PKP Intercity odebrało nowe lokomotywy od firmy Newag. Oto ich prędkość maksymalna
PKP Intercity poinformowało w piątek, że zakończyło odbiór zamówionych lokomotyw Griffin EU160 oraz rozpoczęło wprowadzanie nowych lokomotyw wielosystemowych EU200. Nowe pojazdy zwiększą możliwości przewoźnika na trasach krajowych i międzynarodowych.
PKP Intercity odebrało ostatnie dwie lokomotywy Griffin EU160, zamykając kontrakt na 46 takich pojazdów z polskiej fabryki Newag. Umowę na ich dostawę podpisano w grudniu 2023 r., a pierwsze jednostki trafiły do przewoźnika w październiku 2024 r. Realizacja tego projektu była możliwa dzięki funduszom unijnym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
"Lokomotywy Griffin EU160, o prędkości maksymalnej 160 km/h, służą w PKP Intercity już od kilku lat. Znacząco wzmacniają potencjał trakcyjny przewoźnika oraz podnoszą jakość i niezawodność przewozów dalekobieżnych" - informuje spółka w komunikacie prasowym.
"Lokomotywy EU160 są wyposażone m.in. w system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2, system diagnostyki pokładowej, system przeciwpożarowy, monitoring wizyjny, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, lokalizacji GPS oraz system łączności pokład–ziemia" - dodaje PKP Intercity.
Problem z walutą euro. Ekspert wskazuje na przykład Niemiec
PKP Intercity obecnie dysponuje flotą 96 lokomotyw tego typu, a najnowsze egzemplarze, które właśnie trafiły do spółki, wkrótce pojawią się w rozkładzie jazdy.
Początek odbiorów szybszych lokomotyw firmy Newag
Spółka jednocześnie ogłosiła, że rozpoczęto odbiór lokomotyw EU200. Pojazdy potrafią osiągać prędkość 200 km/h i operują pod trzema różnymi systemami zasilania (3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC). Dzięki temu będą mogły służyć nie tylko na polskich torach, ale również w Czechach, Austrii, Niemczech, na Słowacji i Węgrzech - po zakończeniu procesu homologacji.
PKP Intercity jest w trakcie realizacji strategicznego projektu rozbudowy parku taborowego. W fabryce Newagu w Nowym Sączu, poza realizacją zamówienia na 63 lokomotywy Griffin EU200, trwają obecnie także prace na produkcją 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych dla tego przewoźnika. Wartość tych dwóch projektów wynosi prawie 5,7 mld zł brutto.