Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary

370
Podziel się:

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem - przekonuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary
UOKiK nałożył karę na firmę APCOA (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska i wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark.

APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę.

UOKiK: Nieuczciwe zasady reklamacji

APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście - przekonuje UOKiK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Enter Air poleci z CPK na Wyspy Zielonego Przylądka? "W Radomiu na taki kierunek nie ma szans"

Urząd dodaje, że spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.

Reklamacja nie może ograniczać uprawnień konsumentów

Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na "wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej" za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.

"Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Parkingi pod lupą UOKiK

To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat - infromuje UOKiK.

Prezes UOKiK od dłuższego czasu przygląda się sprawom parkingów i kwestionuje stosowane przez ich zarządców nieuczciwe praktyki. Ostatnie decyzje dotyczyły parkingów przy marketach oraz parkingu przy szpitalu onkologicznym we Wrocławiu.

W odpowiedzi na decyzję i opinię UOKiK, APCOA wydała swoje stanowisko w tej sprawie. Jak wskazuje organizacja, decyzja Urzędu "jest nieprawomocna". "Złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego" wskazano.

Jak pisze APCOA w swojej odpowiedzi:

Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody. Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(370)
josh
22 godz. temu
Pobrałem bilet za 1.5h darmowego parkowania, wizyta u lekarza się przedłużyła i wyszedłem parę minut po czasie, oczywiście było już za wycieraczką wezwanie do zapłaty. Odwołałem się ponieważ byłem u lekarza i miałem wyjść podczas zabiegu ? Reklamacja odrzucona, dostałem informację telefonicznie że miałem dokupić bilet po czasie i złożyć reklamację ale w regulaminie nie ma nigdzie napisane jak postępować podczas takiego czegoś czy tak może być ?
Uwaga na złod...
4 dni temu
APCOA wyłudza pieniądze i zniechęca klientów marketów. Ja na szczęście nie dałem się wrobić, ale radzę uważać na nich. Widząc parking APCOA najlepiej pojechać na zakupy gdzieś obok. Mam nadzieję, że ktoś doprowadzi tę firmę do odpowiedzialności karnej. Ludziom poszkodowanym polecam pozwy zbiorowe. Post ku przestrodze.
pour
1 tyg. temu
W mieście są różne sklepy, odkąd parkingi przy sklepach Lidl przejęło Apcoa robię zakupy gdzie indziej. Tygodniowo min.400zł zostawiam w E'Leclerc albo w Auchan. Polecam wszystkim, bo takie firmy trzeba tępić - parking duży, zapełniony w max.40% a nam się wmawia, że to dla naszej wygody, żeby była rotacja.
TomaszSss.
3 miesiące temu
Petycja do ustawodawców - należy wprowadzić obowiązek montowania automatów wydających bilety oraz szlabanów na wjazdach na parkingi, które chcą pobierać opłaty za parkowanie. Brak szlabanów stwarza mylne wrażenie że parkingi są bezpłatne. To zakończyłoby proceder wyłudzania pieniędzy przez firmy takie jak EuroPark.
Afk
5 miesięcy temu
Dlatego duże sklepy padną na korzyść mniejszych dyskontów...
...
Następna strona