"Polacy są mocno przywiązani do tradycyjnej telewizji". To odróżnia polski rynek od reszty świata

Ponad 59 miliardów złotych ma być w 2022 roku warta branża mediów i rozrywki w Polsce - wynika z nowego raportu firmy PwC. Rynek ten w naszym kraju rośnie szybciej niż na świecie, chociaż w Europie Środkowo-Wschodniej jeden kraj wyprzedza nas pod względem tempa wzrostu.

Telewizor dla miłośników sportowych zmagańPolacy są bardziej przywiązani do tradycyjnej telewizji niż mieszkańcy innych krajów - wynika z raportu PwC
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Gorodenkoff Productions OU

Rynek polskich mediów i rozrywki będzie wart 12,3 mld dolarów (ok. 59 mld zł) w 2022 r. - stwierdzają eksperci PwC Polska w rodzimej edycji raportu "Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026". Zbiera on dane dotyczące pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 14 segmentach rozrywki z 52 krajów świata.

Polska medialno-rozrywkowym liderem regionu CEE

Polska tym samym znajdzie się na pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jeśli chodzi o wielkość rynku mediów i rozrywki. Nasz kraj utrzymać się na tej pozycji przynajmniej do 2026 r., kiedy to odpowiadać będzie za 26 proc. rynku CEE, z przychodami rzędu 14 mld dol.

Co istotne, według wyliczeń PwC średnia roczna stopa wzrostu przychodów (CAGR) polskich mediów i rozrywki to 4,4 proc. dla lat 2020-2026, co jest lepszym wynikiem niż 3,9 proc. dla całej branży globalnie.

Tak wygląda udział poszczególnych sektorów w rynku mediów i rozrywki:

Udział poszczególnych sektorów w rynku mediów i rozrywki w Polsce, 2022 r.
Udział poszczególnych sektorów w rynku mediów i rozrywki w Polsce, 2022 r. © Materiały prasowe | PwC Polska

Jak twierdzą eksperci PwC, w 2022 r. "zarówno w Polsce jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą już ponad 30 proc. przychodów z rynku mediów i rozrywki ogółem".

W kolejnych latach ta część rynku będzie tylko rosnąć. Kluczowy jest w tym udział reklamy internetowej, która na polskim rynku stanowić będzie w 2022 r. już ponad 60 proc. przychodów z całego rynku reklamowego (2,3 mld dol., ok. 9,3 mld zł*). Przychody z reklamy telewizyjnej (1 mld dol., ok. 4,8 mld zł) nadal stanowić będą istotną część przychodów z reklamy ogółem, a w kolejnych latach będą plasować się na stabilnym poziomie, notując niewielki wzrost (CAGR 1 proc. w ciągu pięciu lat).

Jak wskazuje w raporcie Paweł Wesołowski, partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki w PwC Polska, liderem zarówno rynku w Polsce, jak i globalnie, jest segment dostępu do internetu. Odpowiada on za 22 proc. przychodów w Polsce (2,7 mld dol.) oraz 30 proc. na świecie (784,4 mld dol.). Na drugim miejscu jest reklama internetowa z 2,3 mld dol. przychodów w Polsce w 2022 r., czyli 18 proc. rynku.

Wesołowski podkreśla, że największa dysproporcja między wynikami dla Polski i świata widać w sektorze telewizji i wideo.

Nad Wisłą udział tego segmentu rynku jest nadal znaczący – to aż 16 proc. przychodów z całej branży, podczas gdy na świecie to już tylko 9 proc. Mimo rosnącej popularności serwisów streamingowych (usługi OTT to w Polsce aż 7 proc. całości przychodów za 2022, przy 3 proc. przychodów na świecie) i przechodzenia na konsumpcję treści w internecie, Polacy są nadal mocno przywiązani do tradycyjnej telewizji - komentuje Wesołowski.

Przy tym jednak reklama internetowa będzie w najbliższych latach najszybciej rozwijającym się segmentem rynku, z tempem wzrostu 9,1 proc. rocznie. Obok niej są kina ze wzrostem rzędu 9 proc. Jak zaznacza Małgorzata Górna, partner w PwC Polska z zespołu usług dla telekomunikacji, mediów i rozrywki, oba te wskaźniki są w Polsce wyższe niż globalnie - w przypadku reklamy internetowej na świecie jest to 7,68 proc., zaś kin 8,51 proc.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Japonia odrzuca unijny plan. Zamrożenie rosyjskich aktywów napotyka opór
Japonia odrzuca unijny plan. Zamrożenie rosyjskich aktywów napotyka opór
120 mln euro kary dla amerykańskiego giganta. Trump: Europa musi bardzo uważać
120 mln euro kary dla amerykańskiego giganta. Trump: Europa musi bardzo uważać
Trudny rok przed Pocztą Polską. Prezes uspokaja: zwolnień nie będzie
Trudny rok przed Pocztą Polską. Prezes uspokaja: zwolnień nie będzie
Trump przegrywa z wiatrakami. Sąd federalny uchylił zakaz prezydenta
Trump przegrywa z wiatrakami. Sąd federalny uchylił zakaz prezydenta
Rząd kasuje abonament RTV. Oto co z zaległościami
Rząd kasuje abonament RTV. Oto co z zaległościami
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 09.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 09.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 09.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 09.12.2025
Ogłosili próbę wrogiego przejęcia. Szef Netflix reaguje na krok konkurenta
Ogłosili próbę wrogiego przejęcia. Szef Netflix reaguje na krok konkurenta
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 09.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 09.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 09.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 09.12.2025
Wstrząs w Hollywood. Branża obawia się przejęcia części Warner Bros przez Netflixa
Wstrząs w Hollywood. Branża obawia się przejęcia części Warner Bros przez Netflixa
Trump ogłasza: pozwolimy na wysyłanie niektórych chipów do Chin
Trump ogłasza: pozwolimy na wysyłanie niektórych chipów do Chin