Pierwsze takie zamówienie PKP Intercity. Pociągi mają jeździć nawet 200 km/h

PKP Intercity dopina zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów, które mają rozwijać prędkość 200 km/h. Tabor ma być wykorzystywany do obsługi popularnych połączeń z Warszawy. To największe zamówienie w historii przewoźnika, które może jeszcze zostać powiększone o kolejne składy.

Rekordowa inwestycja PKP Intercity w pociągi piętroweRekordowa inwestycja PKP Intercity w pociągi piętrowe
Źródło zdjęć: © East News | Eryk Stawinski/REPORTER

PKP Intercity ogłosiło jesienią 2024 roku przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych pociągów piętrowych, z możliwością domówienia kolejnych 30. Na połowę tego roku spodziewane jest złożenie pełnych ofert. Wybór wykonawcy powinien więc nastąpić w trzecim kwartale. Po weryfikacji wniosków w grze jest trzech producentów: Siemens Mobility, Stadler oraz Alstom.

PKP Intercity z rekordową inwestycją w pociągi piętrowe

Prezes spółki Janusz Malinowski mówił serwisowi rynek-kolejowy.pl, że składy mają jeździć na trasach z Warszawy do Białegostoku, Olsztyna, Terespola, Kielc oraz Krakowa, a opcjonalnie również do Lublina lub Poznania. Każdy taki pociąg piętrowy z napędem elektrycznym ma zmieścić 500 podróżnych.

Wartość zamówienia podstawowego wynosi prawie 10 mld zł brutto, a z opcją domówienia kolejnych 30 piętrowych pociągów - 17 mld zł. Pociągi będą dostosowane do przewozów dalekobieżnych, oferując komfortowe warunki podróży dla ok. 500 pasażerów. Wyposażone będą w Wi-Fi, klimatyzację oraz systemy bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Potentat rynku makaronów wskazuje duży problem polskiego rolnictwa. Zenon Daniłowski w Biznes Klasie

Zgodnie z zamówieniem pierwsze piętrowe pociągi zostaną dostarczone do 44 miesięcy od zawarcia umowy, a pozostałe do 77 miesięcy, czyli blisko 6,5 roku od podpisania umowy.

Nowe pociągi mają być odpowiedzią na rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi i przygotowaniem do liberalizacji rynku kolejowego po 2030 r. Jak podkreśla Piotr Rachwalski z Centralnego Portu Komunikacyjnego, prędkość 200 km/h to nowy standard, który zastąpi dotychczasowe 160 km/h.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują