Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary

384
Podziel się:

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem - przekonuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary
UOKiK nałożył karę na firmę APCOA (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska i wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark.

APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę.

UOKiK: Nieuczciwe zasady reklamacji

APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście - przekonuje UOKiK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Enter Air poleci z CPK na Wyspy Zielonego Przylądka? "W Radomiu na taki kierunek nie ma szans"

Urząd dodaje, że spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.

Reklamacja nie może ograniczać uprawnień konsumentów

Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na "wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej" za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.

"Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Parkingi pod lupą UOKiK

To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat - infromuje UOKiK.

Prezes UOKiK od dłuższego czasu przygląda się sprawom parkingów i kwestionuje stosowane przez ich zarządców nieuczciwe praktyki. Ostatnie decyzje dotyczyły parkingów przy marketach oraz parkingu przy szpitalu onkologicznym we Wrocławiu.

W odpowiedzi na decyzję i opinię UOKiK, APCOA wydała swoje stanowisko w tej sprawie. Jak wskazuje organizacja, decyzja Urzędu "jest nieprawomocna". "Złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego" wskazano.

Jak pisze APCOA w swojej odpowiedzi:

Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody. Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(384)
WYRÓŻNIONE
jerzy
rok temu
Wszystkie firmy zarządzające parkingami przy marketach to banda bezczelnych złodziei i naciągaczy, dlaczego niby mam czekać aż jakiś powolny automat wyda kwitek gdy powinien wystarczyć paragon ze sklepu ! Oni szukają łatwego zysku w bezczelny sposób.
zxc
rok temu
Rozumiem płatny parking przy prywatnym sklepie. Ale np płatny parking pod państwowym szpitalem, który został wybudowany z naszych podatków....A na paragonie widnieje prywatna firma której jedyną inwestycją było postawienie szlabanu. Dla mnie to pachnie szwindlem na km. Szlaban może i szpital postawić. Po co karmić kogoś dodatkowo? Chyba tylko po to by się z nim kasą dzielić.Innej opcji nie widzę
mak
rok temu
Lidl może podziękować firmie APCOA że od 3 lat nie robię u nich zakupów. Zapomniałem przed zakupami podejść do parkomatu po wydruk, czasem człowiek ma gorszy dzień, byłem w Lidlu max 30 min, wróciłem i już za wycieraczką "wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej" na 95zł. Taka Lidlowa promocja w korzystnej cenie. Zdjęcia paragonu, samych zakupów, cuda żeby się odwołać. Tak, sprawę odkręciłem jednak niesmak pozostał. W całym moim życiu nie dostałem jeszcze "mandatu" za stanie na parkingu przed marketem. No więc już przed nim nie staję, dla pewności przed innymi Lidlami również.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (384)
kierowca
2 tyg. temu
Nielegalne dzialania firmy zarzadzajacej parkingami apcoa, czy w Polsce dzialaja urzedy do tego stworzone, apcoa placi imigrantom bez zatrudnienia ich i bez uiszczania podatku za"pracownika" czyli na czarno, bez umowy o prace czy innej formy zatrudnienia za weryfikacje czasu postoju pojazdow,
konsument
2 tyg. temu
firma Apcoa zatrudnia imigrantow na czarno, ktorzy bez umowy o prace wefyfikuja czas postoju pojazdu. czas by ktos zajal sie rym nielegalnym procederem
Rubensis
2 miesiące temu
W skrócie opiszę swoje doświadczenie z Apcoa. Potrzebowałem kilka drewnianych listew i podjechałem po sieć handlową w Radomiu dokładniej pod OBI. Zakupy robię zwykle w Castoramie ale akurat wtedy zabrakło tego czego szukałem. Wię wjazd na parking rozglądam się za miejscem i idę do marketu. Po około 15-20 min. wsiadam do auta i jadę do domu (okolice radomia). Dopiero wieczorem zona zauważa wezwanie do zapłaty 95 pln. za parking. Po przeczytaniu kilku artykułów i wpisów w sieci postanawiam jednak złożyć reklamację bo myślę z jakiej racji mam dodatkowo płacić za zakupy. Robię zdjęcie wezwania do zapłaty i rachunku za zapłacone listewki gdzie widnieją godziny transakcji i wysyłam w reklamacją . Po około dwóch tygodniach dostaję maila że reklamacja została uznana. Więc moja rada - nie płacić i nie robić zakupów w marketach gdzie znajdują się takie parkingi. Pozdrawiam.
PeBe
3 miesiące temu
w pewnym sensie rozumiem działania właścicieli parkingów wynajmujących firmy typu apcoa np. kiedyś parking Silesia dla klientów oblegany przez kierujących pojazdami załatwiającymi sprawy w centrum Katowic, w godzinach dopołudniowych na parkingu brak wolnych miejsc, a w galerii pustki, organizacja meczu na nowym stadionie w Sosnowcu, parkingów co kot napłakał, więc kibice parkują pojazdy na terenie centrów handlowych wokół stadionu, nie rozumiem natomiast braku uwzględnienia reklamacji w przypadku pobytu w markecie i posiadania np. paragonu ??? przecież właściciel terenu nie wynajął firmy apcoa aby ta odstraszała klientów ???
jervis
3 miesiące temu
Długi czas nie było problemów z parkowaniem przed centrami handlowymi aż tu ktoś zauważył, że to może być źródło dochodów, (dla mnie bardzo podejrzane) i wprowadził ograniczenia czasu parkowania bardzo zróżnicowane czasowo, pod względem opłat za dłuższy postój. W sytuacji gdy wykorzystam swój limit dzienny przydzielony poprzez zarejestrowanie pojazdu, podczas gdy naprawdę korzystałem to tego dnia 15 minut z przysługujących 180 minut to za następne odwiedziny po tym czasie tego samego dnia muszę płacić gotówką. Nie ma możliwości wykorzystywania przyznanego czasu (przykładowe 180 minut) na raty. To bardzo ogranicza możliwości korzystania z tych sklepów. Natomiast gdy ktoś chce porzucić pojazd na parkingu, co się zdarzało to i tak porzuci. Proponuję wziąć te uwagi pod rozwagę.
...
Następna strona