Porządki w Volkswagenie. Co będzie z autami pod marką Seata?

Seat przestanie produkować samochody pod własną marką? Taki sygnał popłynął od jednej z czołowych postaci w Grupie Volkswagena. Koncern przekonuje, że interpretacja jego słów była zbyt daleko idąca, a Seat i Cupra uzupełniają się na rynku.

SEAT Presents New Car Cupra Formentor
MARTORELL, SPAIN - SEPTEMBER 29: An employee works on the assembly of a Seat Leon vehicle at Volkswagen AG's Seat automobile plant in Martorel on September 29, 2020 in Martorell, Spain. (Photo by David Ramos/Getty Images)
David RamosSamochody Seata i Cupry powstają w hiszpańskiej fabryce w Martorell
Źródło zdjęć: © Getty Images | David Ramos
Marcin Walków

Jedną z najgorętszych wiadomości z zakończonych niedawno targów IAA Mobility w Monachium, nie była kolejna premiera, a informacja, że VW Group ma zamiar zrezygnować z marki Seat. Thomas Schäfer, dyrektor generalny Volkswagena i szef rady nadzorczej Seata, powiedział brytyjskiemu serwisowi Autocar: "Przyszłością Seata jest Cupra. Będziemy mocno inwestować w Cuprę, to nabierze tempa. Grupa Volkswagena znajdzie Seatowi inną rolę".

Zinterpretowano to jako zapowiedź końca produkcji samochodów pod marką Seat. Teraz przedstawiciele koncernu w Polsce przekonują, że pogłoski o końcu Seata są przedwczesne.

Obie marki mają ten sam hiszpański rodowód, jednak skierowane są do innych grup docelowych i tym samym tworzą komplementarną ofertę dla obecnych i przyszłych klientów - mówi money.pl Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek Seat i Cupra w Polsce.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cupra Ateca - drogi seat czy unikatowy samochód?

Cupra w 2018 r. została wydzielona jako odrębna marka. Dotychczas sygnowano nią najbardziej usportowione wersje samochodów Seata. Zyskała własnego prezesa, nowe logo i tchnęła powiew świeżości tak na rynku, jak i w rodzinie VW.

Prognoza na ten rok mówi o sprzedaży 5 tys. egzemplarzy aut pod marką Seat i kolejnych 10 tys. pod marką Cupra. Za 70 proc. tego wyniku ma odpowiadać model Formentor, czyli pierwsza Cupra zaprojektowana od zera, a nie jako "podrasowany" Seat.

Koncern przyznaje, że w ostatnich trzech latach przestawił wajchę właśnie w kierunku Cupry.

- Okres pandemii oraz kryzysu dostępności półprzewodników nie był korzystny dla branży moto. Musieliśmy zdecydować o priorytetach inwestycyjnych i postawiliśmy na Cuprę, wierząc że Seat obroni się z doskonałymi produktami i mocną ofertą finansowania. Aktualnie tamte wyzwania mamy już za sobą, a Seat pokazał w tym roku 18-proc. wzrosty sprzedaży - wyjaśnia Zielaskiewicz.

Jak Grupa Volkswagena chce pogodzić obie, tak blisko spokrewnione marki? - Seat, od wielu lat na rynku, ma grupę wiernych klientów, ale także nowych szukających wewnątrz grupy Volkswagena odpowiedzi na więcej frajdy i radości w codziennym użytkowaniu samochodu. To także świetna opcja dla flot, gdzie liczą się bardzo koszty utrzymania auta. Cupra z kolei przyciąga drapieżnym i progresywnym designem i pozwala zaspokoić potrzebę wyróżnienia się na mocno nasyconym rynku moto - dodaje szefowa Cupry i Seata w Polsce.

W przypadku Seata dodatkowo ma pojawić się więcej rozwiań wpisanych pod hasłem "nowej mobilności", czyli na przykład hulajnogi elektryczne czy miejskie skutery na prąd pod marką Seat Mó. Do tego modele subskrypcyjne i oferty abonamentowe, "których potrzebuje generacja Z". Cupra z kolei ma pójść jeszcze odważniej w nowe, projektowane od podstaw samochody.

Porządki w Grupie Volkswagena

Rozterki dotyczące Seata i Cupry to nie jedyne "rodzinne problemy" w Grupie Volkswagena. Od lat mówi się o wewnętrznej rywalizacji dwóch innych marek, czyli Skody i Volkswagena. Odkąd czeska marka Skoda w 1991 r. weszła do koncernu Volkswagena, stała się dla niego poważnym konkurentem i wyprzedziła w rankingach sprzedaży.

- Cupra to bardzo ciekawy przykład nowej marki, którą udało nam się właściwie spozycjonować. Dotychczas była bardzo wyraźna różnica między markami wolumenowymi, takimi jak: Skoda, Volkswagen i Seat, a Audi, czyli marką premium. Cupra wypełnia tę lukę i widzę dla niej bardzo dobrą przyszłość - mówił money.pl kilka miesięcy temu Pavel Šolc, prezes Volkswagen Group Polska.

Zapytany o tę rywalizację Skody i Volkswagena, odpowiedział, że "to wszystko się zmieni. Kropka".

- Nie chodzi o to, żeby Skoda zaczęła być gorsza albo gorzej pozycjonowana. Szukamy obecnie takiego rozwiązania, aby obie marki były dostępne finansowo dla szerokiego grona klientów. Ale równocześnie, by były między nimi wyraźne różnice. Nie dążymy do tego, by Skoda poszła "w dół". Tego na pewno nie chcemy - podkreślił.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują