Po której stronie w samochodzie jest wlew paliwa? Nie ma jednej reguły

Wlew paliwa w samochodzie może być albo z lewej, albo z prawej strony. Zdarza się, że kierowca, korzystający np. z wypożyczonego samochodu, zachodzi w głowę, od której strony podjechać do dystrybutora na stacji paliw. Jest prosty sposób, by to sprawdzić, nie wychodząc z auta. A sam fakt, że w samochodach wlew paliwa jest po różnych stronach, ma kilka przyczyn.

Współcześnie dystrybutory wielu stacji są przygotowane do tankowania samochodu po obu stronachWspółcześnie dystrybutory wielu stacji są przygotowane do tankowania samochodu po obu stronach
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Marcin Walków

Odpowiedzmy od razu na tytułowe pytanie, czyli po której stronie jest wlew paliwa w samochodzie? Aby to sprawdzić, bez wychodzenia z samochodu, wystarczy spojrzeć na zegary na desce rozdzielczej i odnaleźć ikonkę dystrybutora przy wskaźniku poziomu paliwa.

Jak pisał portal Autokult.pl, to właśnie tam znajdziemy trójkątną strzałkę, która pokazuje, z której strony wlewa się paliwo. Zasada ta stosowana jest też w samochodach z wyświetlaczem zamiast tradycyjnych zegarów.

Strzałka przy ikonie dystrybutora wskazuje umieszczenie wlewu paliwa
Strzałka przy ikonie dystrybutora wskazuje umieszczenie wlewu paliwa © Adobe Stock | Andrey_Sarymsakov_SARYMSAKOVSTUD

Na wielu nowych stacjach paliw problem w ogóle nie będzie istniał. Nawet jeśli podjedziemy do dystrybutora z nieodpowiedniej strony, wąż będzie na tyle długi, że pozwoli sięgnąć do wlewu paliwa z każdej strony. Jednak jak ostrzega Autokult.pl, przeciąganie przez cały samochód węża, który może być brudny i pokryty piaskiem, może się skończyć uszkodzeniem lakieru.

Dalsza część artykułu znajduje się pod wideo

Dlaczego tak podrożały paliwa? Współwinny NBP i wysokie podatki

Wlew paliwa w samochodzie. Po której stronie jest?

Historycznie umieszczenie wlewu paliwa w samochodzie było zależne od rynku, na który jest produkowany. Znajdował się po stronie "pobocza", m.in. po to, by dolewanie paliwa przy drodze było bezpieczniejsze dla kierującego. Z tego względu pojazdy tradycyjnie produkowane do państw z ruchem prawostronnym miały wlew po prawej stronie, a do Wielkiej Brytanii, Japonii czy Australii - po lewej stronie.

Na jeszcze jeden aspekt zwraca uwagę profesor ekonomii Robert H. Frank w swojej książce "Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy? Czyli ekonomia bez tajemnic (Wyd. Literackie, 2019).

"Wyobraźmy sobie, że wlew paliwa znajdowałby się zawsze po stronie prowadzącego samochód. By napełnić bak, kierowcy musieliby wówczas zatrzymywać się po prawej stronie czynnego dystrybutora. Podczas wzmożonego ruchu wszystkie miejsca po prawej stronie dystrybutorów byłyby zajęte, podczas gdy większość punktów po lewej stronie byłaby pusta" - tłumaczy Robert H. Frank.

"Umieszczenie wlewu paliwa po różnych stronach samochodów oznacza więc, że niektóre pojazdy mogą podjeżdżać do dystrybutorów od lewej strony. To zaś zmniejsza prawdopodobieństwo stania w kolejce po paliwa. Korzyść ta znacznie przewyższa koszt zatrzymywania się od czasu do czasu po niewłaściwej stronie dystrybutora, gdy jeździmy wynajętym samochodem" - dodaje.

Wybrane dla Ciebie
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025