Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|
aktualizacja

Przebudowa lotniska w Radomiu. Podpisano umowy, port ma być gotowy w 2020 r.

13
Podziel się:

Rozbiórka obecnego terminalu i postawienie nowego, wydłużenie pasa startowego do 2,5 km oraz budowa parkingów i dworców i dróg. Takie prace planują Państwowe Porty Lotnicze, by lotnisko w Radomiu pod koniec 2020 r. mogło obsłużyć 3 mln pasażerów.

Istniejący terminal zostanie rozebrany. Łączny koszt inwestycji w lotnisko to około pół miliarda złotych.
Istniejący terminal zostanie rozebrany. Łączny koszt inwestycji w lotnisko to około pół miliarda złotych. (PAP, PAP/Michał Walczak)

W środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski podpisał z wykonawcami trzy umowy dotyczące gruntownej przebudowy lotniska w Radomiu.

Wykonaniem projektu budowalnego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych zajmie się konsorcjum spółek Innebo Group i Projekt Plus. Wartość kontraktu wynosi 3 mln zł.

Zobacz także: Wideo: Centralny Port Komunikacyjny. Każdy z nas zapłaci za budowę ponad 900 zł

Druga podpisana przez Szpikowskiego umowa dotyczy wykonania projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym budowy nowego terminala. Opiewająca na 1,9 mln zł umowa została zawarta z konsorcjum firm GMT i PIG Architekci.

Trzecia umowa dotyczy wykonania projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców. Konsorcjum firm Arcadis i WLC Inżynierowie otrzyma za to prawie 1,5 mln zł.

Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę i wydłużenie drogi startowej do 2,5 km.

Port Lotniczy w Radomiu ma być lotniskiem obsługującym linie niskokosztowe oraz loty czarterowe. Początkowo ma być zdolne do obsłużenia 3 mln pasażerów rocznie, ale docelowo ma to być aż 10 mln osób.

Plany obecnego właściciela lotniska zakładają rozbiórkę istniejącego terminala i budowę nowego, który ma spełniać wymogi pasażerów lotów czarterowych. - Pasażerowie wyjeżdżający na urlopy zaczynają wakacje już na lotnisku. Dlatego taki terminal musi spełniać warunki galerii handlowej, by można tu spędzić czas, zrobić zakupy - wyjaśnia prezes PPL, cytowany przez PAP.

- Polacy w szczególności z Mazowsza chcą latać i ten popyt rośnie szybciej niż przepustowość, czyli możliwości, które oferuje port Chopina - powiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Obecny podczas uroczystości podpisania umów z wykonawcami szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski zapewnił, że rozbudowa radomskiego lotniska "nie jest tylko i wyłącznie projektem politycznym, co zarzucają przeciwnicy tej inwestycji".

- To jest przede wszystkim projekt biznesowy, oparty o analizy wyspecjalizowanych instytucji, które wskazały lokalizację lotniska w Radomiu jako odpowiednie miejsce dla tego rodzaju działalności - stwierdził radomski polityk.

Przejęcie nieczynnego portu lotniczego za ponad 12 mln zł ogłoszono w październiku 2018 roku. Ogłaszając upadłość lotniskowej spółki, sąd wskazał jako jej nabywcę Państwowe Porty Lotnicze w Warszawie.

- Decyzja o angażowaniu się w nowy projekt, podczas gdy ma się już inny, działający, jest dla mnie nieracjonalna - mówił money.pl ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski, kiedy pojawił się pomysł.

- Ten pomysł po prostu nie trzyma się kupy. Ale tu problem leży w polityce. PPL nie jest w stanie rządzić samodzielnie w Modlinie, więc szuka innego miejsca - dodał.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

gospodarka
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(13)
Saskers
5 lata temu
Nareszcie Suski będzie miał skąd latać, no i do Afryki będzie też miał bliżej.
Bob Budownicz...
5 lata temu
Wybudujmy jeszcze port morski w Radomiu, też będzie pusty.
Dan
5 lata temu
Tak utylizuje się pieniądze nas wszystkich. Kuressaare ma więcej połączeń lotniczych niż Radom.
Proste
5 lata temu
PO by sprzedało Niemcom A ci by rozbudowano i zarabiali A potem komentarze że zdziwieniem by były czemu Polacy tego nie zrobili .
andy
5 lata temu
ciekawe czy ktoś pomyślał , planują wybudować megalotnisko niedaleko to po co topić pieniądze akurat tam