urządzenie pokładowe albo urządzenie mobilne i zapewnić przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych z tego urządzenia przez okres przejazdu po drogach oraz dokonać rejestracji w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną.

Za niewykonanie obowiązku rejestracji w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną lub za podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym kierowcy grozi kara od 500 do 1500 zł.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(106)
Olgierd
3 lata temu
Będziemy jeździć wioskami....dla zasady
nowy
3 lata temu
Coraz większa inwigilacja pod pozorem ułatwienia życia...
Sławek
3 lata temu
Ludzie jak jest w Slowacji Czechach Szwajcarii ? Po co stawiac bramki do poboru jak mozna pobierac za jazdę po polskich drogach przez satelite nie potrzebny nadzór przez samochody z kamerami . A tak na marginesie np. w jeżdżą samochod ciezarowy z Ukrainy i jedzie do Kalisza praktycznie za 80% drogi nie płaci za poruszanie sie po drogach Polski.
Józek Robotni...
3 lata temu
To już dużo nie brakuje do wszywania lokalizatora nowonarodzonym dzieciom!
Plolak
3 lata temu
Teraz bedziesz musial zaplacic bo nie drogi odwolawczej od źle naliczonej oplaty, o to chodzilo PIS owcom, karac, sciagac kase ile wlezie.amen
...
Następna strona