Przekop Mierzei Wiślanej. KE może złożyć pozew do TSUE

Specustawa, która usankcjonowała przekop Mierzei Wiślanej, budzi poważne wątpliwości Brukseli. Zdaniem Komisji Europejskiej narusza ona unijne prawo.

Kopany przez Polskę, długi na 1,3 km kanał żeglugowy, będzie miał docelowo pięć metrów głębokości.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Materiały prasowe
Przemysław Ciszak

Komisja Europejska przygotowuje pozew do TSUE przeciwko specustawie, na mocy której Polska prowadzi przekop Mierzei Wiślanej - nieoficjalnie dowiedział się RMF24.

Sprawa dotyczy niezgodności z unijną dyrektywą środowiskową. Ta gwarantuje dostęp społeczeństwa do procedury odwoławczej w sprawie decyzji środowiskowych oraz udział obywateli w podejmowaniu takich decyzji. - wyjaśnia RMF24. Komisja zarzuca Polsce również łamanie zasad tzw. konwencji z Aarhus, której ma zapewniać społeczeństwu obywatelskiemu dostępu do sądów.

Jak zauważa portal RMF24, Polska już w maju przesłała do KE wyjaśnienia, ale te jednak nie usatysfakcjonowały Brukseli.

W grudniu KE apelowała, aby prace przy przekopie wstrzymać do czasu, aż zostaną rozwiązane obawy dotyczące właściwej oceny oddziaływania na środowisko. Polska, mimo że procedury wciąż nie zostały ukończone, kontynuuje projekt.

Rosja miesza się w sprawy Mierzei. "To nie jest tajemnicą"

Brak efektu dialogu z polskimi władzami i reakcji na apel o wstrzymanie prac Komisja sięgnęła po ostateczny oręż w postaci pozwu do TSUE.

"Ponieważ polskie władze nie usunęły braków w prawie, a sytuacje takie jak ta ilustrują ich ciągłe szkodliwe konsekwencje, Komisja rozważy kilka opcji skutecznego rozwiązania tej sytuacji" - brzmi oficjalny komunikat cytowany przez RMF24.

Kopany przez Polskę, długi na 1,3 km kanał żeglugowy, będzie miał docelowo pięć metrów głębokości. Pozwoli to na wpływanie do Elbląga jednostek o zanurzeniu do czterech metrów, długości 100 i szerokości 20 metrów. Całość ma kosztować łącznie 2 mld zł z budżetu państwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przezdziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
"Szkoda". Eksperci o fiasku negocjacji LOT-u ws. przejęcia czeskich linii Smartwings
"Szkoda". Eksperci o fiasku negocjacji LOT-u ws. przejęcia czeskich linii Smartwings
"Wzrost gospodarczy, czyste ulice, punktualne pociągi". Niemiecka prasa chwali Polskę
"Wzrost gospodarczy, czyste ulice, punktualne pociągi". Niemiecka prasa chwali Polskę
Gigantyczny wpływ. Tak chińskie platformy zmieniają handel przed świętami
Gigantyczny wpływ. Tak chińskie platformy zmieniają handel przed świętami
Niemcy tną podatek lotniczy, ale bilety nie tanieją. Branża wskazuje na problem
Niemcy tną podatek lotniczy, ale bilety nie tanieją. Branża wskazuje na problem
Podejście drugie rządu do kryptoaktywów. "Weto nie wpływa na determinację"
Podejście drugie rządu do kryptoaktywów. "Weto nie wpływa na determinację"
Mało kto stosuje przepisy, choć mandat może zaboleć. Pracują nad zmianą
Mało kto stosuje przepisy, choć mandat może zaboleć. Pracują nad zmianą
Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: nie trafią w ręce LOT-u [NEWS MONEY.PL]
Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: nie trafią w ręce LOT-u [NEWS MONEY.PL]
Znamy limity IKE i IKZE na 2026 r. Kto najbardziej skorzysta?
Znamy limity IKE i IKZE na 2026 r. Kto najbardziej skorzysta?
UE rozszerza podatek od emisji CO2. Branże ostrzegają przed widmem skoków cen
UE rozszerza podatek od emisji CO2. Branże ostrzegają przed widmem skoków cen
Premier Kataru o odbudowie Gazy. "Nie wypiszemy czeku na naprawę tego, co zniszczyli inni"
Premier Kataru o odbudowie Gazy. "Nie wypiszemy czeku na naprawę tego, co zniszczyli inni"
Macron grozi Chinom cłami. "To dla przemysłu europejskiego sprawa życia i śmierci"
Macron grozi Chinom cłami. "To dla przemysłu europejskiego sprawa życia i śmierci"
Polsce grozi "luka mocowa". Ekspert podaje kluczową datę dla energetyki
Polsce grozi "luka mocowa". Ekspert podaje kluczową datę dla energetyki