Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Monika Rosmanowska
Monika Rosmanowska
|
aktualizacja

Podglądanie na ekranie. Firmy znalazły sposób, byśmy kupowali chętniej

22
Podziel się:

Tradycyjne billboardy i plakaty w sieciach handlowych zastąpią ekrany. Wyświetlą to, na co naprawdę mamy ochotę i o czym możemy skrycie marzyć.

Z badań wynika, że ekrany digital signage mogą wpłynąć na zmianę decyzji zakupowych nawet w połowie przypadków
Z badań wynika, że ekrany digital signage mogą wpłynąć na zmianę decyzji zakupowych nawet w połowie przypadków (Samsung/mat.pras., mat.pras.)
bEsssMdN

Idziemy ulicą, jest zimno i niemiło. Mijamy przytulne wnętrze kawiarni, a na umieszczonym w witrynie ekranie pojawia się aromatyczna, gorąca herbata. Ta sama sytuacja, tylko w upalny dzień. Wówczas do tego, by wejść do środka zachęca nas lodowy puchar z ulubionymi dodatkami.

W 2016 roku rynek rozwiązań z kategorii tzw. digital signage w Polsce osiągnął wartość ok. 260-280 mln zł. Szacuje się, że globalny rynek do 2023 roku osiągnie wartość ok. 32,8 mld dolarów.

Wykorzystanie zaawansowanych technologii m.in. w tradycyjnym handlu to odpowiedź na potrzeby nowych pokoleń: Millenialsów i generacji Z, doskonale odnajdujących się w cyfrowym świecie. I świecie ekranów.

bEsssMdP

Po co reklamie ekrany?

Z badań przeprowadzonych we wrześniu br. przez Kantar TNS na zlecenie Samsung Electronics wśród klientów sieci restauracji Gruby Benek wynika, że ekrany digital signage mogą wpłynąć na zmianę decyzji zakupowych nawet w połowie przypadków! Co więcej 65 proc. klientów, zamawiających prezentowane danie zmieniło decyzję co do tego, co zjedzą.

Najczęściej byli to mężczyźni i osoby młode, czyli najbardziej zainteresowani nowymi technologiami.

bEsssMdV

Co piąty klient, który zamówił reklamowany zestaw, przyznał, że zrobił to bezpośrednio pod wpływem informacji wyświetlanych na ekranie.

2/3 respondentów przyznało również, że wyświetlana treść ułatwiła im wybór, a blisko 60 proc. uznało, że ekrany usprawniają zamawianie dań.

W restauracjach, w których na wyświetlaczach prezentowano ofertę specjalną napoju i pizzy, sprzedaż tego pierwszego wzrosła średnio o 40 proc., a drugiego o 36 proc.

– Po zainstalowaniu w dwunastu naszych restauracjach ekranów digital signage zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania prezentowanymi promocjami. Większa sprzedaż, a także niższe koszty zarzadzania zmianą promocji w menu lokalu i znacznie lepsza estetyka prezentowanych treści marketingowych, sprawiły, że tego typu ekrany chcemy także umieścić w pozostałych naszych punktach – zapowiada Mateusz Szewczyk, prezes sieci restauracji Gruby Benek.

bEsssMdW

Po pierwsze: kontekst

Wielkoformatowe, również ledowe ekrany digital signage można stosować w dużych sieciach handlowych, ale też w niewielkich sklepach, restauracjach, pubach, biurach podróży czy na stacjach PKP i lotniskach. Dzięki wyświetlaczom umieszczonym w witrynie lub przy sklepowych kasach możemy zachęcić klienta do określonego zachowania. W butiku, wiedząc co dana osoba kupiła, bo sprzedawca nabił już rachunek na kasę, system może wyświetlić np. pasujący do całości dodatek.

– To, co doskonale znamy ze świata online, możemy dziś z powodzeniem wykorzystać w rzeczywistości. Chodzi o reklamę kontekstową. Kto z nas zwraca uwagę na billboard umieszczony na ruchliwym skrzyżowaniu czy reklamę w gazecie? Brakuje nam kontekstu. Gdybyśmy natomiast w danym momencie szukali np. pralki, to jej reklama zwróciłaby naszą uwagę – przekonuje Michał Ptak, szef rozwiązań biznesowych w Samsung Electronics Polska.

bEsssMdX

Skąd ekran w witrynie sklepowej będzie wiedział, że szukaliśmy bluzki? To proste. Wystarczy, że ekran podłączony do Internetu otrzyma informacje, których szukaliśmy w wyszukiwarce Google lub aplikacji programu lojalnościowego sieci odzieżowej. Ta sama technologia zlokalizuje zaś naszą obecność w określonym miejscu (geolokalizacja), zachęcając nas do skorzystania z indywidualnej promocji cenowej w tym konkretnym sklepie i to właśnie na bluzki!

