Poprawa nastrojów konsumenckich w Polsce w czerwcu 2025 roku
Czerwiec 2025 roku przyniósł wyraźną poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce. Zarówno wskaźniki opisujące obecną sytuację, jak i te dotyczące przyszłych tendencji konsumpcji indywidualnej zanotowały wzrosty w porównaniu do maja. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł minus 9,3, co oznacza wzrost o 5,2 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej odnotowały wartości wyższe niż w maju. Najwyższy wzrost, sięgający 7,9 punktu procentowego, dotyczył oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. Znacząco poprawiła się również ocena możliwości dokonywania ważnych zakupów - o 6,5 punktu procentowego. Polacy lepiej ocenili także przyszłą sytuację finansową swoich gospodarstw domowych (wzrost o 5,5 punktu procentowego), obecną sytuację finansową (wzrost o 3,4 punktu procentowego) oraz przyszłą sytuację ekonomiczną kraju (wzrost o 2,5 punktu procentowego).
W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest wyższy o 2,7 punktu procentowego, co wskazuje na stopniową poprawę nastrojów w dłuższej perspektywie czasowej.
Lepsze prognozy na przyszłość i stosunek do oszczędzania
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, który prognozuje tendencje konsumpcji indywidualnej w najbliższych miesiącach, wzrósł w czerwcu o 4,3 punktu procentowego w porównaniu do maja. Osiągnął poziom minus 4,6, co jest najlepszym wynikiem od wielu miesięcy. W porównaniu do czerwca 2024 roku wskaźnik ten jest wyższy o 3,7 punktu procentowego.
Na wzrost wartości wyprzedzającego wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największą poprawę odnotowano w ocenie przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych - o 5,5 punktu procentowego. Znacząco wzrosła również ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy - o 5,3 punktu procentowego. Polacy są także bardziej optymistyczni odnośnie przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 3,8 punktu procentowego) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,5 punktu procentowego).
Warto zauważyć, że składowa dotycząca oszczędzania pieniędzy osiągnęła w czerwcu najwyższą wartość spośród wszystkich elementów wskaźnika - 13,8 proc. Jest to jedyna składowa o wartości dodatniej, co wskazuje na rosnącą skłonność Polaków do oszczędzania.
Wpływ sytuacji na Ukrainie na nastroje konsumentów
Badanie uwzględniło również wpływ sytuacji na terytorium Ukrainy na nastroje konsumenckie Polaków. W czerwcu 2025 roku dla 24,2 proc. respondentów obecna sytuacja za wschodnią granicą stanowiła duże zagrożenie dla gospodarki Polski, co oznacza spadek o 1,9 punktu procentowego w porównaniu do maja.
Spośród ankietowanych deklarujących wpływ sytuacji na Ukrainie na ich odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 42,6 proc. określiło go jako umiarkowany, a 11,7 proc. jako znaczny. Dla 45,7 proc. respondentów obecna sytuacja nie miała żadnego wpływu na odpowiedzi.
Jeśli chodzi o obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności w związku z sytuacją na Ukrainie, zdecydowany niepokój wyraziło jedynie 1,4 proc. pracujących respondentów. Wariant odpowiedzi "możliwe" wybrało 8,3 proc., a "raczej nie" - 29,6 proc. ankietowanych. Większość pracujących Polaków (55,9 proc.) nie obawia się utraty zatrudnienia w związku z sytuacją za wschodnią granicą.
Ankietowani zostali również zapytani o to, jakie zagrożenie stanowi obecna sytuacja na Ukrainie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Duże zagrożenie dostrzega 6,9 proc. respondentów, przeciętne - 27,1 proc., małe - 34,6 proc., a brak zagrożenia deklaruje 31,4 proc. badanych.
W kontekście zagrożenia dla suwerenności i niepodległości Polski, 28,9 proc. respondentów uważa, że sytuacja na Ukrainie stanowi duże zagrożenie. Przeciętne zagrożenie dostrzega 35,7 proc. ankietowanych, małe - 25,9 proc., a brak zagrożenia deklaruje 9,5 proc. badanych.