Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Poczta Polska odpowiada NIK: liczne nieścisłości i dane, które nie mają oparcia w faktach

40
Podziel się:

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała w czwartek raport, z którego wynika, ze Poczta Polska nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych. Zdaniem operatora pocztowego raport zawiera liczne nieścisłości oraz dane, które nie mają oparcia w faktach. Poczta złożyła też szereg wyjaśnień i uwag.

Poczta Polska odpowiada NIK: liczne nieścisłości i dane, które nie mają oparcia w faktach
Poczta Polska odpowiada na miażdżący raport NIK (zdj. ilustracyjne) (Getty Images)

Poczta Polska nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych. Ponadto zdarzają się jej regularnie opóźnienia w dostarczaniu przesyłek. Rośnie również ich koszt, a w wielu małych miejscowościach pojawiają się problemy z dostępnością usług pocztowych - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, który w money.pl opisywaliśmy szeroko.

Właśnie do tego raportu odniosła się Poczta Polska, która w przesłanym do Polskiej Agencji Prasowej oświadczeniu zapewnia, że spełniła wszelkie uregulowania, które nakłada na nią prawo.

"Odnośnie dostępności do placówek pocztowych w ujęciu lokalnym według obecnego stanu prawnego nie obowiązują określone uregulowania. Jeżeli takie uregulowania staną się obowiązujące, Poczta Polska będzie stosownie rozwijała sieć placówek pocztowych, aby spełnić wszelkie nałożone na nią obowiązki" - podaje spółka.

Zobacz także: Pakiet VAT e-commerce. Przesyłki z Chin zdrożeją. Ekspert: Będzie uczciwiej

Zapewnia jednocześnie, że w czasie kontroli wspomniane wymogi spełniała nadmiarowo. Wskazała też na błędne - w jej ocenie - wyliczenia NIK. W grafice dołączonej do raportu Izba przeliczyła dostępność placówek pocztowych na liczbę mieszkańców. W prawie natomiast obowiązuje przeliczenie w odniesieniu do powierzchni gmin.

"Ponadto dane graficzne są niespójne, ponieważ zaprezentowane informacje dot. liczby placówek w kontekście liczby mieszkańców i rodzaju gmin są nieczytelne - nie sumuje się liczba placówek do wskazanej liczby w tytule, np. 4570 placówek gmin miejskich i miejsko-wiejskich rozpisanych na grafice zostało tylko w sumie 2472 placówek" - podała spółka.

Poczta Polska zarzuca NIK również błędy w wyliczeniach dotyczących podwyżek cen.

"W raporcie podano, że list krajowy ekonomiczny wzrósł o 87 proc. w 2019 roku w stosunku do 2015 roku. Porównaniu poddano list nierejestrowany ekonomiczny o masie do 350 g w gabarycie A, tymczasem cena tego listu w 2015 roku wynosiła 1,75 zł, zaś w 2019 roku cena listu o tych samych parametrach wynosiła 2,60 zł, co daje wzrost o 48 proc., a nie wzrost o 87 proc. jak podano w artykule" - wyjaśniła spółka.

Podkreśla też, że na ceny wpływa wiele czynników - tak wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Jakie? PP wymienia m.in. koszt świadczenia usługi, w tym koszty pracy, zmieniająca się sytuacja rynkowa, w tym zmiany zachodzące na rynku pocztowym, zachowania klientów, postępowania konkurencji na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.

Justyna Siwek, rzeczniczka spółki, dodała, że Poczta Polska podejmuje działania zapewniające osiąganie wskaźników terminowości doręczania przesyłek w ramach usługi powszechnej w obrocie krajowym, które zostały przez NIK ocenione pozytywnie.

Według Poczty Polskiej NIK słusznie zauważa w swojej publikacji, że "sytuacja operatora wyznaczonego jest o tyle skomplikowana, że z jednej strony przepisy prawa zobowiązują go do świadczenia usług w sposób, który generuje koszty, jednocześnie jest spółką prawa handlowego, wiąże go więc rachunek ekonomiczny".

Dodaje, że obecnie spółka utrzymuje sieć placówek, która w ponad 70 proc. jest nierentowna, natomiast realizując wnioski NIK, które wykraczają poza ramy obecnie obowiązującego prawa, Poczta poniosłaby kolejne koszty, które nie miałyby ani uzasadnienia ekonomicznego, ani prawnego.

Jak zauważyła Poczta Polska, raport NIK dotyczy lat 2015-2020. "Zarząd spółki, działający w obecnym składzie od połowy 2020 roku, podjął liczne działania mające na celu unowocześnianie Poczty i zmiany w jej funkcjonowaniu" - podała spółka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(40)
Szczera Opini...
2 lata temu
Ta "Poczta Polska" nie powinna nazywać się Polską. Przynosi jedynie hańbę i zażenowanie. Gdy inne firmy mają jakość, precyzyjność i informacyjność, to "Poczcie Polskiej" nie pozostaje nic z tego, a jedynie licha "tradycja".
kruz
2 lata temu
Niech ktoś zwróci uwagę na listę kodów pocztowych. Odpowiada za to Poczta Polska, a właśnie dzisiaj (maj 2022!!!) stwierdziłem, że w kodach nie ma ulic, których nazwy zmieniono juz kilka lat temu. Przykładem może byc ulica Duracza na Bielanch. Już od 3 czy 4 lat nazywa się Zbigniewa Romaszewskiego, ale w kodach pocztowych jest nadal Duracza.
Margo
3 lata temu
Poczta jest w 99% upolityczniona więc tam rządzą ludzie nie wykształceni czy kompetentni ale tacy którzy wykonują polecenia i posiadają tzw plecak więc czego się spodziewać ??
on555
3 lata temu
Nie korzystam z usług poczy, bo droga, przesyłki bardzo długo idą nawet te 48h. Zdecydowanie konkurencyjny in post.
asdasd
3 lata temu
lipna ta poczta, listy z rachunkami jak im sie zbierze cala kupa z miesiaca to laskawie przyniosa do skrzynki, juz nie jeden raz z tego tytulu byly odestki doliczane i wiecznie tylko problemy. ja dla siebie moge sobie w necie wszystko oplacic, ale starsi w malych miejscowosciach? zapomnijcie.
...
Następna strona