Co ciekawe do wdrożenia zaawansowanych technologicznie rozwiązań nie potrzebujemy sztabu informatyków. Wystarczą zautomatyzowane algorytmy i grafik, który zaprojektuje atrakcyjny przekaz, najlepiej w formie klipu video.

– Mamy specjalne oprogramowanie, które zarządza wyświetlanymi treściami. Wyposażone jest w funkcję uruchamiania określonych komunikatów, czyli tzw. triggering. Takim „wyzwalaczem” może być wszystko, co zarejestrują czujniki. Przykładowo, system pobierze informacje o aktualnej pogodzie, porze dnia i do tego dobierze przekaz, oferując klientowi gorącą herbatę w zimne dni czy śniadanie o poranku. Wyposażony w różnego rodzaju sensory system pozwala na interakcję z klientem – tłumaczy Michał Ptak.

Czujnik wiatru może wykryć nadjeżdżające metro, dzięki czemu wyświetlanej na ekranie modelce reklamującej szampon nagle rozwiewają się włosy od „podmuchu” przejeżdżającego pociągu.

bEsssMdY

System skutecznie zastąpi też manekiny w sklepie z odzieżą. Ekran dzięki funkcji rozpoznawania płci, przechodzącej kobiecie lub mężczyźnie zaoferuje sukienkę lub garnitur.

Monitory dotykowe zamontowane w restauracji ułatwią natomiast złożenie zamówienia. Przystosowane do długiej pracy i pozbawione ramek ekrany ledowe mogą budować nastrój w lokalu w zależności od pory dnia. Rano ze ściany może spływać np. czekolada, a wieczorem wino – w sylwestra – szampan.

System „widzi” również po jaki produkt sięgnęliśmy, co pozwala automatycznie wyświetlić na ekranie szczegółowe informacje na jego temat. Podnieśliśmy z półki roler do masażu – wyświetlany jest instruktarz wykonywania ćwiczeń regenerujących, podnieśliśmy sportowy but – na ekranie widać biegacza. Takie rozwiązania, w połączeniu z systemem śledzenia ruchu klientów w sklepie, pokazują czym interesują się klienci, a gdzie warto tę uwage dodatkwo skupić.

Ekran odporny na pył i wandali

Ekrany można zamontować wewnątrz sklepu czy restauracji, ale też takie zabezpieczone przez uszkodzeniem, odporne na kurz i wilgoć oraz bardzo jasne – na zewnątrz.

Wykorzystanie ekranów umożliwia również szybkie reagowanie na zmieniające się trendy lub bieżące wydarzenia (świata showbiznesu lub sportu). A wszystko dzięki funkcji zdalnego aktualizowania treści na wszystkich obsługiwanych urządzeniach.

– Gdy do kolekcji wchodzi nowa rzecz, możemy ją pokazać we wszystkich naszych placówkach w całym kraju zaraz po tym, jak nasz grafik czy agencja reklamowa, która nas obsługuje przygotuje przekaz. Przy tradycyjnym druku i kolportażu byłoby to niemożliwe – zwraca uwagę Michał Ptak.

– Możemy tak samo aktywizować sprzedaż w tradycyjnym handlu jak w e-commerce (handlu elektronicznym – red.). Co więcej możemy to zautomatyzować. Firmy, które nie dostosują się do nowej rzeczywistości, nie przetrwają – dodaje Michał Ptak z Samsung Electronics Polska.

bEsssMeq
KOMENTARZE
(22)
slvestr
3 lata temu
Taa. I coraz więcej prądu będzie to wszystko ciągnąć a już teraz drożeje i straszą nas blackoutami że będzie go brakować. Po drugie taki jaskrawy ekran tylko denerwuje, może powodować napady padaczkowe i rozdrażnienie.
Nemo
3 lata temu
Czujnik wiatru wykryje podmuch wiatru z PRZEJEŻDŻAJĄCEGO SKŁADU METRA.... CZY redaktorkowi troszkę się KRAJE nie poprzestawiały...?????
kolo dżolo
3 lata temu
Jeżeli nie były testowane w Polsce to nie są odporne na wandali.
bEsssMer
Ypon
3 lata temu
Można by rzec, Jan Szarucki był wizjonerem kiedy jakiś czas temu pisząc Serwer z Rossety, tam wydawało się nie dorzeczne zasłonić paskudną fasadę wirtualnym szkłem a tu proszę już to robią.
Truth
3 lata temu
AI (sztuczna inteligencja) w akcji. Choć to prymitywne algorytmy, to tak to się zaczyna. Pytanie nie brzmi „czy”?, ale „kiedy”? wymknie się to spod kontroli.
...
Następna strona