Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Polska musi być bardziej skuteczna w walce o talenty

3
Podziel się:

Zaostrza się rywalizacja o talenty. Globalizacja, szybki postęp technologiczny oraz postępujący kryzys demograficzny powodują, że coraz trudniej pozyskać i utrzymać wykwalifikowanych pracowników.

Anna Wicha – Dyrektor Generalna Adecco Poland.
Anna Wicha – Dyrektor Generalna Adecco Poland. (Materiały prasowe)

W Polsce do 2030 roku zasoby pracowników zmniejszą się o ponad 1,5 mln osób, czyli o około 6 %. Największy spadek ma dotyczyć osób w wieku pomiędzy 18 a 45 rokiem życia. Dlatego coraz większego znaczenia nabiera umiejętność zarządzania talentami, wypracowania właściwej polityki personalnej oraz zbudowania takiej marki pracodawcy, aby przyciągała utalentowanych pracowników.

Jak walczyć o talenty?

Firmy starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Coraz częściej oferują elastyczną organizację pracy, możliwość podnoszenia kwalifikacji i kompetencji uwzględniając kolejne etapy aktywności życiowej, pracę w interesującym otoczeniu, liczne benefity pozapłacowe. Jednocześnie stykają się po stronie kandydatów – głównie z tzw. pokolenia Z, które ma zupełnie nowe podejście do pracy, z innymi oczekiwaniami i odmiennym rozumieniem etosu pracy.

- „Zetki” od urodzenia są zaznajomione z nową technologią i stanowi ona dla nich naturalne środowisko. Coraz śmielej wkraczają na rynek pracy. Studiują, zgłaszają się na praktyki i staże, łącząc pracę z nauką. Są ambitni i pracowici - mogą stanowić cenny nabytek dla firm. Ich największą obawą jest strach przed niepełnym wykorzystaniem swoich możliwości. Potrzebują nowych zadań i poczucia, że się rozwijają oraz posiadają realny wpływ na organizację, w której pracują. Oni już bardzo dobrze wiedzą, że praca powinna nie tylko dawać pieniądze, ale i satysfakcję. Obserwując to pokolenie, widać, że ważne są dla nich tradycyjne wartości zawodowe. Jasna ścieżka kariery, stabilizacja, a także możliwość wykorzystania nabytej podczas studiów wiedzy to klucz do efektywnej współpracy z nimi. Bardzo trudno będzie zatrzymać takiego pracownika w firmie, jeśli pracodawca nie będzie umiejętnie nim zarządzał w swoim przedsiębiorstwie. Największym wyzwaniem, przed jakim dzisiaj stajemy -zarówno rekruterzy, jak i pracodawcy - jest pozyskanie lojalności pokolenia „Z”- mówi Anna Wicha – Dyrektor Generalna Adecco Poland.

Spadamy w rankingu Global Talent Competitiveness Index

Badania w ramach Global Talent Competitiveness Index (GTCI) przeprowadzone przez Grupę Adecco wskazują, że konkurencyjność państw i regionów jest coraz bardziej uzależniona od ich zdolności do tworzenia takich warunków do życia i rozwoju osobistego, które zachęcają utalentowane osoby do osiedlenia się na danym terytorium. Polska pod względem atrakcyjności dla rozwoju i pozyskiwania utalentowanych pracowników zajmuje 42 miejsce wśród 125 przebadanych krajów. To spadek o 3 pozycje względem 2018 roku.

Ranking powstaje w oparciu o całą gamę mierzalnych parametrów składających się na ogólną zdolność do kształcenia, przyciągania i utrzymywania utalentowanych pracowników kluczowych w zmieniających się warunkach gospodarczych.

- Badanie i tworzony na jego podstawie ranking to próba odpowiedzi na pytanie, gdzie otoczenie najbardziej sprzyja rozwojowi gospodarki poprzez absorpcję i utrzymywanie kadr. To otoczenie, rozumiane jest bardzo szeroko. Obejmuje szereg czynników - od jakości systemu edukacji, przez regulacje prawne, po warunki życia – tłumaczy Anna Wicha.

Kolejny spadek Polski

- Polska spada w rankingu drugi rok z rzędu. To niewielkie różnice – w 2017 roku byliśmy na 38 pozycji, rok później na 39, a teraz na 42 – wskazują jednak na niekorzystny trend. Trzeba pamiętać, że w gospodarce zmiana jest procesem permanentnym. Płynące dziś z gospodarki dobre dane makroekonomiczne nie mogą nas usypiać, ponieważ nasze dzisiejsze przewagi mogą być nieaktualne za kilka lat. W dobie czwartej rewolucji przemysłowej, dostęp do specjalistów w najdynamiczniej rozwijających się sektorach gospodarki jest kluczowy, a rosnąca mobilność pracowników sprawia, że walka o nich nie jest łatwa. Miejsce w rankingu GTCI to dla Polski sygnał ostrzegawczy. To pokazuje, że jest wiele do zarobienia – także na szczeblu parlamentarnym i rządowym - w zakresie promocji i utrzymywania talentów – mówi Dyrektor Generalna Adecco Poland.

Czy państwa i regiony mają wpływ na kształtowanie atrakcyjnego rynku pracy?

I tutaj pojawia się pytanie, jaka powinna i może być rola państwa, regionów w kształtowaniu atrakcyjnego rynku pracy. Państwo i samorządy mają szereg instrumentów służących wzmacnianiu aktywności zawodowej, podnoszeniu kwalifikacji i kompetencji, tworzeniu sprzyjającego środowiska do życia.

Dyskusja pod tytułem Przyjazne miejsce pracy – talenty i marka pracodawcy”, odbędzie się 26 września podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie i będzie dotyczyła kluczowych wyzwań dla pracodawców w budowaniu marki i zabieganiu o pracowników.

W panelu wezmą udział Przemysław Gdański, Prezes Zarządu Banku BNP Paribas, Morten King – Grubert, Dyrektor ds. Przyciągania Talentów i Rozwoju Biznesu w Future Place Leadership, Ewa Łabno-Falęcka, Head of Corporate Communication and External Affairs Mercedes-Benz Polska oraz Anna Wicha, Dyrektor Generalna Adecco, Prezes Polskiego Forum HR.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Informacja prasowa
KOMENTARZE
(3)
informatyk 66...
5 lata temu
Informatyk ma najlepiej w życiu!
Piotr Szwedes
5 lata temu
Piotr Szwedes na prezydenta!
Stop Hejt!
5 lata temu
Przeciez sprowadzono juz 3 miliony talentow z Ukrainy.