WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

PKP Intercity wraca na zakupy. Przewoźnik szuka nowych piętrowych pociągów

Spółka PKP Intercity ogłosiła nowy przetarg na dostawę kilkudziesięciu piętrowych pociągów typu push-pull. Mowa zarówno o wagonach, jak i lokomotywach. To kolejne podejście przewoźnika do zakupów. Poprzednie postępowanie unieważniono przez zbyt wysokie oferty.

Spółka PKP Intercity chce zasilić swój tabor tego typu pociągami piętrowymiSpółka PKP Intercity chce zasilić swój tabor tego typu pociągami piętrowymi
Źródło zdjęć: © PKP Intercity | PKP Intercity
oprac.  LOS

Przetarg na dostawę piętrowych pociągów, których brakuje w taborze PKP Intercity, spółka ogłosiła w połowie 2021 r. Okazało się, że oczekiwania rynku nijak się mają do założonego budżetu i terminu realizacji zamówienia.

Jedyną ofertę w postępowaniu złożyło konsorcjum firm Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Opiewała na 7,82 mld brutto, przekraczając kosztorys o blisko 2,5 mld zł. Tak duża różnica w wycenie zadania sprawiła, że przetarg unieważniono.

Spółka nie porzuciła jednak planów taborowych. Przewoźnik przekazał w poniedziałek (31 lipca), że ogłosił nowy przetarg ws. 38 siedmiowagonowych piętrowych pociągów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Kompletnie zaskoczyło PiS". 800 plus to za mało, by znów wygrać wybory

Spółka PKP Intercity zamawia pociągi piętrowe

PKP Intercity przekonuje, że dostosowało nowe postępowanie do potrzeb rynku. Chodzi m.in. o to, że oprócz wstępnej zaliczki, w umowie z wykonawcą znajdą się też płatności cząstkowe. Przykładowo za samo wykonanie pudła każdego pojazdu spółka zapłacić ma 15 proc. wartości ceny jednostkowej danego pojazdu.

Co dokładnie chce zamówić przewoźnik?

Piętrowe składy wagonowe będą nowością we flocie PKP Intercity. Pozwolą na sprawną obsługę pasażerów podróżujących między największymi polskimi aglomeracjami. Piętrowym pociągiem komfortowo będzie mogło podróżować jednocześnie nawet 700 osób" - informuje PKP Intercity.

W kwestii lokomotyw przewoźnik dodaje, że pozwolą one zarówno pchać, jak i ciągnąć składy (stąd push-pull). "Ogranicza to konieczność pracy manewrowej, gdy pociąg ma jechać w odwrotnym kierunku. Ponadto pojazdy objęte zamówieniem, po uzyskaniu dodatkowej homologacji, będą mogły się poruszać także po czeskiej sieci kolejowej" - wyjaśnia państwowa spółka.

Zmienił się też czas, jaki na realizacji zadania będzie miał wykonawca. Wcześniej spółka wymagała, aby cały projekt został zrealizowany do 31 maja 2026 r. Teraz przewidziany czas to maksymalnie 54 miesiące od dnia zawarcia umowy.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują